Депутат
ДЕПУТА́Т (від лат. deputare — доручати) — обраний виборцями член законодавчого (представницького) органу влади. На території України від ранньомодерного часу існували різні форми станового представництва: шляхетські сеймики та сейми, передбачена Конституцією П. Орлика Генеральна рада, Комісія для складання проєкту Нового Уложення часів Катерини ІІ, дворянські зібрання тощо. Проте депутатами у сучасному розумінні можна вважати гласних губернських, повітових земств і міських дум, яких обирали за складною куріальною системою після адміністративних реформ у Російській імперії 60–70-х рр. 19 ст., і послів до органів місцевого самоврядування, Галицького й Буковинського сеймів та Віденського райхсрату в Австро-Угорщині. Українське представництво існувало в усіх 4-х складах Державної думи Росії. Делеговані громадськими організаціями члени УЦР не були депутатами, обраними на загальних виборах, однак загалом Рада досить повно відображала настрої тогочасного українського суспільства. У міжвоєнний час українців обирали послами до польського сейму.
Попри пропагандистське визначення СРСР як країни Рад, а України — як радянської республіки, у політичній системі УРСР радам та їхнім депутатам відводилася суто декоративна функція. Це підтверджують як аналіз складу депутатського корпусу, так і процедура виборів та роботи цих депутатів. Згідно з Конституціями УРСР 1919 і 1929 вибори до «рад депутатів трудящих» відбувалися відкритим голосуванням, за системою, що передбачала суттєво більшу квоту представництва робітників порівняно з селянами та інтелігенцією (т. зв. експлуататорські класи взагалі були позбавлені виборчих прав). Від початку 20-х рр. у депутатському корпусі могли бути представники єдиної партії — ВКП(б). Із запровадженням Конституції СРСР 1936 і Конституції УРСР 1937, що дублювала її на республіканському рівні, було введено формально рівне загальне виборче право й таємне голосування. Проте процедуру виборів було організовано у такий спосіб, що «непорушний блок комуністів і безпартійних» неодмінно одержував не менш як 99,9 % голосів. Термін «ради депутатів трудящих» проіснував до ухвалення Конституції СРСР 1977 і Конституції УРСР 1978, де їх замінено на термін «ради народних депутатів» (з огляду на начебто загальнонародний характер радянської держави), хоча до жодних суттєвих змін у функціонуванні радянської системи це не призвело.
Депутатство у радах різного рівня стало обовʼязковим додатком до низки номенклатурних посад (члени ЦК, секретарі обкомів, міністри, директори великих заводів, командувачі військових округів ставали депутатами «за посадою»). При цьому депутатство, незважаючи на норму недоторканності, не захищало від можливих репресій — наприкінці 30-х рр. каральні органи не переймалися одержанням навіть формальної згоди на арешт новообраних депутатів ВР СРСР і УРСР. Більшість депутатських мандатів розподіляли між «передовими» робітниками та колгоспниками (зокрема вони складали 72,2 % з 526-ти тис. депутатів рад усіх рівнів, обраних 1982), з певними вкрапленнями представників радянської інтелігенції. У цілому добір вівся так, щоб формально репрезентувати всі класи та прошарки населення (1982 до рад обрано представників 64-х національностей). Близько 40 % депутатів обовʼязково обирали серед жінок. Частина депутатського корпусу (загалом понад 60 % від складу ВР УРСР) зазнавала майже повного оновлення на кожних нових виборах. Обовʼязки депутатів зводилися до того, щоб, зібравшись 2–4 рази на рік на короткотривалі сесії (сесія ВР УРСР тривала, як правило, до 2-х днів, тривалість сесій місцевих рад не перевищувала кількох годин), одноголосно підтримати запропоновані урядом або виконкомами місцевих рад рішення. Усі промови й виступи готували заздалегідь, «самодіяльність» на сесіях не допускали. Додатковим механізмом контролю було право виборців відкликати свого депутата. Певну ініціативу депутати могли виявляти лише при розгляді т. зв. наказів виборців, а також звернень щодо переважно суто побутових питань — надання чи ремонту квартири, покращення умов роботи тощо. Проте відомі випадки, коли захищені мандатами депутатів ВР СРСР і УРСР українські письменники та культурні діячі М. Рильський, М. Стельмах, Г. Майборода, А. Малишко й ін. наприкінці 50-х — у 60-х рр. виступали на захист прав української мови та проти поновлення практики політичних репресій.
Суспільна роль депутатів різко змінилася у часи перших напівдемократичних виборів народних депутатів СРСР навесні 1989 та виборів народних депутатів УРСР і депутатів місцевих рад навесні 1990, на яких вперше у радянській історії дозволено висування альтернативних кандидатів. Ці вибори зумовили появу низки нових публічних політиків, серед них — І. Драч, В. Яворівський, Д. Павличко, В. Чорновіл, С. Конєв, В. Мартиросян, Р. Братунь, С. Хмара, І. Юхновський, В. Філенко, О. Ємець, Л. Кравчук, І. Плющ. Найпопулярнішими теле- та радіопередачами того часу стали прямі трансляції зʼїзду народних депутатів СРСР, згодом — сесії ВР УРСР 12-го скликання. Згідно з чинною Конституцією України, конституційний склад єдиного органу законодавчої влади у державі — ВР України — становить 450 народних депутатів України, обраних на основі загального, рівного і прямого виборчого права терміном на 5 р. з використанням пропорційної виборчої системи (до конституційних змін 2004 — на 4 р. з використанням змішаної системи). Народним депутатом України може бути громадянин України, якому на день виборів виповнився 21 р. Народні депутати України здійснюють свої повноваження на постійній основі й не можуть мати іншого представницького мандата чи перебувати на державній службі. Перед вступом на посаду депутати складають присягу.
Народним депутатам України Конституцією гарантована депутатська недоторканність: вони не можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності, затримані чи заарештовані без згоди ВР. Закон України «Про статус народного депутата України» від 17 листопада 1992 (з численними пізнішими змінами) встановлює широкий перелік гарантій депутатської діяльності та пільг, якими користуються діючі й колишні народні депутати України. Статус депутатів ВР АР Крим і місцевих рад визначено Конституцією та законами України. Їх також обирають на 5 р. на основі загального, рівного та прямого виборчого права шляхом таємного голосування з використанням пропорційної системи (окрім депутатів сільських і селищних рад, яких обирають за мажоритарною системою). До конституційних змін 2004 усіх депутатів місцевих рад обирали за мажоритарною системою на 4 роки. Проте свої повноваження (за винятком голів і заступників голів ВР АР Крим, обласних, районних, районних у містах рад, секретарів міських, селищних і сільських рад) вони виконують на громадських засадах.
Напередодні виборів 1998 ВР України, спираючись на рішення Конституційного Суду України від 23 грудня 1997, скасувала статус депутатської недоторканності для депутатів місцевих рад. Відтоді тема поновлення недоторканності для депутатів місцевих рад на кілька років стала гаслом опозиції, яка прагнула у такий спосіб захистити своїх представників у радах від адміністративного свавілля. 8 вересня 2005 недоторканність депутатів місцевих рад поновлено, але у звʼязку з масовим прагненням криміналітету ухилитися від відповідальності шляхом отримання мандата депутата — знову скасовано 4 квітня 2006. Водночас ухвалена тоді редакція Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» встановила спеціальний порядок притягнення до відповідальності депутатів, зокрема кримінальну справу проти депутата місцевої ради може порушити ген. прокурор, його заступник, прокурори АР Крим, областей, Києва і Севастополя. При цьому не пізніше ніж наступного робочого дня про це рішення має бути повідомлено відповідну раду. Закон передбачає, що рішення про взяття депутата під варту або під домашній арешт може прийматися виключно на підставі рішення суду, який також зобовʼязаний не пізніше наступного робочого дня повідомити про це відповідну раду.
На виборах 2006 до ВР обрано 450 народних депутатів України, до ВР АР Крим і 12 112-ти місцевих рад — загалом 233 587 депутатів (див. Табл.). За партійним складом ВР 5-го скликання на момент обрання налічувала 186 депутатів від Партії регіонів, 129 — від БЮТ, 81 — від блоку «Наша Україна», 33 — від СПУ, 21 — від КПУ. На рівні місцевих рад Партія регіонів й утворені на її основі місцеві блоки (напр., «За Януковича» в АР Крим) здобули більшість у південних і східних регіонах держави, натомість БЮТ і «Наша Україна» сформували найбільші фракції у радах західних і центральних регіонів. Партія регіонів не подолала тривідсотковий барʼєр у Львівській, Івано-Франківській і Тернопільській областях, а БЮТ і «Наша Україна» не пройшли до Донецької облради та Севастопольської міськради. До місцевих рад багатьох регіонів пройшла низка партій і блоків, не представлених у ВР 5-го скликання (Народний блок Литвина, Український народний блок Костенка і Плюща, блок Н. Вітренко, блок Пора–ПРП та ін.), а також деякі суто місцеві блоки (зокрема Л. Черновецького у Києві). З метою припинити поширену раніше практику переходів народних депутатів України із однієї фракції в іншу, конституційними змінами 2004 запроваджено норму імперативного мандата народного депутата України, яка полягає в обовʼязку народного депутата України увійти до фракції партії (блоку), від якого його обрано, та у праві керівного органу партії (блоку) припинити повноваження народного депутата України, який не ввійшов до фракції або вийшов з неї. Однак на практиці ця норма не завадила майже 30-ти народним депутатам України з фракцій БЮТ і «Наша Україна» перейти протягом перших 10-ти місяців роботи ВР 5-го скликання на бік урядової коаліції; водночас 2 депутати від СПУ, незгідні з її переходом до урядової коаліції, приєдналися до БЮТ. Ці переходи спотворили розстановку сил у парламенті порівняно з волевиявленням виборців і стали офіційною мотивацією для появи указу Президента України про дострокове припинення повноважень ВР 5-го скликання від 2 квітня 2007. Однак уряд і урядова більшість у ВР не визнали конституційності цього указу, що зумовило початок гострої політичної кризи. В результаті домовленості основних політичних сил дострокові вибори призначено на 30 вересня 2007. Юридичною підставою для видання відповідного указу стало складення депутатських повноважень понад 150-ма народними депутатами України від фракцій БЮТ і «Наша Україна», що зробило ВР 5-го скликання недієздатною.
2006 вибори депутатів місцевих рад (окрім селищних та сільських) вперше відбувалися за пропорційною системою, що призвело до підвищення політичної структурованості рад, однак не зняло проблеми переходу депутатів, які пройшли за списками однієї політичної сили, до фракцій іншої (за певну винагороду), зокрема суттєво зменшилися фракції тих партій і блоків, які опинилися в опозиції до місцевої влади. З цією метою фракція БЮТ ініціювала ухвалення 12 січня 2007 змін до законодавства про статус депутатів місцевих рад, що передбачають можливість відкликання депутата, який не дотримується партійної дисципліни, за рішенням керівного органу партії (блоку). Однак критики закону, посилаючись на європейські правові норми та рекомендації Ради Європи щодо неприйнятності імперативного мандата, вважають його недемократичним і таким, що може призвести до встановлення диктатури партійної верхівки. Розвʼязання проблеми вони вбачають у переході до системи виборів, яка б стимулювала підвищення якості депутатського корпусу та його відповідальності перед виборцями.