Печенюк Таміла Григорівна
ПЕЧЕНЮ́К Таміла Григорівна (29. 03. 1957, м. Стрий Дрогобицької, нині Львівської обл.) — мистецтвознавиця, художниця декоративного текстилю, педагог. Дочка Г. Пугачевського. Кандидат мистецтвознавства (1996). Заслужена діячка мистецтв України (2016). Членкиня НСХУ (1996). Закінчила Львівський інститут прикладного та декоративного мистецтва (1979; викладачі Є. Фащенко, І. Боднар, В. Манастирський), де відтоді й працює (нині Львівська академія мистецтв): від 1998 — доцент, від 2010 — професор, від 2016 — завідувач кафедри художнього текстилю. Авторка концепцій та організаторка низки мистецьких проєктів, зокрема всеукраїнських трієнале художнього розпису на тканині «Презентація’94» та «Презентація’97» (Хмельницький, 1994, 1997), симпозіуму «Мистецька школа напередодні 3-го тисячоліття» (Львів, 1999), проєкту «Стіна. Абсурд чи реальність» (Львів; Київ, 2002; обидва — міжнародні), виставки львівських митців художнього текстилю «ЛьвівАрТекстиль» (Київ, 2012); кураторка 2–4-го Всеукраїнських трієнале художнього текстилю (Київ, 2007, 2010, 2013). У 1990–2000-х рр. пройшла шлях від традиційного гладкого ткацтва, через захоплення батиком і вільним розписом на шовковому та бавовняному полотні до різноманітних текстильних новацій. Тяжіє до експериментів в авторському текстилі в новітній волоконно-клейовій техніці на межі фігуративу та абстракції. Застосовує нові технологічні прийоми з незвичними формально-декоративними рішеннями, в основі яких — волокно тканини, його текстура й фактура, що створюють текстильні рельєфи пластичних форм надзвичайної виразності. Для робіт П. характерний монументалізм, планетарне бачення світу, образність, що поєднує реальне та надреальне, упізнаване й фантазійне, загадкові символи й знаки, відтворені в гранично узагальнених формах в експериментальній волоконно-клейовій техніці. Її роботам притаманне філософське трактування простору й часу. Учасниця обласних, всеукраїнських, міжнародних мистецьких виставок від 1989, зокрема великомасштабних імпрез всеукраїнського проєкту «Декоративне мистецтво України кінця 20 століття. 200 імен» (Київ, 2003; Париж, 2004). Авторка підручника «Кольорознавство» (К.), навчального посібника «Художня культура (Живопис. Основи кольорознавства)» (Л.; обидва — 2009). Деякі твори П. зберігаються в Хмельницькому художньому музеї, приватних колекціях в Україні, Канаді, Німеччині, Австрії, Польщі, РФ.
Додаткові відомості
- Основні твори
- «Єдність у протистоянні» (1996), «Жертовність і зрада» (1997), «Блага вість» (1998), «…через очищення» (2001), «Зустріч» (2005), «За завісою почуттів», «За завісою ахроматизму-1», «За завісою ахроматизму-2» (усі — 2007), диптих «Час збирати каміння» (2010), «Часопростір», «Магія поверхні» (обидва — 2012); серія «Кольорові інверсії» (2005–06); цикл «Завіса» (2007). Пр.: Філософія душі чи ремесло: значення світоглядної позиції учителя у структурі національної мистецької школи // Вісн. Львів. АМ. Спецвип. Мистецька школа напередодні ІІІ-го тисячоліття. 1999; Сучасний художній текстиль в Україні (до питання уточнень типології) // Львів. мист. школа у контексті укр. мистецтва ХХ ст.: Мат. 42-ї наук.-теор. конф. професорсько-викладац. складу Львів АМ, 27–28 берез. 2002. Л., 2003; Колаж в текстилі: від техніки до операційного мислення // Вісн. Львів. АМ. 2008. Вип. 19; Розпис на тканині (декоративне мистецтво першої половини ХХ ст.) // Історія декор. Мист-ва України. Т. 5. К., 2016; Розпис на тканині (декоративне мистецтво другої половини ХХ ст. — початку ХХІ ст.) // Там само.
Рекомендована література
- Чегусова З. Декоративне мистецтво України кінця ХХ століття. 200 імен: Альбом-каталог. К., 2002;
- Сучасне декоративне мистецтво України: Каталог виставки до відзначення 50-річчя входження України в ЮНЕСКО в Парижі. К., 2004;
- Скиба В. Мистецтво, що творить естетику середовища // День. 2011, 28–29 січ.;
- АРТекстиль. Таміла Печенюк: Каталог. Л., 2012;
- Чегусова З. «Магія поверхні» — як групова імпреза // Образотворче мистецтво. 2013. № 4;
- Її ж. Арт-текстиль — лідер професійного декоративного мистецтва України // Там само. 2014. № 3.