Ноосфера
НООСФЕ́РА (від грец. νóоς — мудрість і сфера) — сфера розуму; сфера взаємодії суспільства та природи, в якій розумна діяльність людини стає визначальним фактором розвитку; новий еволюційний стан, наступний етап розвитку органічного світу після біосфери, повʼязаний з появою людини; стан світу, коли науковий розум і практична діяльність стають планетарною силою, сумірною з силами природи. Цілісне вчення про Н. створив природознавець і філософ В. Вернадський у 1920–30-х рр. Релігійний (неотомістський) варіант Н. розробив французький антрополог і філософ П. де Шарден. Термін «ноосфера» запровадив 1927 французький філософ і математик Е. Леруа. Н., за В. Вернадським, є новим геологічним явищем на планеті, коли людина вперше стала найважливішою геологічною силою; вона може і повинна власною працею та думкою докорінно перебудовувати сферу свого життя. Відповідно до оригінальної теорії В. Вернадського, Н. є третьою у послідовності основних фаз розвитку Землі, як-от: утворення геосфери (неживої природи) та біосфери (живої природи). Н. можна розглядати як єдність «природи» і культури (у широкому розумінні останньої — з техносферою включно), особливо від моменту, коли «культура» досягає (за силою впливу на біосферу та геосферу) потужності «геологічної сили».
Розглядаючи цю єдність природи та культури (в їхній взаємодії) у розвитку Н., доцільно розрізняти 2 стадії:
- Н. у стадії її становлення, в процесі стихійного розвитку, від моменту виникнення «людини розумної»;
- Н., що свідомо удосконалюється спільними зусиллями людей в інтересах як людства в цілому, так і кожної окремої людини.
Український учений С. Подолинський, обрахувавши баланс енергії для планети Земля, показав залежність Н. від джерел енергії та їхній культурний вплив на формування економіки і соціуму Землі. Це дало поштовх і підґрунтя працям В. Вернадського, К. Ціолковського та ін. космістів.
Становлення й розвиток людства як нової сили, що перетворює природу, призводить до виникнення нових форм обміну речовиною та енергією в біосфері та активізації в ній біогеохімічних процесів. Розумна людська діяльність, що спирається на наукову думку, стає визначальним фактором розвитку біосфери, новою формою біохімічної енергії — «енергії людської культури, або культурної біогеохімічної енергії». Розвиток науки та виробництва забезпечує входження в новий період історії планети. Людина на цьому етапі постає як геологічна сила, що перебудовує «працею й мисленням» сферу життя. Планомірне і свідоме перетворення природи «силою наукової думки» має призвести до торжества розуму і гуманізму. Н. — стан гармонії у відносинах між людьми, людей з природою і в самій природі.
Разом з тим В. Вернадський постійно розмірковував над питанням: чи зможе людина розумно скористатися своєю могутністю і поводитися настільки зважено, щоб приносити лише користь собі та природному оточенню? Як виявилося згодом, «спрямована розумом культурна біогеохімічна енергія» нерідко виявляється надзвичайно небезпечною для самої ж людини. У звʼязку з цим у наш час класичну концепцію Н. сприймають дещо скептично. Людина в сучасному світобаченні дедалі менше постає як деміург, який свідомо й послідовно перетворює біосферу в Н. Оскільки ці сподівання не справдилися, деякі дослідники на чолі з російським філософом М. Моїсеєвим перенесли Н. у більш далеке майбутнє, замінивши поняття «епоха ноосфери» на «епоха розвитку ноосфери» (1980-і рр.). Зрештою, оскільки замість глобальної гармонії, що розвивається, були відкриті й усвідомлені глобальні проблеми («утруднення людства»), науковці Інституту філософії НАНУ (Київ) дійшли висновку, що теорія Н. і теорія глобальних проблем — одна й та ж теорія, проте на різних етапах свого розвитку, і що стан Н. дійсно існує і вже склався на Землі, оскільки людська діяльність перетворилася на планетарну силу; але сутність (ядро) цього стану становить не гармонія, як її розумів В. Вернадський, а сукупність глобальних проблем, що разом розкривають проблему людини. Жоден із наведених етапів розвитку теорії вчені не відкидають, визнаючи їх відповідно до власних наукових і світоглядних уподобань. «Геологічний» вплив людства на всі без винятку фрагменти біосфери найменше можна оцінити як свідомий та розумний.
Нині, попри те, що стан глобальної гармонії видається утопічним, і замість очікуваної гармонії людство, саме завдяки своїй діяльності, опинилося в ситуації екологічної кризи, набуває поширення думка, що ноосферний підхід є однією з методологічних підвалин вирішення глобальних проблем сучасності загалом і екологічних зокрема. Саме ноосферний підхід допомагає усвідомити, що людина не є зовнішнім для біосфери чинником, який порушує природну гармонію. Застереження проти технократичної орієнтації, особливо в галузі охорони природного довкілля, знову ж таки здійснюються в інтересах людини, життя якої є неможливим без належних екологічних умов та збереження флори і фауни. На ноосферний підхід покладають сподівання як на реалізацію мрій про нову, «екологічну» цивілізацію. Характерною ознакою сучасної біосферології є дослідження специфіки еколого-культурологічних звʼязків, що є необхідною передумовою для подолання зацикленості цивілізованої людини на стратегії лише економічного успіху, відмови від орієнтації на кількісний прогрес і створення підвалин якісного зростання.