Краб
«КРАБ» — перший у світі підводний мінний загороджувач. Створити підвод. човен, який міг би ставити міни на водних комунікаціях противника, інж. М. Нальотов намагався ще 1904, під час облоги м. Порт-Артур (нині Люйшунь, Китай) у ході рос.-япон. війни 1904–05. Поштовхом до цього стала загибель на мінах броненосця «Петропавловськ» разом із командувачем 1-ю Тихоокеан. ескадрою адміралом С. Макаровим. Однак побудований на власні кошти підвод. човен М. Нальотову довелося знищити напередодні здачі Порт-Артура япон. військам. 1906 він повернувся до С.-Петербурга і подав новий проект підвод. мінного загороджувача на розгляд Мор. тех. комітету, а після врахування зауважень останнього — розробив ще три вдосконалених. За одним із цих проектів на кораблебуд. заводі «Наваль» у Миколаєві 1909 закладено, а 1912 спущено на воду «К.» (остаточне доведення конструкції здійснювали фахівці заводу, М. Нальотов був признач. консультантом). «К.» мав довж. 53 м, шир. 4,3 м, осадку 4 м, надводну швидк. 11,8 вузлів, підводну — 7,1, робочу глибину занурення до 50 м, надводну дальність до 2000 миль, підводну — до 80, екіпаж 29 осіб. Озброєння: два 457-мм носових торпед. апарати (боєкомплект 4 торпеди), одна 37-мм гармата, 2 кулемети, 60 мор. якір. мін (розташ. у двох горизонт. тунелях у кормовій частині). Від 1912 входив до складу Чорномор. флоту, під час 1-ї світової війни здійснив 3 мінні постановки: у червні 1915, липні та вересні 1916. Загалом виставив 148 мін, на яких підірвалися турец. канонер. човен (надовго вийшов із ладу), 2 транспорти й нім. підвод. човен (усі затонули). Від вересня 1916 — на ремонті та переозброєнні у майстернях Севастоп. порту. У період австро-німецької окупації України 1918 «К.» перебував у підпорядкуванні нім. мор. командування, після висадки в Криму англо-франц. військ — мор. командування Антанти. У ході евакуації військ Антанти з Криму 26 квітня 1919 затоплений на зовн. рейді Севастоп. бухти. 1934 виявлений Експедицією підвод. робіт особл. призначення, 1935 піднятий на поверхню. М. Нальотов розробив проект відновлення і модернізації «К.», але його визнали застарілим і відхилили. Незважаючи на істор. цінність, перший у світі підвод. мінний загороджувач здали на брухт.
Рекомендована література
- Лукин В. Уничтожение части судов Черноморского флота в Новороссийске в июне 1918 года // Крас. флот. 1923. № 3;
- Залесский Н. А. «Краб» — первый в мире подводный заградитель. Ленинград, 1963;
- 1988;
- Божаткин М. «Краб» уходит в море. О., 1967;
- К., 1985;
- Шапиро А. С. Самые нелегкие пути к Нептуну. Ленинград, 1987.