Поклітару Раду Віталійович
Визначення і загальна характеристика
ПОКЛІТА́РУ Раду Віталійович (22. 03. 1972, Кишинів) — артист балету, хореограф, педагог. Заслужений діяч мистецтв України (2017), народний артист Молдови (2016). Національна премія України імені Т. Шевченка (2016). Лауреат міжнародних конкурсів: імені О. Дановського в Бухаресті (1999), артистів балету «Арабеск» у Пермі (РФ, 2000), імені С. Лифаря в Києві, артистів балету і хореографів у Москві (обидва — 2001) і Варні (Болгарія, 2000, 2008), а також міжнародних фестивалів: «Music of the World» (Італія, 1999), сучасної хореографії у Вітебську (Білорусь, 2000; усі — 1-а премія). Закінчив Пермське хореографічне училище (1991; кл. О. Сахарова), Білоруську академію музики (Мінськ, 1999; викладачі В. Єлізар’єв, Ю. Чурко). Від 1991 працював у Великому театрі опери та балету Білорусі (Мінськ). 2000–01 — головний балетмейстер Національного театру опери та балету Молдови імені М. Бієшу (Кишинів). 2001–06 працював за запрошенням на сценах України, Білорусі, Латвії, Росії. Від 2006 — засновник та головний балетмейстер театру «Київ Модерн-балет» (від 2018 — академічний). Водночас від 2011 — професор кафедри хореографічного мистецтва Київського університету культури і мистецтв. 2012–13 був художнім керівником Київського театру опери і балету для дітей та юнацтва.
Серед найвідоміших постановок — «Картинки з виставки» на музику М. Мусоргського, «Весна священна» І. Стравинського (обидві — 2002), «Перехрестя» на музику М. Скорика (2012; усі — Національна опера України, Київ), «Ромео і Джульєтта» (2003, Великий театр у Москві, спільно з англійським режисером Д. Доннелланом), «Попелюшка» (2005) С. Прокоф’єва, «Вій» О. Родіна (2023; обидві — Латвійська опера, Риґа); у театрі «Київ Модерн-балет» — «Кармен. ТV» на музику Ж. Бізе–Р. Щедріна (2006), «Болеро» на музику М. Равеля, «Веронський міф. Шекспірименти» на музику різних авторів, «Дощ» на музику Й.-С. Баха та ін., «Лускунчик» (усі — 2007), «Лебедине озеро» (2013), «Спляча красуня» (2018), «Пікова дама» (2021) на музику П. Чайковського, «Жізель» А. Адана (2016), «Вій» О. Родіна (2019), «Маленький принц» на музику В.-А. Моцарта та українських колискових (2020). Творчий стиль хореографа вирізняють миттєво впізнавана своєрідність авторського почерку, вміння засобами танцю, пантоміми та режисури висловити актуальні філософські та етичні проблеми. Для його вистав характерна вражаюча вигадливість пластичної мови, побудованої на класичних та постмодерних елементах сценічного танцю. П. переконливо та лаконічно будує драматургічну конструкцію вистави (навіть якщо вона має попередню сценічну історію), а також вносить гумор та лірику у відповідних жанрових забарвленнях постановки. До творчих надбань хореографа можна зарахувати створення яскравих індивідуальних образних характеристик персонажів, динаміку та експресію побудови вистави, професійно досконалу роботу з музичним матеріалом. П. — визнаний у світі танцю креативний лідер українського хореографічного мистецтва кінця 20 — початку 21 ст.; «Київ Модерн-балет» вдало суміщає діяльність репертуарного театру та творчої лабораторії. Гастролі у Великій Британії, Іспанії, Китаї, Молдові, Нідерландах, Норвегії, Південній Кореї, США, Таїланді, Франції, Японії.