Розмір шрифту

A

Індекс людського розвитку

ІНДЕКС ЛЮДСЬКО́ГО РО́ЗВИТКУ — інтегральний рейтинговий показник, що характеризує ступінь задоволе­н­ня потреб людини та рівень забезпече­н­ня її прав. ООН щорічно видає звіти з людського роз­витку, де порівнюються значе­н­ня І. л. р. в окремих країнах. Методику роз­рахунку І. л. р. періодично пере­глядають, при цьому не­змін­ними є основні складові оцінки роз­витку людини: добробут, тривалість життя, освіченість. Згідно з методикою ООН 2011, І. л. р. обчислюють як середнє геометричне індексів доходів населе­н­ня, середньої тривалості життя та рівня освіти:

де Ід — індекс доходу на душу населе­н­ня, Ітж — індекс серед. очікуваної тривалості життя, Іо — індекс рівня освіти населе­н­ня. Часткоів індекси роз­раховують за принципом нормува­н­ня показників. Кожна із трьох складових І. л. р. може набувати значе­н­ня від 0 до 1 (нуль — мінімально можливе значе­н­ня, одиниця — максимально можливе). Як максимально можливі використовують найбільші зі значень від­повід. індикаторів, зафіксованих у країнах світу 1980–2011, мінімально можливі значе­н­ня ви­значають теоретично. Індекс тривалості життя обраховують за формулою:

де Іх — середня очікувана тривалість життя при народжуваності для населе­н­ня конкретної країни, 83,4 і 20 — від­повід­но максимально та мінімально можливі значе­н­ня цього показника (за­значено макс. значе­н­ня, прийняті для роз­рахунку І. л. р. 2011, у на­ступні роки ці величини можуть бути змінені). Індекси доходу й освіти мають складнішу процедуру роз­рахунку. Індекс рівня освіти базується на двох показниках — серед. та очікуваній тривалості на­вча­н­ня. Ці показники нормують за формулами, аналог. формулі нормува­н­ня серед. тривалості життя (максимально можливе значе­н­ня двох показників — від­повід­но 13,1 та 18 років, мінімально — 0 років). Індекс рівня освіти обчислюють на основі нормованих значень індексу серед. тривалості навч. та індексу очікуваної тривалості навч.:

де Істн — індекс серед. тривалості на­вча­н­ня, Іотн — індекс очікуваної тривалості навч., 0,978 — максимально можливе значе­н­ня індексу освіти. В основу роз­рахунку індексу доходів населе­н­ня покладено показник ВВП на душу населе­н­ня у дол. США за паритетом купівельної спроможності (ПКС). Виходячи з принципу спадної корисності високих доходів, нормують не фактичні значе­н­ня показників різних країн, а їхні натурал. логарифми:

де іх — значе­н­ня ВВП на душу населе­н­ня у дол. США за паритетом ПКС у конкретній країні; 107 721 та 100 — теоретично можливі макс. та мін. значе­н­ня показника. За такого під­ходу зро­ста­н­ня ВВП на душу насел., напр., із 500 до 600 дол. США за ПКС, зумовить набагато більше під­вище­н­ня індексу доходу, ніж збільше­н­ня базового показника з 87 000 до 87 100 дол. США. І. л. р. одночасно характеризує дохід на душу населе­н­ня у країні, тривалість життя її громадян та їхню освіченість, від­ображає не тільки рівень добробуту в країні, а й те, на­скільки ефективно держава та су­спільство витрачають наявні фінансові ресурси. Якщо певна країна має високий І. л. р., це означає, що її населе­н­ня здорове, добре освічене і матеріально забезпечене.

За даними «Звіту про людський роз­виток за 2011 рік», Україна посідає 76-е м. серед 187-ми країн світу за І. л. р. Як і в усіх пост­соціалістичних країнах, в Україні протягом остан­нього десятиріч­чя 20 ст. спо­стерігалося зменше­н­ня І. л. р., насамперед унаслідок скороче­н­ня ВВП. Хоча на поч. 21 ст. цей показник на душу населе­н­ня стабілізувався і почав по­ступово зро­стати, за індексом ВВП на душу населе­н­ня Україна значно від­стає від багатьох країн. Водночас за індексом освіти вона не набагато по­ступається найроз­винутішим країнам світу і випереджає практично всі держави Азії, Африки та Лат. Америки. Одним із найважливіших напрямів дослідже­н­ня українських фахівців у сфері людського роз­витку стала оцінка його стану в різних регіонах. Державна служба статистики України обраховує регіональні І. л. р. на основі особливої трирівневої методики, адаптованої до умов України. Вона охоплює велику кількість базових показників (94), згрупованих у блоки, кожен з яких дає цілісну характеристику того чи ін. аспекту людського роз­витку. Трирівнева методика роз­рахунку регіон. І. л. р. складається з 9-ти блоків: демо­графічний роз­виток, роз­виток ринку праці, матеріал. добробут населе­н­ня, умови його прожива­н­ня, стан та охорона здоровʼя, рівень освіти, соціальне середовище, екологічна ситуація, фінансува­н­ня людського роз­витку.

О. В. Позняк

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2011
Том ЕСУ:
11
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
13350
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 460
цьогоріч:
343
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 279
  • середня позиція у результатах пошуку: 12
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 12): 47.8% ★★☆☆☆
Бібліографічний опис:

Індекс людського розвитку / О. В. Позняк // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2011. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-13350.

Indeks liudskoho rozvytku / O. V. Pozniak // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2011. – Available at: https://esu.com.ua/article-13350.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору