Пилатюк Ігор Михайлович
ПИЛАТЮ́К Ігор Михайлович (14. 06. 1954, м. Бучач, нині Чортківського р-ну Тернопільської обл.) — скрипаль, диригент, педагог, музично-громадський діяч. Чоловік Олени, батько Назарія і Анастасії Пилатюків. Кандидат мистецтвознавства (2003), професор (2001), академік НАМУ (2017). Народний артист України (1999). Премія імені С. Людкевича (2008). Ордени «За заслуги» 3-го (2004) та князя Ярослава Мудрого 5-го (2009) ступенів. Почесна відзнака «Zasłużony dla Kultury Polskiej» (2015), срібна медаль «Zasłużony Kulturze Gloria Artis» (2019). Закінчив Тернопільське музичне училище (1973; кл. О. Татаринцева), Львівську консерваторію (1978; кл. скрипки Б. Каськіва). Відтоді викладав в Івано-Франківському музичному училищі, водночас 1982–96 був художнім керівником, головним диригентом камерного оркестру Івано-Франківської філармонії, за сумісництвом 1993–94 — викладачем Прикарпатського університету (Івано-Франківськ). 1997–98 — викладач Київської середньої спеціалізованої музичної школи імені М. Лисенка, водночас 1997–99 — старший викладач, доцент кафедри скрипки Національної музичної академії України (Київ). Від 1999 — ректор, професор кафедри скрипки Вищого музичного інституту (нині Львівська музична академія). Водночас від 1999 — головний диригент Львівського камерного оркестру «Академія», що є постійним учасником міжнародних музичних фестивалів «Віртуози», «Контрасти», «Київ Музик Фест», «Дні Європи», «Музика українського зарубіжжя» та ін., фестивалів української культури в Польщі, концертів у Німеччині, Польші, Швеції, Іспанії та ін. Як диригент співпрацює з різними творчими колективами, зокрема з Державною хоровою капелою України «Трембіта», симфонічними оркестрами Львівської філармонії, оперної студії Львівської музичної академії тощо. П. — модератор і виконавець (як диригент) багатьох мистецьких проєктів. У творчості переважає українська музика як минулого, так і сучасності. Особливу увагу надає популяризації творчості львівських композиторів, зокрема М. Скорика, В. Камінського, О. Козаренка, Ю. Ланюка, Б. Фроляк. Також значне місце посідають твори композиторів-класиків — Д. Бортнянського, М. Лисенка, Я. Степового, К. Стеценка, Д. Січинського, С. Людкевича, В. Барвінського, М. Колесси. Є членом журі багатьох престижних національних та міжнародних конкурсів (Україна, Італія, Угорщина, Польща). За його підтримки та безпосередньої участі проводять міжнародні конкурси та фестивалі: імені М. Лисенка, імені Б. Которовича (обидва — Київ), імені Д. Біди (Львів) та ін. Як ректор сприяє налагодженню й зміцненню міжнародних творчих контактів академії. Наукові дослідження з питань історії та теорії музичного виконавства й педагогіки. Серед учнів — лауреати міжнародних конкурсів. Головний редактор «Наукових збірок Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка» (від 2000).
Пр.: Особливості форми і жанру Сонати № 2 для скрипки і фортепіано Мирослава Скорика як виконавська проблема // Наук. збірки Львів. муз. академії. 2001. Вип. 4; «Військовий концерт» Кароля Ліпінського: образно-смислові проблеми інтерпретації і дидактичні завдання // Там само. Вип. 5; Авторська інтенція та її вплив на скрипкову творчість Мирослава Скорика // Там само. 2004. Вип. 9; Alma mater // На музичних меридіанах. Т., 2008; Об’єктивні і суб’єктивні параметри авторської інтенції в творчості композитора // Наук. збірки Львів. муз. академії. 2008. Вип. 18; До питання національно-стильових детермінант мистецтва Стефана Турчака // Вісн. Нац. академії керів. кадрів культури і мист-в. К., 2019. № 1 (співавт.); Chamber Music of the Second Half of the 20th Century as a Form of International Cultural Dialogue and Self-Identification // J. of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9, Issue 2 (співавт.).
Літ.: Молчанова Т. Династія // Дзвін. 2008. № 5–6; Кияновська Л. Сьогодні в музиці головне не техніка, а особистість! // Укр. музика. Л., 2011. Ч. 1; Микитка А. Львівський камерний оркестр «Академія». Л., 2012; Дика Н. Майстер часу: Авторський концерт Віктора Камінського // Дзвін. 2012. № 8.
В. Є. Камінський
Основні праці
Особливості форми і жанру Сонати № 2 для скрипки і фортепіано Мирослава Скорика як виконавська проблема // Наук. збірки Львів. муз. академії. 2001. Вип. 4; «Військовий концерт» Кароля Ліпінського: образно-смислові проблеми інтерпретації і дидактичні завдання // Там само. Вип. 5; Авторська інтенція та її вплив на скрипкову творчість Мирослава Скорика // Там само. 2004. Вип. 9; Alma mater // На музичних меридіанах. Т., 2008; Об’єктивні і суб’єктивні параметри авторської інтенції в творчості композитора // Наук. збірки Львів. муз. академії. 2008. Вип. 18; До питання національно-стильових детермінант мистецтва Стефана Турчака // Вісн. Нац. академії керів. кадрів культури і мист-в. К., 2019. № 1 (співавт.); Chamber Music of the Second Half of the 20th Century as a Form of International Cultural Dialogue and Self-Identification // J. of History Culture and Art Research. 2020. Vol. 9, Issue 2 (співавт.).
Рекомендована література
- Молчанова Т. Династія // Дзвін. 2008. № 5—6;
- Кияновська Л. Сьогодні в музиці головне не техніка, а особистість! // Укр. музика. Л., 2011. Ч. 1;
- Микитка А. Львівський камерний оркестр «Академія». Л., 2012;
- Дика Н. Майстер часу: Авторський концерт Віктора Камінського // Дзвін. 2012. № 8.