ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Пазоліні П’єр-Паоло

ПАЗОЛІ́НІ П’єр-Паоло (Pasolini Pier Paolo; 05. 03. 1922, м. Болонья, Італія — 02. 11. 1975, Рим) — італійський письменник, кіносценарист, літературознавець, мовознавець. Народився в сім’ї військового, у 1940-і рр. захопився комуністичною ідеологією і впродовж двох десятиріч співпрацював із комуністами. Після закінчення Болонського університету (факультет літератури й мистецтва) 1947–49 викладав у ньому. Був звільнений за скандальним звинуваченням у гомосексуалізмі. Працював журналістом (Рим), від 1955 — на творчій роботі. Перші поетичні твори з’явилися друком 1942 і були написані рідним фріальським діалектом мешканців північно-східного краю Італії, що знаходиться у прикордонні Австрії та Словенії. У 1950-і рр. опублікував кілька гостросюжетних романів, присвячених переважно темам із життя люмпенів з околиць великих індустріальних міст повоєнної Італії. Найпопулярніші з них: «Меткі хлопці» (1955) і «Жорстоке життя» (1959). Ранні поетичні й прозові твори 1940–50-х рр. просякнуті гострим соціальним протестом, наповнені натуралістичними (еротичними) елементами, написані майже винятково фріальською говіркою. Особливо показовою для цього періоду є поетична збірка «Незрівнянна юність», яку склали коротенькі, часом мініатюрні поезії-образки, що є ніби своєрідними щоденниковими записами автора й підсумовують його життєвий та творчий шлях за 1941–53 роки. Набагато гостріше соціально-політичне спрямування мала наступна збірка «Прах Грамші» (1957), що вмістила 11 тематично різних чималих за зразком поем: «Апеніни», «Фріульські картини», «Пікассо», «Народна пісня», «Земля праці», «Злиденна Італія», «Плач екскалатора», «Мітинг» та ін. П. писав також віршові п’єси (1965): «Обговорення», «Пілот», «Кальдерон». У 1960-і рр. його соціально-політичні погляди зазнали радикальних змін: він засумнівався у правильності своєї ідеотичної догматики, почав сприймати життя у його реальних проявах та відчувати відповідальність митця за долю приниженої соціально, духовно й політично людини (твори «Меткі хлопці», «Жорстоке життя», «Трапеція»). Переважно на основі цих та ін. своїх прозових творів створив популярні фільми: «Аккотоне, який ніколи не їв свій хліб із слізьми» (1961), «Мама Рома» (1962), «РоҐоПॻ (1963), «Голод після кохання», «Перша Євангелія після Матфія» (обидва — 1964), «Пташечка і пташечки» (1966), «Король Едін — ложе ґвалтувань» (1967), «Теорема — геометрія кохання» (1968), «Свинарник», «Медея» (обидва — 1969), «Декамерон» (1971), «Кентерберійські оповідки» (1972), «Еротичні оповідки 1001 ночі» (1974), «120 днів Содоми» (1975) та ін. Усі ці фільми, як власне і прозові твори П., побудовані на поєднанні християнсько-марксистських та психоаналітичних підвалин, на використанні притч. Події в них також розгортаються у міських і приміських нетрищах, або («Король Едін — ложе ґвалтувань» та ін.) в архаїчній давнині, яку П. намагається часом осучаснити. Наприклад, Христос зображений бунтарем («Євангелія від Матфія»). У багатьох фільмах часом знаходять прояв глибокі протиріччя самого їх автора. Так, у створеному на базі притчі фільмі «Втіхи великі й малі» (1961) автор пропагує відмову в цій галузі мистецтва від будь-якої ідеології. У 1960-і рр. П. написав і поетичні твори (збірки «Віра мого часу», 1968; «Вірші у формі троянди», 1971 та ін.), але вже літературною італійською мовою. Використання еротичних сцен насильств та ґвалтувань у фільмах з метою політичних і релігійних спекуляцій («Теорема — геометрія кохання», «Свинарник») призвело до конфлікту його з консервативними елементами Римської католицької церкви. Як наслідок, П. звернувся до еротицизму Середньовіччя («Декамерон», «Кентерберійські оповідки»). Крім кінофільмів, він приділяв увагу й літературознавству. Так, ще 1952 П. упорядкував антологію «Діалектна поезія», а 1972 — збірку публіцистичних статей «Еротичний емпіризм».

Додаткові відомості

Основні твори
Poesie a Casarsa. Bologna, 1942; Ragazzi di vita. Milano, 1955; Le ceneri di Gramsci. Milano:, 1957; Una vita violenta. Milano, 1959; Accattone. Roma, 1961; La religione del mio tempo. Milano, 1961; Teorema. Milano, 1968; укр. перекл. — Поезії // З сучасної італійської поезії. К., 1958; Земля труда (уривок із поеми) // Бажан М. Італійські зустрічі. К., 1961; Яке нещастя — не знати Фрейда і Маркса // Всесвіт. 1994. № 10; Нафта: Роман. Х., 2014.

Рекомендована література

  1. Капельгородська Н. Людина в сучасному буржуазному кіно. К., 1975;
  2. [Інформація про останнє прижиттєве інтерв’ю] // Всесвіт. 1976. № 3;
  3. Череватенко Л. Роздуми з приводу однієї монографії (Капельгородської Н.) // Там само. № 7.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
італійський письменник
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
879627
Вплив статті на популяризацію знань:
80
Бібліографічний опис:

Пазоліні П’єр-Паоло / І. В. Корунець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-879627.

Pazolini Pier-Paolo / I. V. Korunets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-879627.

Завантажити бібліографічний опис

Еко
Людина  |  Том 9  |  2024
Н. І. Моісеєнко
Малапарте
Людина  |  Том 18  |  2017
І. В. Корунець
Меано
Людина  |  Том 19  |  2018
К. Л. Константиненко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору