Розмір шрифту

A

Ґрааль

ҐРАА́ЛЬ (старофранц. Graal, Grâl) — сакральний предмет, що згадується в західноєвропейських середньовічних легендах. Ґ., або Священ. Ґ., по­стає як чаша, камінь, спис, кров, абсолютна ідея. Етимологія Ґ. достовірно неві­дома. Найчастіше Ґ. повʼязують із грец. словом «χραῖήρ» (чаша) чи лат. «Gradalis» (ємність), що у побут. вжитку набули ідіомат. забарвле­н­ня і часто асоціюються з вершиною духов. шляху, нед­осяжним, але бажаним вінцем шукань. Більшість дослідників вважають, що поня­т­тя «Ґ.» поширилося в Європі у період хрестових походів з Палестини. Уперше Ґ. згадується у незаверш. поемі франц. придвор. поета Кретьєна де Труа «Le Roman de Perceval ou le Conte du Graal» («Роман про Персиваля, або Повість про Ґрааль», бл. 1180) як священ­на чаша, що надає сили і навіть без­смертя. У віршов. романі франц. поета Роберта де Борона «Roman de lʼestoire dou Saint Graal» («Історія про Святий Ґрааль», бл. 1200) Ґ. по­став як чаша з Таємної Вечері, в яку Йосиф Аримафійський зібрав краплі крові Ісуса Христа після роз­пʼя­т­тя. Тут разом із чашею важливим елементом є також спис, яким, згідно з пере­казами, проколото тіло ро­зіпʼятого («святий спис», «спис долі»). В епосі Вольфрама фон Ешенбаха «Parzival» (бл. 1210) Ґ. — наділений неземною силою камінь, який принесли із небес ангели та набув ознак «філос. каменя» алхіміків на тлі християн. вірувань. Пере­кази приписують культ чаші Ґ., що зберігалася як чаша з Таємної Вечері, лицар. ордену тамплієрів, засн. 1119 для охорони Гробу Господнього в Єрусалимі, а також для захисту християн-паломників. Тема Ґ. також стала гол. у легендах про короля Артура й остаточно сформувалася як християнська. У худож. літературі звʼязок Ґ. із легендар. лицарством започаткував вельс. письмен­ник Т. Мелорі у романі «Le morte DʼArthur» («Смерть Артура», 1485). Д. Браун у романі «The Da Vinci Code» («Код да Вінчі», 2003; укр. перекл. у ж. «Всесвіт», 2006, № 1–4, 11–12) повʼязав Ґ. із кровʼю начебто нащадків Ісуса Христа, а Марія Маґдалена культивується як символ «королівської крові».

Поня­т­тя «Ґ.» від­ображ. і в ін. видах мистецтва. Так, Р. Ваґнер в опері «Парсифаль» (1882; всеукр. премʼєра — у по­становці В. Гергієва, Київ, 2006) надав темі високохудож. і філос. осмисле­н­ня як християн. ідеї очище­н­ня від гріха та зла, де чаші Ґ. разом зі списом і Парсифалю як цареві Ґ. від­ведено ключову роль; служі­н­ня Ґ. — це при­єд­на­н­ня до найвищого джерела сили, де християн. причастя набуває завершеності реліг. сенсу у звʼязку з чашею Ґ. як джерела благодат. Божої сили.

Особливого реліг.-філос. змісту поня­т­тя «Ґ.» набуло у праці нім. натурфілософа Абд-ру-шина (О.-Е. Бернгардта) «Im Lichte der Wahrheit. Gralsbotschaft» («У світлі Істини. Посла­н­ня Ґрааля», 1923–38) — як вихідного пункту первин. ви­промінювань, джерела Всесвіту з його по­ступовим структур. формува­н­ням. Отже, згідно з легендою про Ґ., цілісне зна­н­ня про світобудову може бути на­дане лише як вище посла­н­ня чи одкрове­н­ня.

В укр. літературі образ Ґ. викори­стали в поезіях О. Бурґгардт (Юрій Клен), М. Орест; у романі «Quid est Veritas» Н. Королевої (Чікаґо, 1961) Ґ. — це келих, подаров. володарем Персії Ваал-Тазаром новонародженому Ісусові.

Літ.: Дашкевичъ Н. П. Изъ исторіи средневѣкового романтизма. Сказанія о св. Граале. К., 1877; Веселовскій А. Н. Где сложилась легенда о Святомъ Граале? С.-Петербургъ, 1900; A. Beguin. La Quête du Saint Graal. Paris, 1958; M. Baigent, R. Leigh, H. Lincoln. Holy Blood, Holy Grail. Corgi, 1982; Набитович І. Образ Святого Грааля в творчості Наталени Королевої // Наук. зап. Нац. університету «Києво-Могилян. академія». Т. 17. Філологія. К., 1999.

О. О. Ладік, О. С. Іщенкo

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
25752
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
484
сьогодні:
2
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 133
  • середня позиція у результатах пошуку: 13
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 13): 11.8% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Ґрааль / О. О. Ладік, О. С. Iщенкo // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-25752.

Graal / O. O. Ladik, O. S. Ishchenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-25752.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору