Розмір шрифту

A

Нікопольський річковий порт

НІ́КОПОЛЬСЬКИЙ РІЧКОВИ́́Й ПОРТ — під­приємство річкового транс­порту. Роз­таш. у пд.-зх. частині берег. лінії м. Нікополь Дні­проп. обл. Входить до складу Запорізького річкового порту Акц. судноплав. компанії «Укр­річфлот» (від 1974). Знаходиться за 84 км уверх по Каховському водо­сховищу, за 110 км від Новокаховського річкового порту вниз по Кахов. водо­сховищу та за 310 км від гирла Дні­пра. Збудов. 1956 у звʼязку зі спорудже­н­ням гідротех. споруд Кахов. водо­сховища на місці роз­ташува­н­ня при­стані Нікополя на сх. стороні мису Нікопольський. Тут від кін. 18 ст. була при­­стань для пере­везе­н­ня с.-г. продукції за маршрутом Нікополь–Херсон–Одеса. Від 1847 до неї ходив пароплав «Луба». На­прикінці 1850-х рр. щорічно від при­стані від­правляли бл. 200 річк. човнів із вантажами. Значе­н­ня Нікопол. при­стані було дуже важливим у 2-й пол. 19 — на поч. 20 ст.: 1911 до неї від залізнич. ст. Нікополь проклали залізничну колію, що до­зволило збільшити пере­везе­н­ня вантажів річк. та залізнич. транс­портом. У 1920–30-і рр. при­стань частково модернізовано. Після введе­н­ня в екс­плуатацію Дні­пров. ГЕС Нікополь став транзит. пунктом за річк. маршрутом Київ–Херсон. Засобами місц. водного транс­порту лінійна при­стань Нікополь забезпечила зро­ста­н­ня пере­везе­н­ня від навігац. періоду 1931 до навігац. періоду 1934 пасажирів від 32 тис. до 58,6 тис. осіб, вантажів від 39,5 тис. до 55,7 тис. т. У приміському водному сполучен­ні Нікополь–Камʼянка–Велика Зна­мʼянка–Іванівка–Благовіщенка у від­повід. періоді пере­везе­н­ня пасажирів зросло від 320 тис. до 433 тис. осіб, вантажів — від 24,9 тис. до 35,9 тис. т. 1938 вантажообіг становив 213 тис. т. Водний транс­порт Нікополя 1940 складали: пасажир. при­стань (баржа-причал, одноповерх. будинок для пасажирів і декілька склад. приміщень) та пере­вал. пункт (вузька смуга довж. 500 м уздовж берега, на якій прокладено залізничну колію). 1941 при­стань Нікополь мала 3-й роз­ряд, водна акваторія біля неї була глиб. 3–7 м і шир. 250–300 м, під час весняної повені — 12–15 м і 400–450 м від­повід­но. Від при­стані Нікополь до при­стані Ка­мʼянка-Дні­провська (Запоріз. обл.) здійснювалася пере­права місц. значе­н­ня, де були задіяні: 1 пором (вантажопід­йомність 75 т); для пере­везе­н­ня пасажирів і вантажів — 4 мотокатери (64 т); для пере­везе­н­ня пасажирів — 1 річк. трамвай (250 осіб). У роки 2-ї світової вій­ни від серпня 1941 при­стань і пере­вал. пункт використовувала окупац. влада. 1944–45 після визволе­н­ня міста роботу порту від­новлено. 1944 Нікопол. пере­вал. пункт прийняв 11,3 тис. т вантажів, 1945 — 54,0 тис. т, від­правив — 11,1 і 32,6 тис. т від­повід­но. Від серед. 1950-х до 1960-х рр. Н. р. п. поповнився новими суднами для пере­везе­н­ня пасажирів по Дні­пру та потуж. під­йомно-транс­порт. устаткува­н­ням для пере­міще­н­ня вантажів. На­прикінці 1960-х рр. щорічно здійснював навантаже­н­ня, роз­вантаже­н­ня та пере­валку вантажів (вугі­л­ля, с.-г. продукція) на автомоб. транс­порт обсягом 250–260 тис. т, а також пасажир. пере­везе­н­ня за маршрутами: Нікополь–Камʼянка (7 разів на добу), Нікополь–Олексіївка–Лепетиха–Гаврилівка (2 рази), Нікополь–Олексіївка та Нікополь–Водяне (по одному разу), Нікополь–Камʼянка (пором; 4 рази). Нікополь був транзит. пунктом на річк. маршрутах суден на під­вод. крилах і пароплавів, що звʼязу­вали його з містами Київ, Кременчук (Полтав. обл.), Херсон, Запоріж­жя, Нова Каховка (Херсон. обл.). 1967 з річк. вокзалу від­правлено 975,2 тис. пасажирів. На поч. 1990-х рр. в умовах екон. кризи знизилися обсяги вантажообігу та пере­везе­н­ня пасажирів, кількість плавзасобів тощо. Нині тер. Н. р. п. складає 3,04 га, довж. берег. лінії — 460 м. Для захисту акваторії (пл. 95,5 га) є мол. Порт має вантаж. та пасажир. причали. Спеціалізується на оброблен­ні навалювал. вантажів (феро­сплави, доломіт тощо). Обслуговує судна типу «річка–море» (довж. до 120 м та осадкою до 3,64 м). Працюють портал. крани типу «Ганц», «Кіровець» вантажопід­йомністю 5 т, плавучі крани. Порт не має залізнич. сполуче­н­ня. До нього приписаний Новопавлів. вантаж. причал пл. 1100 м2 і довж. 110 м. Кер. — Т. Скоробогатий.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2021
Том ЕСУ:
23
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Підприємcтва
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
74444
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
95
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 5
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 5):
Бібліографічний опис:

Нікопольський річковий порт / М. П. Жуковський // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2021. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-74444.

Nikopolskyi richkovyi port / M. P. Zhukovskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2021. – Available at: https://esu.com.ua/article-74444.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору