Розмір шрифту

A

Заньковецька Марія Костянтинівна

ЗАНЬКОВЕ́ЦЬКА Марія Костянтинівна (дівоче — Адасовська, за чоловіком 1875–88 — Хлистова; 23.07 (04.08). 1854, с. Заньки, нині Ніжин. р-ну Черніг. обл. — 04. 10. 1934, Київ) — актриса, спів­ачка (мецо-сопрано). Походила з дворянської родини. Закінчила приватний пансіонат С. Осовської (Чернігів, 1874). У 1874–75 брала участь у ви­ставах аматорського гуртка в Ніжині під керівництвом І. Раковича (за участі учнів Ніжинського ліцею), де вперше виконала роль Наталки в «Наталці Полтавці» І. Котляревського, зачарувавши всіх чудовим, від природи по­ставленим і на той час уже сформованим мецо-сопрано. У 1878–81 пере­бувала з чоловіком (офіцером російської армії) у фортеці м. Бендери (нині Молдова), де брала участь в аматорських концертах та ви­ставах. Тоді ж по­зна­йомилася з М. Тобілевичем (М. Садовським; була його цивільною дружиною у 1888–1909). У звʼязку з пере­веде­н­ням чоловіка 1881 до фортеці м. Свеаборґ по­близу Гельсинґфорса (нині Гельсинкі), пів­тора року на­вчалася співу у Гельсинґфорській філії С.-Петербурзької консерваторії. 

1882 отримала за­проше­н­ня від М. Садовського до ново­створеної української трупи М. Кропивницького, де дебютувала під псевдонімом Заньковецька в ролі Наталки у премʼєрній ви­ставі «Наталка Полтавка» І. Котляревського, вразивши глядачів природністю акторської гри та високим вокальним рівнем. У трупі М. Кропивницького З. працювала до 1883, тобто до утворе­н­ня обʼ­єд­наної «Російсько-української трупи М. Старицького на чолі з М. Кропивницьким, М. Заньковецькою і М. Садовським». Згодом ви­ступала в окремих трупах М. Кропивницького (1885–88, 1899–1900), М. Садовського (1888–98), І. Найди (1898) та М. Старицького (1898–99), в обʼ­єд­наній «Малоросійській трупі М. Кропивницького під орудою П. Саксаганського і М. Садовського за участі М. Заньковецької» (1900–03), у трупах О. Суслова, Ф. Волика, Л. Квітки (1903–05), у Руському народному театрі в Галичині (1905–06), у Трупі українських артистів М. Садовського (1906–09; від 1907 — у Києві). У 1909–15 керувала аматорськими гуртками в м. Ніжин та м-ку Козелець (нині смт Черніг. обл.), періодично ви­ступала в українських антре­призах Ф. Рудикова, Л. Сабініна, Д. Гайдамаки, Б. Оршанова і В. Данченка, Є. Бораковського, Ф. Свєтлова, П. Прохоровича. 

На 1-му Всеросійському зʼ­їзді сценічних діячів у Москві 1897 З. у своїй доповіді вимагала ліквідувати тяжкі й принизливі обмеже­н­ня, яких за­знавав український театр у царській Росії. У 1910–12 разом з П. Саксаганським вживала, на жаль, без­успішних заходів щодо створе­н­ня «Українського мистецького театру» в Харкові. У 1915–16 входила до складу «Товариства українських акторів за участі М. Заньковецької та П. Саксаганського під орудою І. Марʼяненка», 1916–17 — «Товариства українських артистів при участі М. Заньковецької та П. Саксаганського». 1918 очолила в Ніжині «Українську трупу під орудою М. Заньковецької». Рада Міністрів Української Держави 14 травня 1918 надала З. по­стійну довічну пенсію. Восени 1918 З. уві­йшла до трупи реорганізованого з «Українського національного театру» Державного народного театру під керівництвом П. Саксаганського в Києві, де ви­ступала до на­ступної реорганізації театру радянською владою (березень 1922). У травні–червні 1922 працювала в утвореному внаслідок цієї реорганізації «Етно­графічному театрі ім. М. Заньковецької» під керівництвом П. Саксаганського. 15 грудня 1922 у приміщен­ні Троїцького народного дому (Київ) було вшановано 40-річчя сценічної діяльності З., коли вона востан­нє ви­ступила на сцені в ролі Зіньки з 4-ї дії пʼєси «Дві сімʼї» М. Кропивницького. 12 січня 1923 РНК УСРР надала З. зва­н­ня народної артистки УСРР, а також найменувала приміще­н­ня Троїцького народного дому «Театром ім. М. Заньковецької», і від­тоді театральний колектив, який працював у цьому приміщен­ні, назавжди зберіг це імʼя (нині Львівський український драматичний театр ім. З.).

З. — актриса широкого творчого діапазону, найвидатніша драматична артистка в українському театральному мистецтві 80-х рр. 19 ст. — поч. 20 ст. Сучасники спри­ймали З. як духовну дочку Т. Шевченка, яка продемонструвала душевну й моральну височінь української жінки. Мистецтво артистки було протестом проти насильства і приниже­н­ня людини. Сучасники ставили З. поруч із найві­домішими європейськими актрисами Е. Дузе (Італія), С. Бернар (Франція), М. Єрмоловою і В. Коміс­саржевською (Росія). З. як актриса від­чувала драматизм свого часу, зокрема й власної творчості, у тому, що виконувала вузьконаціональний репертуар із пере­важно сільською тематикою, але сучасники оцінили великий творчий потенціал актриси, яка зуміла на матеріалі з українського життя глибоко роз­крити психологічні про­блеми тогочасного жіноцтва в усьому світі, сягнути висот у роз­витку психологічного театру. У тих пʼєсах, які за своєю суттю були комічними операми чи оперетами, З. виконувала ролі, в яких демонструвала високу вокальну майстерність. Створені нею сценічні образи пройняті глибоким драматизмом та іскрометною комедійністю.

У складі різних труп гастролювала містами України, а також у С.-Петербурзі, Москві та ін. містах Центральної Росії, у Білорусі, Молдові, на Кавказі. 1960 в Києві створено Заньковецької М. Музей, 1964 у с. Заньки — Заньковецької М. К. Заньківський меморіальний музей. У Києві встановлено над­гробок на могилі актриси на Байковому кладовищі (1936, скульптор Ю. Білостоцький), статую в Маріїнському парку (1973, скульптор Г. Кальченко), памʼятний знак на будинку музею (1989, скульптор В. Медведєв, арх. П. Ку­прій); у с. Заньки побл. музею — погру­д­дя (1984, скульптор Ю. Станецький), у Ніжині — памʼятник (1993, скульптор О. Скобликов). СТДУ 1993 заснувала премію ім. З. Дослідниця Н. Бабанська упорядкувала «Листи Марії Заньковецької» // «Записки НТШ: Праці Театро­знавчої комісії», Л., 2003, т. 245; 2007, т. 256.

Ролі: Уляна, Евжені («Свата­н­ня на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основʼяненка), Галя («Назар Стодоля» Т. Шевченка), Хвеська («Кум-мірошник, або Сатана у бочці» Д. Дмитренка), Олена, Оксана, Пріська, Домаха, Зінька («Глитай, або ж Павук», «Доки сонце зійде, роса очі ви­їсть», «По ревізії», «Зайдиголова», «Дві сімʼї» М. Кропивницького), Катря, Маруся, Аза, Лучицька, Проня («Не судилось», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Циганка Аза», «Талан», «За двома зайцями» М. Старицького), Тетяна, Харитина, Софія, Зося («Бондарівна», «Наймичка», «Без­талан­на», «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого), Наталя («Лимерівна» Панаса Мирного), Наталя, Харита («Степовий гість», «На громадській роботі» Б. Грінченка), Зінька («Лісова квітка» Л. Яновської), Настя, Жіноча по­стать (уособле­н­ня України) і Митродора («Жага», «Геть­ман Дорошенко» Л. Старицької-Черняхівської), Федора («В холодку» С. Васильченка); у пере­кладному репертуарі (від 1906) — Есфір («Урієль Акоста» К. Гуцкова), Йо («Загибель “Надії”» Г. Гейєрманса), Христина («Забавки» А. Шніцлера), Ягна («У липневу ніч» Б. Горчинського), Лія («Євреї» Є. Чирикова), Наталія Степанівна («Освідче­н­ня» А. Чехова); у кіно — Наталка («Наталка Полтавка» за І. Котляревським, 1910, реж. М. Садовський, кіноверсія Д. Сахненка), Мати («Остап Бандура», 1923, реж. В. Гардін).

Партії: Оксана («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Цвіркунка, Горпина («Чорноморці» (за Я. Кухаренком), «Майська ніч, або Утоплена» (за М. Гоголем) М. Старицького–М. Лисенка), Галина («Зальоти соцького Мусія» М. Кропивницького).

