Розмір шрифту

A

Заньковецька Марія Костянтинівна

ЗАНЬКОВЕ́ЦЬКА Марія Костянтинівна (дівоче — Адасовська, за чоловіком 1875–88 — Хлистова; 23. 07(04. 08). 1854, с. Заньки, нині Ніжин. р-ну Черніг. обл. — 04. 10. 1934, Київ) — актриса, співачка (мецо-сопрано). Походила з дворян. родини. Закін. приват. пансіонат С. Осовської (Чернігів, 1874). Брала участь 1874–75 у виставах аматор. гуртка в Ніжині під керівництвом І. Раковича (за участі учнів Ніжин. ліцею), де й виконала уперше роль Наталки у «Наталці Полтавці» І. Котляревського, зачаровуючи всіх чудовим, від природи поставленим і на той час уже сформов. мецо-сопрано. 1878–81 перебувала з чоловіком (офіцером рос. армії) у фортеці м. Бендери (нині Молдова), де брала участь в аматор. концертах та виставах. Тоді ж познайомилася з М. Тобілевичем (М. Садовським; була його цивіл. дружиною 1888–1909). У зв’язку з переведенням 1881 чоловіка до фортеці м. Свеаборґ побл. Гельсинґфорса (нині Гельсинкі) півтора року навч. співу у Гельсинґфор. філії С.-Петербур. консерваторії. 1882 отримала запрошення від М. Садовського до новоутвореної укр. трупи М. Кропивницького, де дебютувала під псевд. Заньковецька в ролі Наталки у прем’єр. виставі «Наталка Полтавка» І. Котляревського, вразивши глядачів природністю актор. гри та високим вокал. рівнем. У трупі М. Кропивницького З. працювала до 1883, тобто до утворення об’єднаної «Рос.-укр. трупи М. Старицького на чолі з М. Кропивницьким, М. Заньковецькою і М. Садовським». Згодом виступала в окремих трупах М. Кропивницького (1885–88, 1899–1900), М. Садовського (1888–98), І. Найди (1898) та М. Старицького (1898–99), в об’єдн. «Малорос. трупі М. Кропивницького під орудою П. Саксаганського і М. Садовського за участі М. Заньковецької» (1900–03), у трупах О. Суслова, Ф. Волика, Л. Квітки (1903–05), у Руському нар. театрі в Галичині (1905–06), у Трупі укр. артистів М. Садовського (1906–09; від 1907 — у Києві). 1909–15 керувала аматор. гуртками в м. Ніжин та м-ку Козелець (нині смт Черніг. обл.), періодично виступала в укр. антрепризах Ф. Рудикова, Л. Сабініна, Д. Гайдамаки, Б. Оршанова і В. Данченка, Є. Бораковського, Ф. Свєтлова, П. Прохоровича. На 1-му Всерос. з’їзді сценіч. діячів у Москві 1897 З. у своїй доповіді вимагала ліквідувати тяжкі й принизливі обмеження, яких зазнавав укр. театр у цар. Росії. 1910–12 разом з П. Саксаганським вживала, на жаль, безуспішних, заходів щодо створення «Укр. мист. театру» в Харкові. 1915–16 входила до складу «Товариства укр. акторів за участі М. Заньковецької та П. Саксаганського під орудою І. Мар’яненка», 1916–17 — «Товариства укр. артистів при участі М. Заньковецької та П. Саксаганського». 1918 очолила в Ніжині «Укр. трупу під орудою М. Заньковецької». РМ Української Держави 14 травня 1918 надала З. постійну довічну пенсію. Восени 1918 З. увійшла до трупи реорганіз. з «Укр. нац. театру» Держ. нар. театру під керівництвом П. Саксаганського в Києві, де виступала до наступ. реорганізації театру рад. владою (березень 1922). У травні–червні 1922 працювала в утвореному внаслідок цієї реорганізації «Етногр. театрі ім. М. Заньковецької» під керівництвом П. Саксаганського. 15 грудня 1922 у приміщенні Троїц. нар. дому (Київ) вшановано 40-річчя сценіч. діяльності З., коли вона востаннє виступила на сцені в ролі Зіньки з 4-ї дії п’єси «Дві сім’ї» М. Кропивницького. 12 січня 1923 РНК УСРР надала З. звання нар. арт. УСРР, а також найменувала приміщення Троїц. нар. дому «Театром ім. М. Заньковецької», і відтоді театр. колектив, який працював у цьому приміщенні, назавжди зберіг це ім’я (нині Львів. укр. драм. театр ім. З.).

З. — актриса широкого творчого діапазону, найвидатніша драм. артистка в укр. театр. мистецтві 80-х рр. 19 ст. — поч. 20 ст. Сучасники сприймали З. як духовну дочку Т. Шевченка, яка продемонструвала душевну й морал. височінь укр. жінки. Мистецтво артистки було протестом проти насильства і приниження людини. Сучасники ставили З. поруч з найвідомішими європ. актрисами Е. Дузе (Італія), С. Бернар (Франція), М. Єрмоловою і В. Коміссаржевською (Росія). З. як актриса відчувала драматизм свого часу, зокрема й власної творчості в тому, що виконувала вузьконац. репертуар з переважно сільс. тематикою, але сучасники оцінили великий творчий потенціал актриси, яка зуміла на матеріалі з укр. життя глибоко розкрити психол. проблеми тогочас. жіноцтва в усьому світі, сягнути висот у розвитку психол. театру. У тих п’єсах, які за своєю суттю були коміч. операми чи оперетами, З. виконувала ролі, в яких демонструвала високу вокал. майстерність. Створ. нею сценічні образи пройняті глибоким драматизмом та іскромет. комедійністю.

У складі різних труп гастролювала містами України, а також у С.-Петербурзі, Москві та ін. містах Центр. Росії, у Білорусі, Молдові, на Кавказі. 1960 в Києві створ. Заньковецької М. Музей, 1964 у с. Заньки — Заньковецької М. К. Заньківський меморіальний музей. У Києві встановлено надгробок на могилі актриси на Байковому кладовищі (1936, скульптор Ю. Білостоцький), статую в Маріїн. парку (1973, скульптор Г. Кальченко), пам’ятний знак на будинку музею (1989, скульптор В. Медведєв, арх. П. Купрій); у с. Заньки побл. музею — погруддя (1984, скульптор Ю. Станецький), у Ніжині — пам’ятник (1993, скульптор О. Скобликов). СТДУ 1993 заснувала премію ім. З. Дослідниця Н. Бабанська упорядкувала «Листи Марії Заньковецької» // «Записки НТШ: Праці Театрознавчої комісії», Л., 2003, т. 245; 2007, т. 256.

Додаткові відомості

Основні ролі
Уляна, Евжені («Сватання на Гончарівці», «Шельменко-денщик» Г. Квітки-Основ’яненка), Галя («Назар Стодоля» Т. Шевченка), Хвеська («Кум-мірошник, або Сатана у бочці» Д. Дмитренка), Олена, Оксана, Пріська, Домаха, Зінька («Глитай, або ж Павук», «Доки сонце зійде, роса очі виїсть», «По ревізії», «Зайдиголова», «Дві сім’ї» М. Кропивницького), Катря, Маруся, Аза, Лучицька, Проня («Не судилось», «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці», «Циганка Аза», «Талан», «За двома зайцями» М. Старицького), Тетяна, Харитина, Софія, Зося («Бондарівна», «Наймичка», «Безталанна», «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого), Наталя («Лимерівна» Панаса Мирного), Наталя, Харита («Степовий гість», «На громадській роботі» Б. Грінченка), Зінька («Лісова квітка» Л. Яновської), Настя, Жіноча постать (уособлення України) і Митродора («Жага», «Гетьман Дорошенко» Л. Старицької-Черняхівської), Федора («В холодку» С. Васильченка); у переклад. репертуарі (від 1906) — Есфір («Урієль Акоста» К. Гуцкова), Йо («Загибель “Надії”» Г. Гейєрманса), Христина («Забавки» А. Шніцлера), Ягна («У липневу ніч» Б. Горчинського), Лія («Євреї» Є. Чирикова), Наталія Степанівна («Освідчення» А. Чехова); у кіно — Наталка («Наталка Полтавка» за І. Котляревським, 1910, реж. М. Садовський, кіноверсія Д. Сахненка), Мати («Остап Бандура», 1923, реж. В. Гардін).
Основні партії
Оксана («Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського), Цвіркунка, Горпина («Чорноморці» (за Я. Кухаренком), «Майська ніч, або Утоплена» (за М. Гоголем) М. Старицького–М. Лисенка), Галина («Зальоти соцького Мусія» М. Кропивницького).

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2010
Том ЕСУ:
10
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
актриса
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
14895
Вплив статті на популяризацію знань:
834
Бібліографічний опис:

Заньковецька Марія Костянтинівна / Р. Я. Пилипчук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2010. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-14895.

Zankovetska Mariia Kostiantynivna / R. Ya. Pylypchuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2010. – Available at: https://esu.com.ua/article-14895.

Завантажити бібліографічний опис

Євдокимова
Людина  |  Том 9  |  2024
Г. М. Пермінова
Єлисеєва
Людина  |  Том 9  |  2009
Т. С. Шевченко
Єременко
Людина  |  Том 9  |  2016
О. Б. Парфенюк
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору