Розмір шрифту

A

Козій Дмитро Федорович

КОЗІ́Й Дмитро Федорович (06. 11. 1894, с. Дорогів, нині Галиц. р-ну Івано-Фр. обл. — 20. 09. 1978, Торонто) — літературо­знавець, редактор, педагог. Навч. у Львів. університеті (1913). Мобілізов. 1914 до австро.-угор. армії. 1918–20 брав участь у боротьбі за укр. державність у складі УГА. Потрапив у рос. полон. Закін. Львівський університет (1928), ви­вчав класичну філологію в Яґел­лон. університеті (Краків). До 1939 викладав укр. мову та літературу в гімназіях міст Рогатин (нині Івано-Фр. обл.) і Яворів (Львів. обл.). Публікував літ.-крит. стат­ті у львів. часописах «Діло», «Дзвони», «ЛНВ», «Світ». Під час нім. окупації проживав у Львові, працюючи редактором Укр. видавництва. Після 2-ї світової війни пере­бував у таборах для пере­міщ. осіб у Німеч­чині. Від 1962 — у Торонто: учитель та вихователь на курсах україно­знавства у школі Ю. Липи. Друкував літературо­знавчі стат­ті у вид. «Визвольний шлях», «Гомін України», «Америка», «Сучасність». Досліджував творчість класиків укр. літ-ри (зокрема Г. Сковороди, Т. Шевченка, Ю. Федьковича, І. Франка, Лесі Українки, В. Стефаника, О. Кобилянської, П. Тичини, Б.-І. Антонича) і сучас. літ. процесу України й діаспори (Л. Костенко, М. Він­грановський, М. Понеділок та ін.). Стрижнем під­ходу К. до літ-ри є категорія етосу, сформульов. у ст. «Шевченків етос» як «сукупність аксіологічних на­станов, які кореняться в глибоких емоціональних шарах психіки». Джерело вче­н­ня про етос виводив із платонів. та аристотелів. вче­н­ня про душу як морал. сві­домість, що в повсякден. жит­тєвій практиці виявляється від­повід­но до об­ставин та мотивацій вчинків. Під цим кутом зору про­аналізував творчість Т. Шевченка у ст. «Шевченків етос», «Прометеїзм Шевченка», «Жіноче серце в Шевченківському світі», «Шевченкова людина» та ін. Найбагатший спектр аксіолог. на­станов вбачав у Шевченковій людині, домінантою якої вважав почу­т­тя всеохоплюючої любові, «роз­повитого серця», що сягає праджерел люд. буття. Шевченків етос К. має широку шкалу морал. мотивацій: з одного боку, євангельс. все­проще­н­ня і сковородин. самопі­зна­н­ня, джерелом якого була філософія Платона та Епікура, з ін. — подола­н­ня пере­пон для його реалізації, породжених причинами соц., нац. і психол. характеру. Серед етич. домінант творчості Т. Шевченка дослідник виділив прометеїв. та лицар. етоси, ідею «правдивого закону», від­чу­т­тя орган. звʼязку з рідною землею, батьківщиною, народом. «Рідна хата й домашнє вогнище, — пише він у стат­ті “Шевченкове жит­тєствердже­н­ня!”, — наливають дитяче серце теплін­ню, яка згодом пере­роджується в любов до людей і до буття як такого. З того джерела походить світло, що опромінює життя людське, повне журби, яка є при­значе­н­ням людини і яка, за М. Гайдеґ­ґером, становить суть буття-в-світі». Якщо у творчості Т. Шевченка учений зафіксував сталі кон­станти, не торкаючись зміни установок під впливом зовн. об­ставин, то в під­ході до етосів І. Франка акцентов. момент еволюції («Роз­виток світо­гляду Івана Франка») від позитивіст. світо­гляду до глибин. онтолог. вимірів буття. Етос Лесі Українки К. характеризував як трагічний, суть якого ви­значав як про­блему без­невин. провини і крайній вираз її вбачав у по­статі троян. провісниці Кас­сандри («Кас­сандра»). К. знаходив пере­гуки митців, які утверджують укр. світо­гляд як духовну цілісність, виявляв духовну спадкоємність та твор. пере­гук. У ст. «І світ пі­ймав мене. Микола Він­грановський і його світобаче­н­ня» продемонстрував, що багатоголос­ся та багатобарвність світу, які талановито пере­дав М. Він­грановський, і той світ неправди й лицемірства, від якого тікав Г. Сковорода, ворожий і сучас. поетові. У творчості Л. Костенко К. від­значив філос. основу. Дослідж. «Ліна Костенко, або Гераклітизм і його самозаперече­н­ня» написане на основі перших трьох її збірок, критик від­значив суперечність між плин­ністю життя і першоосновами буття. Автор під­креслив спорідненість лірики Л. Костенко з ідеями «Степового вовка» Г. Гессе. Ста­т­тю написано в 1970-і рр., коли поезії Л. Костенко не публікували, але в укр. ви­дан­ні творів Г. Гессе вірш. вставки по­дані в пере­кладі укр. поетеси. Написав дослідж. «Глибин­ний етос» (Торонто; Нью-Йорк; Париж; Сідней, 1984). Праці К. пропонують трактува­н­ня як окремих творів, так і доробку видат. укр. письмен­ників під кутом зору їхньої етологіч. скерованості. У них виявляється широка ерудиція дослідника, новизна під­ходів і глибина узагальнень, тому вони заслуговують на те, щоб імʼя К. уві­йшло в історію укр. літературо­знав. думки 20 ст.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
січ. 2024
Том ЕСУ:
13
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
літературознавець
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
8217
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
71
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 7
  • середня позиція у результатах пошуку: 4
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 4):
Бібліографічний опис:

Козій Дмитро Федорович / М. М. Ільницький // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2013, оновл. 2024. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-8217.

Kozii Dmytro Fedorovych / M. M. Ilnytskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2013, upd. 2024. – Available at: https://esu.com.ua/article-8217.

Завантажити бібліографічний опис

Єгоров
Людина  |  Том 9  |  2009
З. В. Кирилюк
Єремєєв
Людина  |  Том 9  |  2009
Г. М. Рягузова
Єршов
Людина  |  2023
М. Ю. Костриця
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору