Синякова-Уречина Марія Михайлівна
СИНЯКО́ВА-УРЕ́ЧИНА Марія Михайлівна (13. 11. 1890, с. Красна Поляна Зміївського пов. Харківської губ., нині Чугуївського р-ну Харківської обл. — 30. 05. 1984, Москва) — графік і живописець. Членкиня харківських об’єднань художників «Будяк» (1909–10), «Голуба лілія» (1909–11), «Викусь» (1913), кубофутуристичної мистецької групи «Союз семи» (1918), санкт-петербурзького «Союзу молоді» (1913–14), СХ СРСР (виключено 1952 за «плазування перед західним мистецтвом»). Навчалася в художній студії Є. Агафонова «Голуба лілія», що була орієнтована на естетику модерну й символізму (Харків, 1910–11), та студіях І. Машкова й Ф. Рерберга (Москва, 1913–14). В українському мистецтві 1910–20-х рр. С.-У. репрезентувала неопримітивістський напрямок. Жорстка пластика «дерев’яних» форм гравюри та лялькових облич в її акварелях створюють образ-виставу (характерно для неопримітивізму та авангарду). 1910 побувала в Німеччині, де вивчала давній живопис німецьких та нідерландських майстрів; 1914 подорожувала Центральною Азією, знайомилася з монгольським мистецтвом. Від початку 1-ї світової війни мешкала в своєму маєтку в Красній Поляні; від 1922 — у Москві. У 1920-х рр. працювала в галузі книжкової графіки, розвивала нові суворі форми в чорно-білій графіці та книжковій ілюстрації; у 1930-х рр. ілюструвала твори В. Маяковського, М. Асєєва. Дружила з В. Хлєбніковим, який присвятив їй низку поетичних творів, зокрема поему «Синие оковы» (1922). Художниця створила його літографічний портрет (1940), а також галерею шаржованих портретів сучасників — В. Маяковського, М. Асєєва, А. Кручених, О. Брика, В. Шкловського, В. Брюсова, С. Єсеніна, І. Северяніна, А. Білого, А. Ахматової (усі — 1920-і рр.). Брала участь у виданні «Лірень» (1914); співавторка футуристичної декларації «Труба марсиан» (1916; обидва — Харків). Експонувала роботи на виставках «Союзу молоді» у Санкт-Петербурзі (1913–14), групи «Союз семи» у Харкові (1918). Персональна — у Києві (1969). Деякі роботи С.-У. зберігаються в Національному художньому музеї України (Київ), Музеї сучасного мистецтва (Нью-Йорк, США).
Додаткові відомості
- Основні твори
- живопис — «Сестра Ксенія», «Сестра Шура» (обидва — 1910 і рр.); цикл акварелей «Краснополянський» (1914–16); графіка — серія акварелей «Війна» (1914–18).
Рекомендована література
- Горбачов Д. О. Вперед, вперед, синголи! // Жінка. 1992. № 10;
- Амеліна Л. Марія Синякова і український авангард // Наук. конф. «Художнє життя Харкова першої третини ХХ ст.»: Тези доп. Х., 1993;
- Саяний М. Акварелі Марії Синякової краснополянського циклу // Зміїв. кур’єр. 1996. № 10;
- Монолог Марии Синяковой // Укр. авангардисти як теоретики і публіцисти. К., 2005;
- Український модернізм 1910–1930: Альбом. Хм., 2006;
- Український художній авангард: Бібліогр. покажч. К., 2008.