Неман Йосип Григорович — Енциклопедія Сучасної України

Неман Йосип Григорович

НЕ́МАН Йосип Григорович (13(26). 02. 1903, м. Білосток Гроднен. губ., Росія, нині Польща – 16. 11. 1952, Харків) – вчений і конструктор у галузі літакобудування. Проф. (1938). Держ. нагороди СРСР. 1920–22 служив у Червоній армії. Закін. Харків. технол. ін-т (1929). Від 1926 – у КБ К. Калініна, брав участь у створенні низки літаків, що розробляло бюро, 1936–38 – гол. конструктор КБ з-ду № 135 (згодом Харків. авіац. з-д); 1930–38 (від 1936 за сумісн.) і 1944–52 – зав. каф. конструкцій літаків Харків. авіац. ін-ту. 11 грудня 1938 був заарешт., за «орг-цію шкідництва на з-ді і як агент іноз. розвідки» засудж. до 10-ти р. ув'язнення. Після арешту працював у ЦКБ-29 НКВС СРСР над створенням бомбардувальників Ту-2, Пе-2. 19 липня 1941 достроково звільнений від подальшого відбування покарання зі зняттям судимості. Після звільнення – у ДКБ авіац. з-ду в Омську, від 1942 – на з-ді № 22 у Казані (обидва – РФ). Реабіліт. 1955. У листопаді 1952 заплановано захист доктор. дис. «Устойчивость бесконечно длинной ортотропной пластины с наклонными главными направлениями упругости», який не відбувся через смерть Н. Під його кер-вом студенти та співроб. Харків. авіац. ін-ту створили перший у Європі швидкіс. пасажир. літак ХАІ-1, шасі якого прибирається в польоті. Літак був запущений у серійне вироб-во й експлуатувався на лініях аерофлоту. Це перший у країні досвід реал. проектування швидкіс. літаків, що став початком орг-ції ОКБ при каф. літакобудування Харків. авіац. ін-ту (1933). Колектив ОКБ під кер-вом Н. спроектував навч.-бойовий літак ХАІ-3, швидкісні розвідники ХАІ-5 (експлуатувався до 1945 під назвою Р-10), ХАІ-6 та штурмовики ХАІ-51, ХАІ-52.

Пр.: Определение критической скорости дивергенции трапецеидального крыла. Х., 1936 (спів­авт.); Устойчивость ортотропных пластин // 2-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1945; Устойчивость бесконечно-широких ортотроп­ных пластин с наклонными главными направлениями упругости // 3-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1947; Пере­довые идеи советских конструкторов в самолетостроении // 4-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1947; Проб­лемы современного самолетостроения // Сб. работ научно-тех. студент. об-ва Харьков. авиац. ин-та. Х., 1948. № 1; Влияние наклона контура пластины на величину критических усилий // 5-я Научно-тех. конф.: Тезисы докл. Х., 1949; Устойчивость бесконечно длинной изотропной пластины, нагруженной поперечным и продольным сжатием со сдвигом // Инж. сб. Москва, 1953. Т. 15.

Літ.: Рябков В. И., Савин В. С., Цепляева Т. П. О выборе материала конструкций скоростных самолетов ХАИ: посвящается 80-летию со дня рожд. И. Г. Немана // Вопр. проектирования самолет. конструкций: Сб. Х., 1983. Вып. 4; Савин В. С. Авиация в Украине: очерки истории. Х., 1995; Історія української авіації в особах. К., 2013; Выдающиеся педагоги высшей школы г. Харькова: Библиографический словарь. Х., 1998.

Т. П. Цепляєва, І. В. Олійник

Статтю оновлено: 2021

Покликання на статтю