Розмір шрифту

A

Інфократія

ІНФОКРА́ТІЯ — влада еліти у су­спільстві та державі, джерелом панува­н­ня якої є викори­ста­н­ня інформації для маніпулюва­н­ня громадською думкою з метою встановле­н­ня соціального контролю. За І. ви­значал. ресурсом стає інформація, що вимагає ефектив. дій з боку влади, спрямов. на під­трима­н­ня рівноваги й інтеграції су­спільства. Однією з нових політ. про­блем є пита­н­ня про те, чи не посилює інформатизація су­спільства авторитарні тенденції і, навіть, чи не при­зведе вона до диктатури. Значно пришвидшили процес формува­н­ня І. електрон­ні ЗМІ. Супутник. телебаче­н­ня, що набуває все більшого пошире­н­ня, долаючи нац. кордони, пере­творює частину насел. Землі, що по­стійно зро­стає, у велику телеаудиторію, яка дивиться однакові фільми й телепередачі та прагне до тих самих символів матеріал. успіху. Ін. важливою складовою процесу пошире­н­ня І. стали сучасні інформ. технології (Інтернет, компʼютер. звʼязок, мультимедіа та ін.), що дали змогу транс­нац. організаціям роз­міщувати складові вироб. процесу в різних країнах, зберігаючи при цьому тісні контакти. Світ. фінанс. ринок нині є інтегров. глобал. системою, чітко скоординов. через мит­тєві телекомунікації. Різноманітні види діяльності (від під­готовки про­грам. забезпече­н­ня до продажу авіаквитків) можна реалізувати в будь-якій частині світу за допомогою супутник. звʼязку або мереж Інтернету. Система глобал. інформації формує потреби й інтереси, спільні для жителів усіх країн. У свою чергу глобал. потреби зумовлюють появу глобал. продуктів, що знаходить вияв у стандартизації товарів і уніфікації торг. марок. В інформ. полі формується генерація людей, які живуть за рахунок інформації. Мережева практика виробляє у тих, хто по­стійно нею зайнятий, певний склад мисле­н­ня, засн. на без­перерв. прямому контакті з від­критим інформ. простором. В Інтернеті набагато більше тих, хто використовує мережу як засіб інформації (журналісти, фахівці з реклами, діячі мистецтва), ніж тих, хто роз­будовує її матеріал. забезпече­н­ня (про­грамісти, провайдери, дизайнери). Найбільший вплив у мережі мають люди, які вміють правильно поводитися з інформ. потоками. Рівень креативності є ви­значал. чин­ником у становлен­ні мережевої еліти. У випадку реал. пере­ходу су­спільства у т. зв. столі­т­тя інформації мережева (інформ.) еліта має всі шанси стати елітою громад., а отже й політичною.

В. Ж. Попов

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2011
Том ЕСУ:
11
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
12447
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
48
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Інфократія / В. Ж. Попов // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-12447.

Infokratiia / V. Zh. Popov // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2011. – Available at: https://esu.com.ua/article-12447.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору