Київський мотоциклетний завод
КИ́ЇВСЬКИЙ МОТОЦИКЛЕ́ТНИЙ ЗАВО́Д — підприємство з виготовлення мотоциклетної техніки; єдине в Україні з виробництва мотоциклів важкого класу. Засн. 1945 на базі автобронетанк. майстерень Київ. військ. округу. 1946 завод розпочав випуск двоколіс. мотоциклів К-1Б «Киянин» із двигуном, виготовленим на ін. підприємстві, а вже від 1947 серійно випускав їх із двигуном влас. виробництва потуж. 2,2 к. с. Мотоцикл розвивав швидк. 50 км/ год. 1946–53 виготовлено 29 065 таких машин. 1950 завод почав підготовку до випуску важких мотоциклів М-72 (1952–57 їх виготовлено 35 522 од. із двоциліндр. двигуном потуж. 22 к. с. та швидк. 85 км/год.); пізніше він був удосконалений та отримав марку М-72Н (випущено 63 372 шт. машин такої моделі). Новим етапом у розвитку підприємства був випуск мотоцикла моделі К-750, який за своєю конструкцією значно відрізнявся від попередників і став базовим для подальших розробок (до 1976 виготовлено 292 781 од.). Водночас завод випускав модель К-650 з двигуном потуж. 32 к. с. і макс. швидк. до 100 км/год. (випущено 95 963 шт.). 1956 завод виготовив зразки нових дорож. і спорт. машин К-750СМ та М-53С, на яких рад. спортсмени у Німеччині завоювали 3 золоті медалі і зайняли 1-е м. у команд. заліку. 1971–76 завод випустив 189 463 шт. мотоциклів моделі МТ-9 з новою коробкою передач і заднім ходом; 1974 розпочав виготовлення мотоцикла «Дніпро» МТ-10 (до 1979 випущено 217 265 шт.). 1976 розпочато удосконалення та виробництво ескорт. техніки. 1978 виготовлено першу партію із 25-ти спец. мотоциклів, які були відправлені у Москву (двигун потуж. 50 к. с. з електрозапуском, швидк. до 130 км/год., спец. шини тощо). Від 1977 підприємство випускає мотоцикли «Дніпро» МТ-10-36, МТ-12 (потуж. двигуна — 36 к. с.), від 1985 — мотоцикли важкого класу «Дніпро-11» та «Дніпро-16». До 1979 завод виготовив 1 млн од. техніки, а за 10 р. подвоїв цю кількість. Від 1993 випускає нову модель КМЗ-8.157-02 «Дніпро» без коляски, а також ще 2 модифікації мотоциклів без коляски — КМЗ-8.157-022 «Дніпро» Чоппер (від 1997) та патрул. «Дніпро-955» (з електростартером і прискореною 4-ю передачею) для МВС України (від 1999). У 1994 на підприємстві налагоджено виробництво вантаж. трициклу «Дніпро-300», признач. для перевезення вантажу до 300 кг. На його базі розроблено пасажир. варіант «Дніпро-303» і трицикл з електрозапуском «Дніпро-300-04». До 2001 всього випущено бл. 2,5 млн мотоциклів. Підпр-во виробляє також причепи до автомобілів, зокрема й для транспортування водної техніки, кузова фургонів. Голова правління — І. Куташев (від 2000).