Розмір шрифту

A

Нірвана

НІРВА́НА (у пере­кладі зі санскриту — затуха­н­ня) — одне з головних понять індійської релігійно-філософської традиції, що по­значає стан згаса­н­ня усіх мирських бажань людини, її вивільне­н­ня й порятунку. В індійських дгармічних уче­н­нях — буд­дизмі, джайнізмі, індуїзмі та сикхізмі — сотеріологічний ідеал, найвищий стан, якого може досягнути людина, належно практикуючи, і, завдяки якому, вона звільнюється від на­ступних народжень у світі сансари. Сутнісними ознаками остан­ньої є страж­да­н­ня і неавтентичне буття. Витоки вжива­н­ня Н. у сотеріологічному сенсі сягають 6 ст. до н. е. і збігаються з добою шраманів, тобто середовищем неортодоксальних ведійських професійних шукачів духовної істини (на­приклад, адживіки, джайни, буд­дисти). Саме в цей час в Індії зʼявилася філософія. Вважають, що засновники джайнізму (Вардгамана, він же — Магавіра, Джина, Тиртханкар) та буд­дизму (Сид­дгартха Ґаутама, він же — Будда Шакʼямуні) досягли Н. У джайнізмі ві­домий мислитель Кундакунда (3–4 ст.) у трактаті «Ніяма-сара» під Н. ро­зуміє стан сиддг, тобто досконалих душ, які позбулися тілесної оболонки. В індуїзмі Н. набуває сотеріологічного значе­н­ня у давньоіндійській епосі «Магабгарата» (на­приклад, у таких частинах епосу як «Бгаґавадґіта», «Мокшадгарма»), є в пуранах («Курма пурані», «Лінґа пурані»), йогічних текс­тах («Шива самгіті»). Окрема упанішада, при­значена для індійських аскетів (сан­ньясинів), так і називається «Нірвана упанішада». Як йоґін у «Бгаґавадґіті», так й аскет у «Нірвана упанішаді», досягаючи Н., вступають у транс­цендентні стосунки з Абсолютом: Крішною — у першому випадку, й Брагманом — у другому. В обох зга­даних текс­тах під­креслюється таємничість уче­н­ня про Н. У сикхізмі під Н. ро­зуміють вічне блаженство, якого досягає душа від­даного під час її зли­т­тя з Господом. У джайнізмі, індуїзмі, сикхізмі Н. по­ступається або спів­існує з іншою спеціальною термінологією (насамперед мокша) для по­значе­н­ня сотеріологічного ідеалу. Натомість у буд­дизмі, для якого характерні найповніші уявле­н­ня про Н., саме за ним закріпилося ключове по­значе­н­ня остаточної мети людини.

Ю. Ю. Завгородній

Нірвана у буд­дизмі

Н. у буд­дизмі — поня­т­тя буд­дійської думки, що по­значає істин­но реальне буття на противагу сансарі — мирському буттю. Якщо головною ознакою світу сансари є страж­да­н­ня, то його від­сутність є провід­ною ознакою Н. Таким чином, досягне­н­ня Н. є головною сотеріологічною метою буд­дизму. Існує декілька тлумачень етимології терміна. У текс­ті «Ат­тхакаваґ­ґи» (одному із роз­ділів «Сут­таніпати») Н. образно змальовано як стан, що на­стає, коли «вітер задмухав полумʼя [пристрастей, які спричиняють страж­да­н­ня, насамперед це “три отрути”: жадоба, гнів та невіда­н­ня]». Однак більш точним вважають образ пасивного згаса­н­ня полумʼя в олійному світильнику через вичерпа­н­ня палива, що його живило. 

