Розмір шрифту

A

Ера

Е́РА (від лат. аеrа — окреме число, вихідна цифра) — система літочисле­н­ня, що починається з певного моменту. Напр., у християн — від дати народж. Ісуса Христа, у давніх греків — від перших Олімпійських ігор (776 р. до н. е.). В історії Е. — великий від­тинок часу, якому притаман­ні свої внутр. зміст, істор. події, від­мін­ні від поперед., у геології — найбільша одиниця геохронол. шкали.

Різні народи користувалися різними календар. Е., зокрема лише в Індії їх існувало понад 20 (вважають, що за історію людства було понад 200 Е., однак всі вони мають умовне значе­н­ня). До найпоширеніших Е. належать: Антіохій. від «створе­н­ня світу» (від­лік від 1 вересня 5968 р. до н. е.); Візант. від «створе­н­ня світу» (від 1 вересня 5508 р. до н. е.); Александрій. від «створе­н­ня світу» (від 25 березня 5493 р. до н. е.); Олімп. (від літа 776 р. до н. е.); Е. від «заснува­н­ня міста» Риму (від 21 квітня 753 р. до н. е.); Набонас­сара (від 26 лютого 747 р. до н. е.); християн. Е. від народж. Ісуса Христа (від 25 грудня 1 р. н. е.); Е. Діоклетіана (від 29 серпня 284 р. н. е.). Поч. Е. могла бути як реал. (істор.), так і міфічна подія. У серед. 3 ст. до н. е. грец. історик Тімей і математик Ератосфен за­провадили літочисле­н­ня від перших Олімпійських ігор. Історики середньовіч­чя до 17 ст. користувалися Е. від «заснува­н­ня міста» (Риму). Прикладом най­стародавнішого обчисле­н­ня часу, яке велося від реал. істор. події, є Е. Набонас­сара (від 747 р. до н. е. до 284 р. н. е.). Римські історики дотримувалися цієї Е. фактично до проголоше­н­ня імператором у 284 р. н. е. Діоклетіана (від того року починається його Е.). Через кілька століть проти існуючого звичаю обчислювати час за Е. Діоклетіана ви­ступив римський монах, папський архіваріус Діонісій Малий, який вважав, що християни повин­ні від­кинути язичниц. від­лік років і пере­йти до роз­рахунків років від народж. Ісуса Христа. Так було введено християн. Е. (в Україні більш вживані від­повід­ники цього терміна — нова і, особливо, наша Е.). Дата народж. Ісуса Христа стала першим роком християн. Е. Церква тривалий час не наважувалася прийняти за­пропоноване Діонісієм літочисле­н­ня, тому в різних країнах воно за­проваджувалося по­ступово. Вперше дата від Різдва Христового (скорочено «Р. X.») зу­стрічається у церк. документах лише 742, і тільки від серед. 16 ст. в усіх папських документах вказується дата від «Р. X.» й одночасно з нею — дата за Візант. Е. від «створе­н­ня світу». На тер. Київ. Русі після впровадже­н­ня християнства велося літочисле­н­ня за Візант. Е. від «створе­н­ня світу» (таку ж хронологію інколи використовували козац. літописці з метою ви­окремити важливу або початк. дату). Однак від 14 ст., під впливом Польщі, використовували і прийняте у катол. країнах літочисле­н­ня від Різдва Христового, а після папської реформи календаря 1582 всі документи Великого князівства Литовського, до складу якого входили укр. землі, почали датувати від поч. нової Е. Згідно з указом Петра І Росія (й укр. землі у її складі) пере­йшла на Е. від Різдва Христового, яка починалася через 5508 р. після «створе­н­ня світу» за Візант. Е., лише 1700. До 19 ст. її прийняли в усіх християн. країнах. Часто рік за християн. (нашої) Е. по­значають літерами АD (лат. Аnnо Dominiі — роки Господа). У 18 ст. межі Е., за­провадженої Діонісієм, роз­ширені й для лічби років до Різдва Христового (а. D. — аnte Deum — до Господа). Дати з по­значе­н­ням «до н. е.» стали означати кількість років до народж. Ісуса Христа (від­лік часу від­бувався в зворот. напрямі). Межа між 1-м роком н. е. і 1-м роком до н. е. — між 31 грудня 1-го року до н. е. і 1 січня 1-го року н. е. Працюючи над істор. документами, вчені з часом узгодили хронологію давніх подій з новим літочисле­н­ням. Нині літочисле­н­ня за нашою Е. прийняте в більшості країн світу, проте в деяких існує ін. літочисле­н­ня. Так, за юдей. календарем літочисле­н­ня ведеться від міфіч. «створе­н­ня світу» («від Адама») — 3761 р. до н. е. (2009 за їхнім календарем — 5770), за мусульман. — від дати пере­селе­н­ня засновника ісламу пророка Мухам­меда з Мекки до Медини в 622 (2009 за їхнім календарем — 1387).

В. П. Капелюшний

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2009
Том ЕСУ:
9
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
17963
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
782
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 1 296
  • середня позиція у результатах пошуку: 11
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 11): 10.3% ★☆☆☆☆
Бібліографічний опис:

Ера / В. П. Капелюшний // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2009. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-17963.

Era / V. P. Kapeliushnyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2009. – Available at: https://esu.com.ua/article-17963.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору