Падовський Мирослав Петрович
Визначення і загальна характеристика
ПАДО́ВСЬКИЙ Мирослав Петрович (15. 07. 1934, с. Малковичі Перемишльського пов., нині Підкарпатського воєводства, Польща — 29. 10. 2000, Львів) — графік, скульптор. Батько Олени та Ольги Падовських. Закінчив Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва (1962), де й викладав (1965–2000). У галузі скульптури еволюціонував від реалізму лемківського дереворізьблення до притаманного пластиці 20 ст. узагальнення та внутрішньої експресії. У зв’язку з погіршенням зору почав працювати як графік, використовуючи олівець, вугіль, туш, пастель тощо. 1996 у співавторстві зі скульптором П. Дзиндрою створив і встановив пам’ятну бронзову плиту на могилі жертв депортації в рідному селі, свідком якої був 1945. Про сирітство, перебування в дитячому будинку публікував спогади: «Коли скінчаться лиховісні сни» («Поклик сумління», 1992, квіт.), «Малковичі — наша пам’ять і наш невгамовний біль…» («За вільну Україну», 1995, 3 берез.), «Могила в Малковичах» («Літопис червоної калини», 1995, № 7–12), «Закарбоване в пам’яті. Зі спогадів Мирослава Падовського, 1934 р. н., с. Малковичі, Надсяння» («Лемківський календар, 2005», 2004), «Обставини трагедії українського села Малковичі» (Падовська О. «Книжка про Малковичі», 2014; обидві — Львів). Записував також спогади депортованих із Надсяння, що пережили трагедію етноциду («Депортації. Західні землі України кінця 30-х — початку 50-х рр.: Документи, матеріали, спогади», у 3-х т., т. 3, Л., 2002). Як картограф створив «Картосхему рекреаційної системи Карпат» (Недашковская Н. Ю. «Рекреационная система Советских Карпат», К., 1983), «Карту Надсяння» (Середа В. «Зернинами у рідній борозні» // «За вільну Україну», 1992, 26 трав.; Борець Ю. «У вирі боротьби. Спогади учасника повстанської боротьби (1941–1948)», К., 1993), картосхему «Малковичі 18 квітня 1945 р.» («Депортації. Західні землі України кінця 30-х — початку 50-х рр.: Документи, матеріали, спогади», у 3-х т., т. 1, Л., 1996) тощо. Учасник обласних, всеукраїнських, міжнародних мистецьких виставок від початку 1970-х рр. Персональна — у Львові (1999).
Додаткові відомості
- Основні твори
- скульптура — «Тягар. Камінний хрест (за мотивами новел В. Стефаника)» (1971), «Даная Чорнобиля» (1993), «Мовчить» (1996), «Знак. На межі тисячоліть (Посвята В. Чорноволу)» (1999); лінорит «Яворівський сірчаний комбінат будується» (1979); графіка — «Наш прапор» (1990), «Там, під Перемишлем» (1993), «Спомин про депортацію», «Терновий хрест. Під білим орлом» (обидва — 1994), «Голгофа мого народу. Дорога в Явожно» (1995); колаж «Малковичі, 1945» (1994).
- Основні праці
- Інтер’єр подільських хат ХІХ — початку ХХ століть // Х наукова конференція: Зб. мат. Л., 1969; Розпис печі в інтер’єрі подільської хати // Високе призначення радянського мистецтва: Зб. мат. Л., 1975; Ідейно-художні принципи педагогічної системи П. П. Чистякова // Мистецтво і перебудова: Зб. наук. пр. К., 1989.