Київський завод електротранспорту
КИ́ЇВСЬКИЙ ЗАВО́Д ЕЛЕКТРОТРА́НСПОРТУ – підприємство у галузі машинобудування. Розташ. на тер. Поділ. трамвай. депо. Спеціалізується на ремонті та виготовленні електрич. видів транспорту (трамвайні вагони, тролейбуси тощо). Історія заводу розпочинається 1906, коли на базі Васильків. трамвай. парку міста створ. Гол. трамвайні майстерні. Спочатку вони лише ремонтували вагони, а згодом почали їх також виготовляти. Від 1923 — ім. Т. Домбаля, 1931 їх перейм. на Трамвай. завод ім. Т. Домбаля. З-д продовжував ремонт і виробництво трамвай. вагонів, а 1935 виготовив перші п’ять тролейбусів ЛК, що, власне, й поклало початок тролейбус. сполученню у Києві. Від 1936 — Київ. завод електротранспорту ім. Ф. Дзержинського. У повоєн. період, окрім традиц. напрямів діяльності, розпочато виробництво тролейбусів влас. конструкції. Найпродуктивніше завод працював у кін. 1950–80-х рр., коли його очолював Г. Іжеля. У цей період він випускав трамваї КТВ-55 і КТВ-57 (моторні і причіпні) та КТВ-55-2 (двосторонні), тролейбуси «Київ-2», «Київ-4», «Київ-5ЛА», «Київ-6», вантажні КТГ (постачали до 120 міст СРСР), спецвагони для обслуговування колій. та енергет. господарства: рейкозварюв., рейкошліфувальні та поливальномийні вагони, вагони-дозатори для сипучих матеріалів, вагон-вишки та вагон-лабораторії для контакт. мережі та ін. При заводі організовано Лінійних електродвигунів Особливе конструкторське бюро (випробувано 26 типів двигунів потуж. 40–1200 кВт): впроваджено у металургії та на монорейк. транспорті. Від поч. 1990-х рр. — АТ, продовжує обслуговувати міський електротранспорт: створив тролейбуси К-11 та К-11у, малими партіями виготовляє трисекційні трамваї К3R-N. За період свого функціонування завод виготовив бл. 700 пасажир. і спец. трамваїв та понад 3000 тролейбусів різних модифікацій. Кількість працівників (2012) — бл. 40 осіб. Від 2003 підприємство очолює М. Нечипоренко.
К. А. Брамський