Розмір шрифту

A

Неотомізм

НЕОТОМІ́ЗМ — панівний напрям у філософії сучасного католицизму. Зберігаючи вірність осн. ідеям томізму (вчен­ню Томи Аквінського), послідовники Н. по­єд­нують його з окремими сучас. філос. школами (феноменологією, антропологією, фройдизмом та ін.). Гол. мета — філос. об­ґрунтува­н­ня хри­стиян. віровче­н­ня, примире­н­ня теології та філософії, синтез рац. й іррац. на основі вче­н­ня Томи Аквінського. Неотомісти вважають, що філософія досягає лише від­нос. істини, повну ж абсолютну істину дає релігія. Істини науки, філософії та богословʼя висвітлює одне й те ж, але на різних рівнях. Наука фіксує явища і встановлює причин­но-наслідк. звʼязки між ними. Філософія — більш високий рівень рац. зна­н­ня; як наука про вищі причини існува­н­ня речей водночас є вче­н­ням про першу Найвищу причину і цим близька до богословʼя. Рац. зна­н­ня цінне, оскільки воно сприяє повному і досконал. пі­знан­ню істин Божествен. Обʼяв­ле­н­ня. За допомогою «світла ро­зуму» неотомісти об­ґрунтовують такі догмати, як споконвічне існува­н­ня Бога, без­смертя людської душі, хоча вважають, що є догмати, осягне­н­ня яких філософією і наукою обмежене. Це стосується бого­втіле­н­ня Ісуса і його воскресі­н­ня, троїчності Бога, які осягаються лише Божествен. Обʼявле­н­ням. У цьому значен­ні теологія характеризується як вершина рац. зна­н­ня і надрац. пі­зна­н­ня, які до­ступні людині. Неотомісти від­межовуються від тих концепцій у катол. філос.-теол. думці, що нехтують і спри­ймають як «тлін­ні» та «тілесні» про­блеми сучас. світу, а також надмірно концентрують увагу на духовно-індивід. аспектах життя вірян й ігнорують необхідність входже­н­ня католицизму у сферу сусп. життя. Вони вважають, що людина наділена свободою вибору: у повсякден. житті, обираючи добро і не творячи зла, вона заслуговує право на спілкува­н­ня з Богом і його опіку. Пита­н­ня про спів­від­ноше­н­ня буття Бога зі створеним ним бу­т­тям прихильники Н. вирішують через ви­зна­н­ня аналогії Бога і світу, тому за властивістю будь-якого буття можна отримати уявле­н­ня про ідентичну сутність Бога. До 2-го Ватикан. Собору (1962–65) Н. ви­ступав як єдина офіц. філос. основа не тільки теорій буття і пі­зна­н­ня, а й катол. соц. доктрини. Але під час Собору багато теологів ви­ступило з критикою напряму, оскільки він гальмував процес оновле­н­ня й осучасне­н­ня католицизму та викори­ста­н­ня ін. більш діє­здатних і сучас. філос. систем. Тому Н., що існує нині та ви­знаний катол. Церквою, є лише «асимілювальним Н.», що активно спри­ймає і при­стосовує до потреб католицизму ідеї екзистенціалізму, феноменології, позитивізму і структуралізму.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
73628
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
652
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 21
  • середня позиція у результатах пошуку: 12
  • переходи на сторінку: 4
  • частка переходів (для позиції 12): 1269.8% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Неотомізм / П. Л. Яроцький // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-73628.

Neotomizm / P. L. Yarotskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-73628.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору