Керченський судноремонтний завод
КЕ́РЧЕНСЬКИЙ СУДНОРЕМО́НТНИЙ ЗАВО́Д — державне підприємство у галузі морського транспорту. Розташ. у м. Керч АР Крим у бухті Керчен. протоки. Засн. 1936 на базі судноремонт. майстерень (збудов. 1915), до складу яких входили ливар. та мех. цехи, ковал. дільниця та відділ. мідних труб, а також 2 дерев’яних причали (довж. 35 і 12 м). Спочатку невеликі судна, які потребували ремонту, витягували на елінг вручну (60 осіб), від поч. 1933 — за допомогою 2-х електролебідок. 1934 встановлено нові компресори, що дозволило виконувати пневмат. клепання та карбування, введено в дію модел. цех і розпочато освоєння ремонту та виготовлення запас. частин для імпорт. судн. ДВЗ. На поч. 2-ї світової війни завод переобладнував транспортні судна на військ. кораблі, встановлюючи озброєння; виготовляв корпуси запалювал. авіабомб, снарядні ящики, стволи мінометів, пристрої для розливу запалювал. рідини у пляшки, здійснював литво чавун. кор-пусів для ручних гранат тощо. У березні 1942 підприємство повністю зруйноване, вціліле устаткування, зварюв. обладнання та інструмент уведено в експлуатацію у підзем. штольнях в р-ні мор. фортеці. У червні 1944 роботу заводу відновлено. У післявоєн. період виконував переважно поточ. ремонт діючого флоту і відновлював судна, які затонули. Найбільшого розвитку підприємство досягло 1975–90: збудовано та введено в експлуатацію блок корпус. цехів, подовжено і розширено пірс для стоянки суден, встановлено плавучий док вантажопідйомністю 8,5 тис. т та нові металообробні верстати, а також зведено чимало нових соц. об’єктів. Нині у структурі — причали заг. довж. бл. 1,4 км, оснащені 5-ма портал. кранами вантажопідйомністю 10–20 т, баштовим і мостовим кранами; 2 плавучих доки вантажопідйомністю 8,5 і 5,5 тис. т; 16 вироб. цехів та дільниць, серед них — мех., комплексно-доковий, корпусно-зварюв., електромонтаж., експерим., ливар., деревооброб., транспорт. цехи; допоміжне виробництво. Нині діяльність заводу зосереджена на усіх видах ремонту та переобладнанні мор. суден макс. довж. 140 м, шир. 18 м, осадкою 4,5 м; машинобудуванні (циліндр. кришки для судн. ДВЗ бл. 30-ти найменувань, дизель-генераторів, зокрема й тепловозних); ливар. виробництві; деревообробленні. Вироб. потужності і причали дозволяють освоїти мале суднобудування та виконувати функції перевантажув. пункту. Кількість працівників (2010) — 355 осіб. Перший дир. — І. Соколов (до 1937), який раніше керував майстернями, тривалий час підприємство очолювали М. Китиков (1975–90; зробив знач. внесок у розвиток заводу) та В. Кузьмін (1990–2008), від 2008 дир. — В. Сінкевич.