Існують також інші варіанти тлумаче­н­ня слова нірвана, що базуються на таких етимологічних припуще­н­нях, як «від­сутність бажань», «вихід з лісу». Н. як «припине­н­ня страж­да­н­ня» є третьою з Чотирьох шляхетних істин буд­дизму: істина страж­да­н­ня (duḥkha-satya), істина причини [страж­да­н­ня] (samudaya-satya), істина припине­н­ня [страж­да­н­ня] (nirodha-satya) та істина шляху [до припине­н­ня страж­да­н­ня] (mārga-satya). Згідно з наріжним буд­дійським вче­н­ням про «не-“я”», «не­існува­н­ня/від­сутність “я”» (anātman), з точки зору реальності наше «я» є ілюзією, натомість реально існує лише струмінь психофізичних елементів — дгарм (dharma). Усі дгарми належать до однієї з 2-х категорій — зумовлених (saṁskṛta) чи незумовлених (asaṁskṛta). Класифікація школи тхеравада містить 82 дгарми: 81 зумовлену та одну незумовлену — Н. У класифікаціях певних шкіл до категорії незумовлених дгарм належать інші дгарми. За змістом усі ці дгарми від­повід­ають буд­дійському уявлен­ню про незумовлене буття і є, таким чином, результатом більш докладного аналізу однієї реальності — Н. Зокрема, у більш пізніх класифікаціях чітко помітно, що онтологічним субстратом Н. є порожнеча/про­стір-акаша (ākāśa). Із цією ідеєю повʼязане характерне для буд­дизму метафоричне порівня­н­ня Н. з небом-акаша (палі ākāsa): на­приклад, у вірші № 82 «Про аргатів» з палійської «Дгам­мапади» долю аргата порівнюють із політом птаха у небі, що не залишає за собою сліду. Аргат як адепт, що до кінця про­йшов шлях удосконале­н­ня, більше не повертається у світ сансари, його пере­народже­н­ня припиняються (його «слід» у бутті зникає, як слід птаха у небі). Те, що сансара, на противагу Н., є світом пере­народжень, від­ображено у китайському пере­кладі цього терміна, що буквально означає «народже­н­ня-та-смерті». Існує уявле­н­ня про «Н. із залишком» (sopadhiśeṣanirvāṇa) — Н., досягнута Буд­дою в момент просвітле­н­ня під деревом бодгі, і «Н. без залишку» (anupadhiśeṣanirvāṇa або nirupadhiśeṣanirvāṇa) — парінірвана Будди, а також про «остаточну Н. шарір [Будди]» (śarīraparinirvāṇa) — коли зі світу остаточно зникають будь-які сліди присутності у ньому Будди (зокрема його шаріри, що зберігаються у ступах тощо).

Згідно з твердже­н­ням видатного індійського мислителя магаяни, засновника школи мадгʼямака, Наґарджуни, «сансара — це і є нірвана». Воно спирається на логічний умовивід: позаяк речі світу сансари є зумовленими, вони реально не існують, але оскільки вони реально не існують, то просто нічому і нікому за­знавати страж­да­н­ня, а значить, страж­да­н­ня не може існувати, а світ, де немає страж­да­н­ня, це і є Н. Отже, сансара і Н. «не від­різняються ані на волосинку». Сансара та Н. не утворюють одне ціле, а є одним цілим, однією реальністю. Їх роз­різне­н­ня є суто абстрактним. Буд­дійська класифікація дгарм виходить із того, що всі дгарми є дгармами сві­домості, від­повід­но, Н. є «порожнечею» (акаша) сві­домості, яку в буд­дійській літературі також порівнюють із дзеркалом. У цьому сенсі Н. ви­ступає як звільне­н­ня сві­домості. Через це у більш пізній традиції, на­приклад, у школі чань-дзен у центрі уваги опиняється не так Н., як просвітле­н­ня. Оскільки у звичайному вжитку вислів «піти у Н.» набув значе­н­ня «померти» («упокоїтися»), у школі чань-дзен був іронічний вислів, що належить на­ставнику Ма-цзу Дао-і: найстрашніше, це піти у Н., так і не досягнувши просвітле­н­ня.

А. Ю. Стрелкова

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
72408
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
2 640
цьогоріч:
839
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 5 089
  • середня позиція у результатах пошуку: 7
  • переходи на сторінку: 40
  • частка переходів (для позиції 7): 22.5% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Нірвана / Ю. Ю. Завгородній, А. Ю. Стрелкова // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-72408.

Nirvana / Yu. Yu. Zavhorodnii, A. Yu. Strelkova // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-72408.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору