Погорєлова Євгенія Євгеніївна
ПОГОРЄ́ЛОВА Євгенія Євгеніївна (29. 01. 1937, Ленінград, нині Санкт-Петербург — 16. 10. 2013, м. Вишневе Києво-Святошинського, нині Бучанського р-ну Київської обл.) — художниця-фарфористка. Закінчила Львівський інститут декоративно-прикладного мистецтва (1967; викладач Г. Горбалюк). Працювала художником на Баранівському фарфоровому заводі (Житомирська обл., 1967–70), де, осмислюючи естетику традиційного народного посуду, проєктувала посудні форми й створювала розписи. 1970–73 –художник-конструктор Державного українського НДІ фарфоро-фаянсової промисловості; 1973–93 — художник художньої лабораторії Київського експериментального кераміко-художнього заводу (обидва — Вишневе), де розробляла малюнки для деколі, зробила декілька сувенірних форм. Створювала декоративні композиції для деколі, враховуючи художні властивості матеріалу. Для її малюнків до ювілейних дат характерне наслідування вишуканих орнаментальних композицій об’єднання «Світ мистецтва», зокрема С. Чехоніна, що згодом були пристосовані до агітаційних гасел. Підкресленою декоративністю й орієнтацією на народну традицію певних регіонів України вирізняються малюнки в червоно-чорних кольорах; в оформленні посудин на київські сюжети використовувала характерний для того часу принцип просторового колажу. Роботи художниці на Республіканських художніх радах 1970, 1972–73 визнавали одними з найкращих зразків. Учасниця всеукраїнських виставок від 1970. Деякі твори П. зберігаються в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва (Київ), відділі музейних цінностей фарфору Баранівського історико-краєзнавчого музею.
Додаткові відомості
- Основні твори
- розписи — «Космос» для бокалу форми «Ювілейний» (1961), «275-8» і «309-8» для столового сервізу форми «Б-58», малюнок «407» на чайну чашку (усі — 1968); форми — набору «Весілля» (і малюнків на нього «500» і «Весілля»; 1967–70), кухля «Верховина» (і малюнків на нього «506-9», «508-9», «510-9»; усі — 1969), набору для пиття (1970); малюнки для деколі — на фляги (автор форми В. Щербина): «Наречений», «Наречена», «Дружки» (усі — 1973), «Виноград» (1975), «Київ» (1977); на декоративну таріль «30 років визволення УРСР» (1974); на вази: «Ліра» (автор форми В. Щербина) — «Три троянди» (1975), «Спартакіада УРСР»; «Київ» (автор форми Ю. Красна; обидва — 1979); на чашки: форми «Подарункова» (малюнки «Полуниця», «Шипшина», обидва — 1976), форми «Сонечко» (малюнки «Трояндочки», 1977; № 22–78, 1983); на бокал: «Лавра», «Верховна Рада», «Київ» (усі — 1979); на кухлі (автор форми М. Лампека): «Каштан», «Козацький» (обидва — 1985); проєкти форм — свічника, вазочки (обидва — 1984), кавника, цукорниці (обидва — 1985), ваз: «Пролісок», «Сувенірна» (обидва — 1989), «Балет», «Київський сувенір»; свічників: «Овен» (усі — 1990), № 1, 2, 3 (1992).
Рекомендована література
- Школьна О. В. Київський художній фарфор ХХ ст. К., 2011.