Розмір шрифту

A

Охорона атмосферного повітря

ОХОРО́НА АТМОСФЕ́РНОГО ПОВІ́ТРЯ — система заходів, повʼязаних із збереже­н­ням, поліпше­н­ням та від­новле­н­ням стану атмо­сферного повітря, запобіга­н­ням та зниже­н­ням рівня його за­брудне­н­ня та впливу на нього хімічних сполук, фізичних та біо­логічних факторів. За­брудне­н­ня атмо­сфер. повітря виникає внаслідок появи таких хім. складових в атмо­сфері, що становлять потенц. небезпеку для здоровʼя та жит­тєдіяльності людей, тварин чи рослин або для екол. системи загалом; може спричинити в людей як мит­тєвий прояв симптомів хвороб (пере­важно ре­спіратор. та серц.-судин.), так і довготривалий накопичув. ефект. За оцінками ВООЗ, щороку частка смертей від за­брудне­н­ня атмо­­сфер. повітря на планеті складає бл. 11,6 % від усіх зареєстрованих летал. випадків. Отже, необхідно захищати, регулювати, кон­тролювати стан атмо­сфер. повітря з метою забезпече­н­ня кон­ституц. права громадян на без­печне довкі­л­ля, що покладено в основу Закону України «Про охорону атмо­сферного повітря» (1992).

Одним із осн. пріоритетів у галузі О. а. п. в Україні є впровадже­н­ня стандартів ЄС до за­старілої нормат.-правової бази України у сфері якості атмо­сфер. повітря, деякі документи якої почали роз­робляти ще за часів СРСР, інші є їхнім орган. продовже­н­ням і не від­повід­ають вимогам сьогоде­н­ня. Основою О. а. п. є по­стій. моніторинг його якості, що не тільки до­зволяє попереджати про пере­вище­н­ня допустимих рівнів за­брудне­н­ня, але й у довго­строковій пер­спективі аналізувати ефективність та досягне­н­ня імплементов. заходів щодо покраще­н­ня якості атмо­сфер. повітря. 2018 КМ України затвердив Порядок здійсне­н­ня моніторингу за вмістом мишʼяку, кадмію, ртуті, нікелю та поліцикліч. ароматич. вуглеводнів в атмо­сфер. повітрі, 2019 — Порядок здійсне­н­ня держ. моніторингу в галузі охорони атмо­­сфер. повітря. Ці Порядки ви­значають механізм організації та здійсне­н­ня держ. моніторингу в галузі О. а. п., що є складовою частиною держ. системи моніторингу навколиш. природ. середовища. Їх здійснюють за показниками якості атмо­сфер. повітря та атмо­­сфер. опадів з урахува­н­ням Директив Європ. парламенту та Ради (ЄС). Це особливо важливо для мережі моніторингу якості атмо­­сфер. повітря, що була роз­роблена кілька десятиліть тому і потребує термінового удосконале­н­ня. Вимоги Директив ЄС діють на його тер., що дає можливість уніфікувати результати моніторингу й порівнювати їх для різних країн. Саме з цією метою нормат. документи України роз­робляються від­повід­но до вимог ЄС, а модернізація мережі моніторингу з урахува­н­ням нових стандартів є одним із важливих напрямів Плану заходів з викона­н­ня Угоди про асоц. між Україною, з однієї сторони, та ЄС, Європ. спів­товарис­твом з атом. енергії і їхніми дер­жавами-чл. — з іншої.

Загалом моніторинг проводять з метою забезпече­н­ня збира­н­ня, обробле­н­ня, збереже­н­ня та проведе­н­ня аналізу інформації про якість атмо­сфер. повітря, оцінюва­н­ня та про­гнозува­н­ня її змін і ступеня небезпечності, роз­роб­ле­н­ня науково об­ґрунтованих рекомендацій для прийня­т­тя управлін. рішень у галузі О. а. п., у сфері охорони довкі­л­ля, а також інформува­н­ня насел. про якість атмо­­сфер. повітря, вплив його за­брудне­н­ня на здоровʼя та жит­тєдіяльність. На основі даних та інформації, отриманої в результаті здійсне­н­ня моніторингу атмо­сфер. повітря, ви­значають рівень його за­брудне­н­ня на певній тер. за певний проміжок часу, від­повід­ність стану атмо­сфер. повітря вимогам якості повітря; здійснюють контроль та оцінку впливу на якість повітря заходів, спрямов. на обмеже­н­ня викидів за­бруднювал. речовин в атмо­сферне повітря, оцінку впливу за­брудне­н­ня атмо­­сфер. повітря на довкі­л­ля, здо­ровʼя та жит­тєдіяльність населе­н­ня.

