Кошиць Ніна Павлівна
КО́ШИЦЬ Ніна Павлівна (справж. – Порай-Кошиць; 18(30). 12. 1894, за ін. даними – 17. 01. 1892, Київ – 14. 05. 1965, м. Санта-Ана, шт. Каліфорнія, США) – співачка (лірико-драматичне сопрано), педагог. Дочка П. Кошиця. Закін. Моск. консерваторію (1913; кл. вокалу У. Мазетті, фортепіано – Н. Шишкіна, К. Ігумнова). Того ж року дебютувала партією Тетяни («Євгеній Онєгін» П. Чайковського) в Опері С. Зиміна (Москва), де співала до 1918. Також виступала у Маріїн. театрі у С.-Петербурзі. Брала участь як солістка у прем’єрі кантати С. Танєєва «Після прочитання псалма» (1915). Бл. 1914 гастролювала у Казані (Росія), Києві, Баку, Тифлісі (нині Тбілісі). 1915–17 виступала із сольними камер. концертами (супровід С. Рахманінова) у Петрограді (нині С.-Петербург), Москві, Києві, Кисловодську (Росія), що мали надзвич. успіх. 1920 виїхала до США, де 1921 вперше виступила у концерті Детройт. оркестру та виконала партію Фата Морґани («Любов до трьох апельсинів» С. Прокоф’єва) у Чиказ. опері. Виступала як солістка з укр. репертуаром у концертах Укр. нац. хору під керівництвом О. Кошиця в Америці (1922). Того ж року брала участь у гастрол. виставах Приват. рос. опери. Виступала на опер. сценах Буенос-Айреса (1924), Парижа («Ґранд-Опера», 1925, 1927), Брюсселя, Амстердама, Риґи, Вільно (нині Вільнюс), Стокгольма та ін.; з найкращими симф. оркестрами США – Філадельфій. та Бостонським. 1926 у Нью-Йорку організувала концерти з творів рос. композиторів, де виступала із С. Рахманіновим, О. Глазуновим, О. Гречаніновим, М. Метнером. 1929–30 разом із М. Метнером концертувала у Нью-Йорку й Філадельфії. Володіла сильним, рівним, рідкіс. краси й тембру голосом, вибагливим худож. смаком, природ. музикальністю й артистизмом. У камер. репертуарі – твори рос. композиторів М. Глінки, О. Даргомижського, М. Мусоргського, О. Бородіна, М. Балакірева, М. Римського-Корсакова, П. Чайковського, С. Рахманінова, С. Прокоф’єва, І. Стравинського, М. Мясковського. Мистецтво К., її артистич. шарм, творчу натуру високо цінували колеги й композитори. К. присвятили твори С. Рахманінов, М. Метнер, С. Прокоф’єв. К. – авторка декількох романсів на сл. І. Буніна та С. Надсона (виконувала у концертах). Здійснила низку записів на грамплатівки. Останні роки життя мешкала у Голлівуді (м. Лос-Анджелес, шт. Каліфорнія, США), де займалася пед. діяльністю, брала участь у зйомках звук. фільмів, перекладала англ. мовою тексти романсів рос. композиторів.
Партії: Кума («Чародійка» П. Чайковського), Електра («Орестея» С. Танєєва), Клара Міліч (однойм. опера О. Кастальського), Донна Анна («Дон Жуан» В.-А. Моцарта).
Літ.: Кошиць О. З піснею через світ. Т. 1. Вінніпеґ, 1952; Вишневская Г. Американские впечатления // Сов. музыка. 1962. № 2; Энгель Ю. Глазами современника: Избр. ст. о рус. музыке. 1898–1918. Москва, 1971; Келдыш Ю. Рахманинов и его время. Москва, 1973; J. Kutsch, L. Riemens. Unvergängliche Stimmen. Sängerlexicon. Bern; München, 1975; Нарбут А., Порай-Кошиц Г. Порай-Кошицы // Родослов. росписи. Москва, 2001. Вып. 15.
Л. О. Пархоменко
Основні партії
Кума («Чародійка» П. Чайковського), Електра («Орестея» С. Танєєва), Клара Міліч (однойм. опера О. Кастальського), Донна Анна («Дон Жуан» В.-А. Моцарта).
Рекомендована література
- Кошиць О. З піснею через світ. Т. 1. Вінніпеґ, 1952;
- Вишневская Г. Американские впечатления // Сов. музыка. 1962. № 2;
- Энгель Ю. Глазами современника: Избр. ст. о рус. музыке. 1898–1918. Москва, 1971;
- Келдыш Ю. Рахманинов и его время. Москва, 1973;
- J. Kutsch, L. Riemens. Unvergängliche Stimmen. Sängerlexicon. Bern; München, 1975;
- Нарбут А., Порай-Кошиц Г. Порай-Кошицы // Родослов. росписи. Москва, 2001. Вып. 15.