Розмір шрифту

A

Пістинь

ПІ́СТИНЬ — осередок гончарства на Гуцульщині. Традиційна кераміка П. (Косівський р-н Івано-Франківської обл.) виникла, ймовірно, в пізньому періоді Галицько-Волинського князівства — кінець 13 — перша третина 14 ст. Місто, як солеварний та ремісничий центр, потребувало значної кількості місткого гончарного посуду. Пружна архітектоніка форм керамічних виробів від­повід­ала ощадливим засобам художньої виразності. У 16—18 ст. вони були пере­важно не глазуровані, але декоровані геометричним дрібноштампованим візерунком. Від кінця 18 ст. посуд мав найширший асортимент і найвишуканішу декоративність. За­стосовували ритований роз­пис по білкованому черепку із доповне­н­ням зеленої та жовтої фарби; на­прикінці 19 — початку 20 ст. при­їжджі майстри, які оселилися в П., зокрема П. Кошак, почали використовувати коричневу та синю барви. Кераміка 2-ї половини 19 ст. вирізнялася високим мистецьким рівнем виготовле­н­ня. Декоративно-стильові зміни, що сталися з гончарними виробами протягом 19 — 1-ї половини 20 ст., свідчать, що форми тарілок і мисок мали спільні лінійні параметри, подібність у пластиці вінців, а орнаментально-фігурні композиції зберегли локальну своєрідність. Орнаментальні роз­писи, від­ображаючи народне сприйня­т­тя, утворювали складний синтез символів і образів далекого минулого, виражений умовними знаками-мотивами. Серед них вирізняють геометричні (зокрема й хрещаті), рослин­ні, зооморфні та антропоморфні, що побудовані за принципом вільного заповне­н­ня, стрічкової та центрально-радіальної структури. Геометричний орнамент на гончарних виробах 19 ст. був двох типів — технічний (створювали при обертовому русі гончарного круга механічно за допомогою штампа, рубчастого коліщатка, кілкува­н­ня; є також у ви­гляді прямих колових за­мкнутих ліній, кривульок, хвилястих ліній, трикутників-зубців тощо) і само­стійний (виконаний вручну й значно складніший; це різні дуги, копитці, ромбики, квадрати, зірочки та ін.). Рослин­ні роз­писи («гілки», «букети», «вазони», віночки й гірлянди, а також композиції вазон­ного типу, де квіти «виро­стали» з вази чи глечика, іноді посудину замінювали кола, «серденька», інші умовні фігури) часто по­єд­нували з тератологічними — зображе­н­нями птахів, тварин і риб у спрощеній формі, успадковані з язичницьких часів, коли тварина стала обʼєктом міфологічної персоніфікації, становлячи магічний символ. Декор кераміки роз­вивався, взаємо­збагачуючи свої форми й орнаментальні мотиви, у тісному звʼязку з іншими видами народного мистецтва. Найбільш помітний — з різьбле­н­ням на дереві, настін­ними роз­писами, писанками, мальованими на склі іконами тощо. Це закономірно випливало із спільних умов функціонува­н­ня в предметно-просторовому середовищі традиційного житла.

У П. працювали українські та польські гончарські родини Волощуків, Зондюків, Кошаків, Тимчуків та ін., витворюючи особливий, чарівний і щирий світ керамічних роз­писів, що мав незаперечний вплив на косівських, кутських, а можливо, й коломийських майстрів. Найбільш роз­по­всюдженим сюжетом у П. середини та 2-ї половини 19 ст. (зокрема на мисках і кахлях мистецької родини Зондюків та їх послідовників) були традиційні вершники, що вирізняються легким екс­пресивним викона­н­ням рисунку, своєрідною інтер­претацією фігури та коня, в яких під­креслено найхарактерніші атрибути, рухи голови, рук тощо. На від­міну від зображень косівських майстрів, тут простежуються виразні пластично мʼякі силуетні лінії побудови фігур, що від­повід­ають площинам і кон­струкціям мисок. Центральні композиції обрамлені орнаментальними віночками з мінімальною кількістю мотивів, що своїм золотаво-зеленим колоритом під­креслюють особливу динаміку фігур, роз­міщених в центрі мисок. Це характерно не лише для школи родини Зондюків, але й для пістинського роз­пису 19 ст. — 20—30-х рр. 20 ст.

Також помітний пістинський вплив на М. Баранюка та О. Бахматюка у ранні періоди їх творчості. Однак ці майстри з часом виробили своє баче­н­ня й ро­зумі­н­ня в трактуван­ні орнаментальних та сюжетних композицій. Досягнувши художньої досконалості та майстерності, ви­зна­н­ня й слави, вони заклали в середині 19 ст. основи косівського стилю роз­пису, від­мін­ного від пістинського.

Пістинські мальовані миски, дзбанки, кахлі 19 ст. можна групувати за окремими циклами релігійних і світських сюжетів. Сцени військової тематики, з полюва­н­ня, роз­ваг, а також музиканти в корчмі, візки й вершники тощо виконані з гумором і фантазією. Варіанти іконо­графічних сюжетів також дещо від­різнялися від косівських. Майстри уникали деталізації, намагалися виявити найсут­тєвіші риси в цих образах, акцентуючи увагу на динаміці рухів, характері по­стави. Гончарів не бентежило, що схематичне зображе­н­ня Богородиці, святих Миколая, Варвари, Катерини були декоративні й далекі від усталеної іконо­графії.

Мова пістинських роз­писів своєрідна: площин­ність і гротескність фігур, умовність та спрощеність другорядного, лаконічність ліній і виразність плям — усе, що характерне народному примітиву. Крім широкого асортименту мальованого посуду й кахель, пістинські гончарі славилися пластично-фігурними вазон­никами у ви­гляді барана, оленя чи орла, виготовляли також свічники, іконки, хрестики, кропильнички та дрібні забавки для дітей. Майстри дотримувалися традиційних процесів під­готовки сировини та формува­н­ня виробів на гончарному крузі; декорува­н­ня технікою лоще­н­ня, ритува­н­ня, ріжкува­н­ня, покрайньої фляндрівки; провадже­н­ня від­повід­них режимів обпалюва­н­ня в печах для кожного ґатунку продукції. Най­складнішим був процес випалу для чорнолощеної кераміки, що вимагав не лише досвіду, а й інтуїції. Найменше поруше­н­ня технології обпалювального режиму могло при­звести до псува­н­ня всієї партії виробів. Ві­домою майстринею, яка виготовляла чорнолощену кераміку, була Р. Спольніцька (близько 1860—1940). На злам 19 і 20 ст. припадає творчість П. Кошака, який після смерті О. Бамахтюка виготовляв кахлі сюжетно-тематичного та орнаментального характеру, також збагатив і роз­винув традиції пістинської школи керамічного роз­пису й гончарства.

Кінець 1940-х рр. 20 ст. — період занепаду пістинського гончарного промислу внаслідок конкуренції промислової продукції та високого оподаткува­н­ня ремесел. На початку 1950-х рр. осередок пере­став існувати. Остан­ні майстри — Й. Табахорнюк (працював у Коломиї до 1958) та К. Возняк (працював до середини 1990-х рр. у По­знані, Польща).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
стаття має лише електронну версію
Дата опублікування статті онлайн:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
881539
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
77
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 5
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 7):
Бібліографічний опис:

Пістинь / О. О. Слободян // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-881539.

Pistyn / O. O. Slobodian // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-881539.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору