Розмір шрифту

A

Пилиховський Антін Павлович

ПИЛИХО́ВСЬКИЙ Антін Па­влович (07. 06. 1860, с. Нова Гребля, нині Під­карпатського воєводства, Польща — 24. 06. 1940, Львів) — живописець і графік. Завдяки стипендії від міськради м. Пере­мишль здобув освіту в Краківській академії мистецтв (Польща, 1877—80). У 1881 від­відав Ві­день, Флоренцію (на­вчався декілька місяців у школі мистецтв), Венецію (обидва — Італія); 1882 подорожував Російською імперією, побував у Білорусі та Україні, зокрема у Києві від­відував музеї та бібліотеки. Від 1886 по­стійно працював у Львові, мав славу «львівського Матейка». Уперше екс­понував свої твори (під псевдонімом Владимирський) 1880 на Етно­графічній ви­ставці в Коломиї («Гуцул і гуцулка», літо­графовані за власними рисунками порт­рети Б. Хмельницького й Т. Шевченка). Створював композиції на релігійні та історичні теми в стилістиці академізму й реалізму («Папські посли у Данила Галицького» (1886), «Бій з татарами у Десятин­ній церкві» (1884—86), «Хреще­н­ня Русі за св. Володимира Великого»), порт­рети, проєктував вітражі. Спів­організатор «Товариства для роз­вою руської штуки» у Львові (1898; на 1-й ви­ставці товариства того ж року пред­ставив полотна й понад 20 рисунків на сюжети з історії Київської Русі, зокрема серію «Князь Данило Галицький»). На початку 20 ст. продовжив роботу над великою серією «Історія Київської Русі» («Хреще­н­ня у Києві», «Ярослав Мудрий», «Смерть Бориса і Гліба»; більшість творів тиражував у літо­графіях і хромоліто­графіях). Автор циклу літо­графій «Рысунки знаменитшихъ церквей Малой, Великой и Бѣлой Руси» (40 аркушів із зображе­н­ням храмів Львова, Києва, Чернігова, Почаєва, Херсона та ін. українських міст), альбомів літо­графій «Київські і галицькі князі», «Козацькі геть­мани» (усі — Львів, 1896). Чимало уваги приділяв релігійній тематиці, зокрема створив ікони для церкви архистратига Михаїла в с. Дора, нині в межах м. Яремче Івано-Франківської обл. («Богородиця як цариця Русі», «Св. Ольга», «Св. Володимир»; перші спроби створе­н­ня національного стилю в релігійному мистецтві Галичини; 1882—84). За його проєктами 1896—97 в м. Ін­нсбрук (Австрія) було виконано 9 вітражів (не збережені) із зображе­н­ням Христа-Спасителя, святих Бориса і Гліба, Параскеви, Юрія (Георгія), Антонія й Феодосія, Дмитрія, Варвари, Кирила й Мефодія, Володимира й Ольги для Преображенської церкви у Львові. 1900—14 виконав стінописи та частково іконостаси церков у с. Гусаків (нині Яворівського р-ну), Східниці (нині Дрогобицького р-ну), Чайковичах, Роз­дільному (нині обидва — Самбірського р-ну; усі — Львівської обл.), с. Олешів (нині Івано-Франківського р-ну Івано-Франківської обл.), с. Довгопі­л­ля (нині м. Кимполунґ, Румунія; ікони 1907), смт Тересва (нині Тячівського р-ну Закарпатської обл., ікона 1908), с. Доманинці (нині в межах Ужгорода; ікони 1911). Ці його твори після 1914 було знищено або пере­мальовано. Створював олійні та літо­графічні порт­рети історичних осіб і сучасників, церковних і громадських діячів Галичини, а також твори побутового жанру і пейзажі. Деякі твори П. зберігаються у Львівських галереї мистецтв, історичному музеї та науковій бібліотеці.

Додаткові відомості

Основні твори
портрети — М. Антоневича (близько 1890), Б. Хмельницького (1895), невідомого греко-католицького священника (1898), Г. Яхимовича, Ю. Куїловського-Сас, І. Наумовича, Т. Білоуса; «Христос», «Богоматір» (обидва — 1898), «Жебраки» (близько 1898), «Гаївка» (близько 1900), «Захід сонця у Києві» (1900); іконостас для церкви у м. Глиняни (нині Львівська обл.; 1898); цикли — «Історія поганської Русі» (25 творів), «Історія Галицько-Волинського князівства» (30 творів): «Пречиста Діво, мати Руського краю», «Воскресіння Лазаря», рисунки «Св. Андрій на київських горах», «Турецькі посли перед князем Володимиром», «Князь Данило на молитві», «Посли папи Інокентія IV передають королівську корону князеві Данилові», «Перші мученики у Києві», «Княгиня Ольга при дворі візантійського імператора» (усі — до 1900).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
живописець і графік
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
879370
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
96
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 3
  • середня позиція у результатах пошуку: 1
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 1):
Бібліографічний опис:

Пилиховський Антін Павлович / Ю. О. Бірюльов // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-879370.

Pylykhovskyi Antin Pavlovych / Yu. O. Biriulov // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-879370.

Завантажити бібліографічний опис

Єлисеєв
Людина  |  Том 9  |  2009
Л. О. Дахненко
Ємець
Людина  |  Том 9  |  2024
С. Ф. Гаврилова
Ємець
Людина  |  Том 9  |  2025
Л. М. Гутник
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору