Інфократія
ІНФОКРА́ТІЯ — влада еліти у суспільстві та державі, джерелом панування якої є використання інформації для маніпулювання громадською думкою з метою встановлення соціального контролю. За І. визначал. ресурсом стає інформація, що вимагає ефектив. дій з боку влади, спрямов. на підтримання рівноваги й інтеграції суспільства. Однією з нових політ. проблем є питання про те, чи не посилює інформатизація суспільства авторитарні тенденції і, навіть, чи не призведе вона до диктатури. Значно пришвидшили процес формування І. електронні ЗМІ. Супутник. телебачення, що набуває все більшого поширення, долаючи нац. кордони, перетворює частину насел. Землі, що постійно зростає, у велику телеаудиторію, яка дивиться однакові фільми й телепередачі та прагне до тих самих символів матеріал. успіху. Ін. важливою складовою процесу поширення І. стали сучасні інформ. технології (Інтернет, комп’ютер. зв’язок, мультимедіа та ін.), що дали змогу транснац. організаціям розміщувати складові вироб. процесу в різних країнах, зберігаючи при цьому тісні контакти. Світ. фінанс. ринок нині є інтегров. глобал. системою, чітко скоординов. через миттєві телекомунікації. Різноманітні види діяльності (від підготовки програм. забезпечення до продажу авіаквитків) можна реалізувати в будь-якій частині світу за допомогою супутник. зв’язку або мереж Інтернету. Система глобал. інформації формує потреби й інтереси, спільні для жителів усіх країн. У свою чергу глобал. потреби зумовлюють появу глобал. продуктів, що знаходить вияв у стандартизації товарів і уніфікації торг. марок. В інформ. полі формується генерація людей, які живуть за рахунок інформації. Мережева практика виробляє у тих, хто постійно нею зайнятий, певний склад мислення, засн. на безперерв. прямому контакті з відкритим інформ. простором. В Інтернеті набагато більше тих, хто використовує мережу як засіб інформації (журналісти, фахівці з реклами, діячі мистецтва), ніж тих, хто розбудовує її матеріал. забезпечення (програмісти, провайдери, дизайнери). Найбільший вплив у мережі мають люди, які вміють правильно поводитися з інформ. потоками. Рівень креативності є визначал. чинником у становленні мережевої еліти. У випадку реал. переходу суспільства у т. зв. століття інформації мережева (інформ.) еліта має всі шанси стати елітою громад., а отже й політичною.