Торгово-промислова палата
Визначення і загальна характеристика
ТОРГО́ВО-ПРОМИСЛО́ВА ПАЛА́ТА
(ТПП) — організація, що об’єднує суб’єктів підприємницької діяльності (компанії, галузеві асоціації, глобальні корпорації) для захисту своїх економічних інтересів, сприяння розвитку бізнесу, налагодження зовнішньоекономічних зв’язків, впровадження інновацій, посилення їхньої спроможності до подолання світових викликів. ТПП України є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, що об’єднує юридичних осіб, які створені та діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємців, і їхні об’єднання. Основна мета діяльності ТПП України — сприяння формуванню розвиненого конкурентоспроможного на світових ринках українського бізнесу. Її структуру складають центральна та 25 регіональних ТПП (загалом бл. 8 тис. членів), де понад 1000 представників бізнесу щодня отримують професійні консультації та допомогу експертів із різноманітних питань. ТПП традиційно є важливим елементом підприємницької інфраструктури, що сприяє розвитку бізнесу, налагодженню ділових зв’язків та захисту інтересів підприємців. Вона виконує роль посередника між державою та бізнесом, надає консультаційні, інформаційні, експертні та юридичні послуги, організовує виставки, форуми, а також підтримує вихід підприємств на міжнародні ринки, забезпечуючи платформу для діалогу, консультацій і партнерства. Палати діють від імені своїх членів, представляючи інтереси бізнесу перед місцевими, регіональними та національними органами влади, виступають за сприятливу політику, регулювання та економічні ініціативи, що підтримують зростання бізнесу і конкурентоспроможність; надають членам платформи для комунікацій, співпраці та обміну інформацією (організація мережевих заходів, бізнес-зустрічей, семінарів і практикумів, налагодження партнерських зв’язків та нових можливостей для бізнесу). Співробітники ТПП пропонують широкий спектр професійних послуг, зокрема консультаційних із питань зовнішньої торгівлі та оцінки ринків, проводять незалежну експертизу товарів, здійснюють оцінку рухомого і нерухомого майна, нематеріальних активів, надають послуги з штрихового кодування товарів, патентно-ліцензійні послуги, оформлюють документацію з метою забезпечення захисту прав на інтелектуальну власність тощо. Серед допоміжних послуг — доступ до освітніх програм, навчальних семінарів, наставництва та бізнес-ресурсів. ТПП популяризують своїх членів через довідники, торгові виставки, ярмарки та маркетингові канали, збільшуючи їхню спроможність для охоплення ринку; сприяють вирішенню господарських спорів, надаючи своїм членам послуги арбітражу та медіації. Залежно від територіального охоплення розрізняють: національні ТПП, що функціонують у межах однієї держави, наприклад, ТПП України координує діяльність регіональних палат, представляє бізнес у державних органах, здійснює міжнародну співпрацю; регіональні або місцеві ТПП, що діють на рівні областей, міст чи регіонів, орієнтуючи свою діяльність на підтримку місцевого підприємництва, проведення виставок, сертифікацію продукції та консультації; міжнародні та двосторонні ТПП, створені для розвитку зовнішньоекономічних зв’язків між двома або більше країнами (зокрема Українсько-німецька ТПП або Міжнародна ТПП — ICC).