Літ.: П-в А. Артистка малорус­ской труп­пы М. К. Заньковецкая: Краткий биогр. очерк. О., 1892; Нечуй-Левицький І. М. Заньковецька, українська артистка // Зоря. 1893. № 10; Мария Кон­стантиновна Заньковецкая // Корифеи укр. сцены. К., 1901; Уманов-Каплуновский В. Два юбилея (М. К. Заньковецкая и А. П. Затыркевич-Карпинская) // Истор. вест. 1907. № 5; Петлюра С. До ювілею М. Заньковецької // Україна. 1907. Кн. 11; Дорошенко Д. Марія Заньковецька (До 25-літнього ювілею її сценіч. діяльности) // ЛНВ. 1908. Кн. 2; На честь сорокалітньої праці М. К. Заньковецької: 1882–1922: Зб. К., 1922; Пулинець О. Матеріали про життя і творчість М. К. Заньковецької // Зап. Ніжин. ІНО. 1929. Кн. 9; Рулін П. Марія Заньковецька. К., 1929; Садовський М. Мої театральні згадки. К., 1930; Саксаганський П. По шляху життя. К.; Х., 1935; М. К. Заньковецька: Зб. К.; Х., 1937; Борщаговський О., Йосипенко М. Шевченко і театр. К., 1941; Тобілевич С. Корифеї українського театру: Порт­рети. Спогади. К., 1947; Чаговець В. Марія Заньковецька. К., 1949; Вінок спогадів про Марію Заньковецьку: Зб. К., 1950; Марʼяненко І. Минуле українського театру. К., 1953; Дурилін С. Марія Заньковецька. К., 1955 (російською мовою — К., 1982); Ревуцький В. Пʼять великих акторів української сцени. Париж, 1955; Тобілевич С. Мої стежки і зу­стрічі. К., 1957; Богомолець-Лазурська Н. Життя Марії Заньковецької. К., 1961; Василько В. Микола Садовський та його театр. К., 1962; Український драматичний театр. Т. 1. К., 1967; Акторська майстерність корифеїв. К., 1973; Пільгук І. Марія Заньковецька. К., 1978; Корифеї українського театру. К., 1982; Бобир О. Марія Заньковецька у колі діячів російської культури. К., 1984; Марія Заньковецька як театральний та громадський діяч України: до 140-річчя від дня народж. // Література і культура Поліс­ся. Ніжин, 1994. Вип. 5; Пилипчук Р. Марія Заньковецька: Під­сумки і пер­спективи ви­вче­н­ня життя і творчості // УТ. 1994. № 4; Марія Заньковецька: Легенда укр. сцени. К., 1998; Бабанська Н., Галабутська Г., Шевʼякова К. Літопис життя і творчості Марії Заньковецької: 1854–1934 роки // Зап. НТШ; Пр. Театро­знав. комісії. Л., 1999. Т. 237; Талан. Життя і творчість М. Заньковецької: До 150-річчя від дня народж. К., 2004; Хорунжий Ю. Садовський садить сад — з Марією і без… К., 2005.

Р. Я. Пилипчук

Додаткові відомості

Основні ролі
Уляна, Евжені («Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ’яненка), Галя («Назар Стодоля» Т. Шевченка), Хвеська («Кум-мірошник, або Сатана у бочці» Д. Дмитренка), Олена, Оксана, Пріська, Домаха, Зінька («Глитай, або ж Павук», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «По ревізії», «Зайдиголова», «Дві сім’ї» М. Кропивницького), Катря, Маруся, Аза, Лучицька, Проня («Не судилось», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Циганка Аза», «Талан», «За двома зайцями» М. Старицького), Тетяна, Харитина, Софія, Зося («Бондарівна», «Наймичка», «Безталанна», «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого), Наталя («Лимерівна» Панаса Мирного), Наталя, Харита («Степовий гість», «На громадській роботі» Б. Грінченка), Зінька («Лісова квітка» Л. Яновської), Настя, Жіноча постать (уособлення України) і Митродора («Жага», «Гетьман Дорошенко» Л. Старицької-Черняхівської), Федора («В холодку» С. Васильченка); у перекладному репертуарі (від 1906) — Есфір («Урієль Акоста» К. Гуцкова), Йо («Загибель “Надії”» Г. Гейєрманса), Христина («Забавки» А. Шніцлера), Ягна («У липневу ніч» Б. Горчинського), Лія («Євреї» Є. Чирикова), Наталія Степанівна («Освідчення» А. Чехова); у кіно — Наталка («Наталка Полтавка» за І. Котляревським, 1910, реж. М. Садовський, кіноверсія Д. Сахненка), Мати («Остап Бандура», 1923, реж. В. Гардін).
Основні партії
Оксана («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Цвіркунка, Горпина («Чорноморці» (за Я. Кухаренком), «Майська ніч, або Утоплена» (за М. Гоголем) М. Старицького–М. Лисенка), Галина («Зальоти соцького Мусія» М. Кропивницького).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2010
Том ЕСУ:
10
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
актриса
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
14895
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
878
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 155
  • середня позиція у результатах пошуку: 29
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 29): 258.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Заньковецька Марія Костянтинівна / Р. Я. Пилипчук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2010. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-14895.

Zankovetska Mariia Kostiantynivna / R. Ya. Pylypchuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2010. – Available at: https://esu.com.ua/article-14895.

Завантажити бібліографічний опис

Євдокимова
Людина  |  Том 9  |  2024
Г. М. Пермінова
Єлисеєва
Людина  |  Том 9  |  2009
Т. С. Шевченко
Єременко
Людина  |  Том 9  |  2016
О. Б. Парфенюк
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору