Завод 410 ЦА
Визначення і загальна характеристика
«ЗАВО́Д 410 ЦА» — державне підприємство, що займається ремонтом авіаційної техніки. Розташ. у Києві. Засн. 1948 як авіац. ремонтна база № 410 Цивіл. повітр. флоту з метою ремонту двигуна АШ-62ІР, встановленого на літак Ан-2. Спочатку на підприємстві працювали лише 25 робітників, а вже у листопаді 1949 їхня кількість зросла до 222 осіб. У 1950-х рр. організовано та освоєно ремонт літаків, для чого відведено земел. ділянку в аеропорту «Жуляни» і розпочато будівництво літак. ангарів (завершено 1954). У вересні 1955 відремонтовано перший літак Іл-12, а в червні 1959 — Іл-14. У серед. 1960-х рр. завод став провід. підприємством з ремонту літаків конструкції О. Антонова, першим з яких 1964 відремонтовано Ан-24. У 2-й пол. 1970-х рр. розпочато ремонт Ан-26, Ан-30, Ан-32. Освоєння капітал. ремонту модул. двигуна Д-36 для літаків Як-42, Ан-72, Ан-74 уможливило максимально реалізувати потенціал заводу. 1986 розпочато серій. ремонт двигунів, який спочатку виконували вахтовим методом на оренд. площах та устаткуванні ВО «Моторобудівник» (Запоріжжя), а від листопада 1988 — на влас. площах у Києві (згодом Д-36 став осн. продукцією двигун. виробництва). Водночас підприємство освоїло ремонт турбогенератор. установки Аі-8 для важких вертольотів Мі-6 та Мі-10К. У 1990-х рр., після різкого зниження замовлень на ремонт авіац. техніки, розпочато усі види тех. обслуговування літаків Ан-24, Ан-26, Ан-30, Ан-72, Ан-74; контрол.-відновлюв. роботи на літаку Ан-74 із двигуном Д-36; переобладнання салону (вантажно-пасажир. варіанта і VIP-класу), модернізацію літаків (встановлення сучас. радіотех. навігац. обладнання) тощо. Впроваджено нове технол. устаткування, що дозволило виконувати плазмове і детонаційне напилювання, лазерну обробку, а також фарбування повітр. суден акрил. і поліуретан. емалями. Свого часу важливу роль у розвитку підприємства відіграло створення завод. авіакомпанії ARP 410 та вертодрому «Ялта». Нині завод виконує повний технол. цикл капітал. ремонту літаків Ан-24, Ан-26, Ан-32, Ан-30, двигунів Д-36 різних серій та їхніх агрегатів для літаків Як-42, Ан-72, Ан-74; контрол.-відновлюв. роботи на Ан-74; тех. обслуговування Ан-72; ремонт коліс та гальмів. Від 2008 підприємство у складі держ. авіабуд. концерну «АНТОНОВ», що помітно збільшило перспективи заводу і розширило можливості його участі в забезпеченні експлуатації як уже освоєних, так і нових літаків серії «Ан». Зокрема у червні 2009 укладено масштаб. контракт на проведення робіт з продовження ресурсу, переобладнання і капітал. ремонту літаків Ан-32 для ВПС Індії. На базі нещодавно створеного льотно-випробув. експлуатац. комплексу проводяться всі види тех. обслугову-вання авіац. техніки, яку завод ремонтував, а також літаків Ан-74, Ан-72, літаків бізнес-класу; здійснюється комплекс робіт з продовження признач. ресурсів і термінів служби літаків, за необхідності — переобладнання їх у варіант підвищеної комфортності тощо. Реконструкція злітно-посадк. смуги аеропорту «Київ» (Жуляни) дозволила приймати літаки класу Боїнґ-737, Аербас-320, МД-82, відкривши перед заводом нові перспективи та напрями в освоєнні тех. обслуговування авіац. техніки закордон. виробництва. Загалом від поч. створення до 2010 працівниками підприємства проведено 6 тис. капітал. ремонтів літаків і 40 тис. — авіац. двигунів. Кількість працівників (2010) — 1030 осіб. З-д очолювали М. Голего (1948–53), В. Ференець (1953–74), А. Кудрін (1974–2008), від 2008 — С. Подрєза.