Нюренберг Амшей Маркович — Енциклопедія Сучасної України

Нюренберг Амшей Маркович

НЮ́РЕНБЕРГ Амшей Маркович (04(16). 04. 1887, м. Єлисаветград, нині Кропивницький – 10. 01. 1979, Мос­ква) – живописець, графік, історик мистецтва. Чл. Т-ва пд.-рос. художників (1910), Т-ва незалеж. художників (1918–19), Моск. відділ. СХ РФ (1932–79). Закін. Одес. художнє уч-ще (1911; викл. К. Костанді). Певний час мешкав у Парижі, де протягом року працював у спіл. ательє з М. Шагалом. Після повернення 1913 до Єлисаветграда викладав. Від 1915 – в Одесі: викладав, брав активну участь у виставках, очолив групу модерніст. напряму «Незалежні», 1918 відкрив художню студію «Вільна майстерня». Працював гол. ред. у 1-й єлисаветгр. рев. г. «Червоне село». Від 1919 – нар. комісар мист-в і нач. Ком-ту охорони творів мист-ва та істор. будівель міста. Переїхав до Мос­кви. Познайомившись із В. Маяковським, став одним із засн. вид. «Окна РОСТА» (1919–21). Проф. історії зх. живопису у ВДХУТЕМАСі (1922–24). У 1922–26 – худож. оглядач г. «Правда», брав участь у створенні «Нового об-ва живописи». Відряджений 1927–29 Наркомом освіти А. Луначарським у Париж читати лекції про рад. мист-во; написав низку репортажів про франц. мист-во для рад. преси. У 1930-і рр. – творчі відрядження в колгоспи України і Пн. Кавказу, на шахти Кузбасу. 1941–43 – евакуйов. до Ташкента, працював в Узбец. СХ, брав участь в орг-ції реставрації істор. і культур. пам'яток. Повернувся до Москви. Від 1950 – на пенсії. Писав мемуарну прозу. Учасник мист. виставок від 1908. Персон. – у Москві (1945, 1961, посмертні – 1979, 2004), Рамат-Ґані (Ізраїль, 2006, посмертна), Одесі (1963, 2009 – посмертна), Кропивницькому (2009, посмертна). Працював у різних стилях – від модернізму до реалізму, дотримуючись традицій Париз. школи. Окремі роботи зберігаються в НХМ Украї­ни (Київ), Одес., Кропивн., Нукус. (Узбекистан) ХМ, ДТГ, Держ. музеї образотвор. мист-в ім. О. Пушкіна (обидва – Москва).

Тв.: «Червоні вітрила» (1910), «Декоративна композиція», «Декоративна східна композиція», «Вітрила» (усі – 1910–15), «Сніданок Соломії» (1911), «Полювання. Античний мотив» (1912), «Білі вітрила» (1916), «Купальниці» (1916; 1962), «Мечеть із чоловічою фігурою» (1923), «Інвалід вій­ни» (1926), «Буржуазна сволота», «Вечеря» (обидва – 1930), «Cоцдоговір» (1931), «Щаслива юність» (1936), «Квітучий бузок» (1946), «У парку. Сосни», серія «Натюрморти з фруктами і квітами» (усі – 1947), «Під соснами» (1950), «Прогулянка озером» (1960), «Жінки-штукатурниці», «Одеська набережна» (обидва – 1961), «Озеро Сенеж» (1965), «Три рибини» (1973), «Фрукти і глечик», «Фрукти на круглому столі» (обидва – 1976); серія «Зима на Маслівці» (1950).

Літ.: Каталог выставки картин и рисунков А. Нюренберга. Москва, 1945; Тан­гян О. Одесский парижанин А. Нюренберг: Письма, ко­торые должны жить // Де­­ри­басовкая–Ришельевская. О., 2009. № 37.

Т. В. Басанець


Покликання на статтю