Новаковська-Ацеданська Ірина — Енциклопедія Сучасної України

Новаковська-Ацеданська Ірина

НОВАКО́ВСЬКА- АЦЕДА́НСЬКА Ірина (15. 12. 1909, Львів – 14. 02. 1983, м. Ґлівіце, нині Сілез. воєводства, Польща) – графік, живописець. Чл. Спілки львів. графіків (1934), Т-ва графіків Кракова (1936), Львів. профес. союзу артистів-пластиків (1937). Закін. Львів. худож.-пром. школу (1932; викл. К. Сіхульський, Л. Тирович). Працювала у Львові до 1945, потім – у м. Ґлівіце. Від 1933 брала участь у львів. виставках, експонувала твори у зх.-європ. країнах. Осн. галузі – станк. графіка (техніки: акварель, гуаш, рисунок олівцями і тушшю, дереворит, лінорит, офорт, акватинта, літографія) і живопис. Створювала книжк. ілюстрації, проекти вітражів, ескізи декор. тканин, твори на реліг. сюжети, портрети, натюрморти, архіт. краєвиди Львова, містечок Львівщини, Тернопільщини, Волині. Застосовувала прийоми імпресіонізму та постімпресіонізму, у графіці – глибокі світлотіньові контрасти, несподівані композиц. ракурси.

Тв.: живопис – «Квіти у горщику» (1924), «Хризантеми», «Троянди», «Астри», «Собор св. Юра», «Латинська катедра», «Каплиця трьох святителів», «Домініканський собор і Королівський арсенал» (усі – 1930-і рр.); графіка – лінорити «Мадонна», «Скорботна Богоматір» (обидва – 1930-і рр.), акварелі – «Бережани», «Костел св. Єлизавети», «Вулиця Підвальна» (усі – 1930-і рр.); акватинта «Фонтан Амфітрити» (1932); гуаші – «Садиба у Кременці», «Вид Львова», «Костел бернардинців», «Вілла під Львовом», «Львів. Вілла І. Франка» (усі – 1932–45); цикл «Жовква» (1933–34); серії – ліноритів «Давній Львів», ліноритів і дереворитів «Городок» (обидві – 1934); дереворит «Стара Агата» (1935); літографії – «Брама замку у Вишневці», «Кременець. Старий дім», «Кременець. Ліцей» (усі – 1936).

Ю. О. Бірюльов


Покликання на статтю