Поддембський Генрик
Визначення і загальна характеристика
ПОДДЕ́МБСЬКИЙ Генрик (Poddębski Henryk; 21. 11. 1890, с. Хшонстув, нині у складі м. Конецполь Сілезького воєводства, Польща — 04. 03. 1945, концтабір Файхінґен поблизу м. Штуттґарт, Німеччина) — польський фотохудожник. Освіту здобув у Варшавській торговій школі об’єднання купців. Мав власне фотоательє у Варшаві. 1914–39 разом з відомим автором путівників М. Орловичем багато подорожував різними регіонами тогочасної Польщі, зокрема здійснив понад 10 краєзнавчих експедицій на нинішні західноукраїнські землі — Поділля, Волинь, Галичину, Карпати й Підкарпаття. Фотографував пам’ятки архітектури й природи, промислові об’єкти, фіксував етнографічні звичаї та народний побут, повсякденне життя і урочисті події в містах. Серед відомих світлин, що мають нині унікальне історичне й документальне значення, — «Ринок у Вишнівці» (1924), «Луцька синагога» (1925), «Ратуша в Заліщиках», «Центральна площа в Бережанах» (обидві — 1929), «Лемки», «Гуцулка в Карпатах», «Палац Любомирських у Рівному» (усі — 1930), «Стара церква у Ворохті» (1930–32), «Нафтові цистерни в Бориславі» (1933), «Кам’янець-Подільський», «Руїни замку в Скалі-Подільській», «Брама замку в Збаражі» (усі — 1935), «У церкві в Славському» (1936), «Кременець» (близько 1936), «Ринок у Коломиї» (1938), серії: «Львів» («Костел св. Ельжбети», 1929; «Аркади палацу Корнякта», 1936; «Площа Ринок», 1936, 1938; «Площа Міцкевича», «Костел Остробрамської Богоматері», «Костел бернардинів», усі — 1938), «Косів» (1938). Високий художній рівень мали і його краєвиди та композиції без топографічної прив’язки («Пейзаж із захмареним небом», близько 1930; «Жнива», 1930-і рр.). Одним із перших знімав на кольорову плівку. У 1930-х рр. регулярно брав участь у фотовиставках у Львові. Його творча спадщина нараховує понад 22 тисячі світлин, що нині знаходяться, зокрема, в Інституті мистецтв у Варшаві та в приватній збірці доньки митця.