Для ви­значе­н­ня небезпечності за­брудне­н­ня роз­роблено стандарти якості атмо­сфер. повітря та граничні показники вмісту шкідл. домішок. Ці показники ви­значають із дослідж. впливу тих чи ін. доз за­бруднювал. речовин на організми, за яких природне від­новле­н­ня організмів від­буватиметься без за­грози їх життю та здо­ровʼю. Однак не вирішеним досі залишається пита­н­ня про те, чи становлять подібні не­значні коротко­строкові впливи за­грозу за довготривалого впливу. Заходи з О. а. п. повин­ні балансувати між збереже­н­ням довкі­л­ля та не пере­шкоджати сталому роз­витку су­спільства. Також важливими пріоритет. заходами з О. а. п. є зменше­н­ня ступеня шкідл. впливу обʼєктів джерел за­брудне­н­ня повітря; посиле­н­ня держ. на­гляду за дотрима­н­ням природо­охорон. законодавства у процесі екс­плуатації, роз­міще­н­ня, будівництва нових і рекон­струкції пром. під­приємств та ін. обʼєктів; поліпше­н­ня контролю якості атмо­сфер. повітря і повітр. середовища у житл. та громад. приміще­н­нях; удосконале­н­ня екон. методів упр. якістю повітря.

Органом упр. якістю атмо­сфер. повітря є структур. під­роз­діл обл­держ­адміністрації, органу виконав. влади АР Крим з питань охорони навколиш. природ. сере­довища, що здійснює виконавчу владу на тер. від­повід. зони, а також структур. під­роз­діл Київ. міської держ­адміністрації, виконав. орган міської ради, що здійснює функції та повноваже­н­ня місц. самоврядува­н­ня на тер. від­повід. агломерації. Субʼєктами моніторингу атмо­­сфер. повітря є Міністерство захисту довкі­л­ля та природ. ресурсів України, МОЗ України, Держ. служба України з над­звичай. ситуацій, Держ. агентство України з упр. зоною від­чуже­н­ня, орган виконав. влади АР Крим з питань охорони навколиш. природ. середовища, обл­адміністрації, Київ. міська держ­адміністрація, виконавчі органи міських рад. Субʼєкти моніторингу атмо­сфер. повітря встановлюють пункти спо­стережень, конт­ролюють рівень за­бруднювал. речовин і вміст складових та/або показників атмо­сфер. опадів, аналізують і про­гнозують стан атмо­­сфер. повітря та оцінюють його якість з дотрима­н­ням законодавства про О. а. п., єдиних метод. вимог у сфері держ. моніторингу в галузі О. а. п., а також вимог Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» (2014). Від­повід­но до результатів моніторингу якості атмо­сфер. повітря роз­робляють коротко- та довго­строкові плани заходів щодо під­тримки та поліпше­н­ня якості атмо­сфер. повітря. Покраще­н­ня його якості також є одним з пріоритет. напрямів Стратегії держ. екол. політики України на період до 2030 (Закон України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року», 2019).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2022
Том ЕСУ:
24
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
77290
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
529
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 35
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 5
  • частка переходів (для позиції 7): 408.2% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Охорона атмосферного повітря / І. В. Дворецька, Л. М. Надточій, М. В. Савенець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2022. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-77290.

Okhorona atmosfernoho povitria / I. V. Dvoretska, L. M. Nadtochii, M. V. Savenets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2022. – Available at: https://esu.com.ua/article-77290.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору