Дніпровагонмаш
«ДНІПРОВАГОНМА́Ш» – підприємство залізничного машинобудування. Розташ. у м. Дніпродзержинськ Дніпроп. обл. Структурна одиниця ТОВ «Наук.-вироб. фірма “Дніпро-техсервіс”». Засн. 1926 як вагонобуд. завод на базі відділ. з виробництва двовіс. критих вагонів (1913–14 – вагоноремонтні майстерні) Дніпровського металургійного комбінату ім. Ф. Дзержинського. Першою продукцією його були 20-тонні криті вагони. Від 1928 – підприємство ім. г. «Правда». Наприкінці 1920-х рр. тут впроваджено метод потокової збірки й електрозварювання, у 1930-х рр. сконструйовано та виготовлено перший оригін. хоппер для перевезення коксу, освоєно випуск суцільнозвар. чотиривіс. думпкарів вантажопідйомністю 60 т, вагонів для перевезення нафтобітумів («Д.» й нині є єдиним його виробником у країнах СНД), проведено реконструкцію, що дозволила випускати 4 типи вагонів одночасно. 1940 на підприємстві випущено 3600 великовантаж. вагонів. Під час нім.-фашист. окупації Дніпродзержинська «Д.» евакуйовано в с-ще Чесноковка Алтай. краю (РФ). 1944 завод був практично відбудований, а до 1948 на ньому досягнуто довоєн. рівня виробництва. У 1960-х рр. на заводі реконструйовано малярно-здавал. цех, побудовано новий вагоноскладал. цех, введено в дію проліт важких пресів, лінії хребтових балок, боковин рами та бортів платформи, у 1970-х рр. він став провідною дослідно-конструктор. базою Міністерства важкого машинобудування СРСР зі створення вагонів для пром. підприємств. 1976 за успішну вироб. діяльність, досягнення у галузі вагонобудування нагородж. орденом Трудового Червоного Прапора. Від 1990 – ВО з сучас. назвою, від 1994 – ВАТ. Нині «Д.» є провідним підприємством України з розроблення та виготовлення вантаж. вагонів, пром. залізнич. вагонів, а також спеціаліз. залізнич. технол. обладнання для підприємств коксохім. промисловості. Підпр-вом накопичений знач. досвід у створенні та вдосконаленні спеціаліз. рухомого складу для перевезення вугілля, коксу (охолодженого і розпеченого), руди, окатишів, агломерату, металопрокату, слябів, зливків і багатьох ін. вантажів. Вагони-самоскиди, розроблені та випробувані в Дніпродзержинську, були впроваджені у виробництво на Калінінгр. вагонобуд. заводі, вагони для легк. автомобілів – на Твер. вагонобуд. заводі, вагони для цементу – на Крюков. вагонобуд. заводі, платформи для контейнерів – на Абакан. вагонобуд. заводі, хопер-дозатори – на Великолуз. локомотиворемонт. заводі (усі – РФ), вагони для мінерал. добрив, для полімерів, для муки, універсал. платформи – на Стаханов. вагонобуд. заводі (Луган. обл.), вагони для котунів – на фірмі «Арад і Каракал» (Румунія), вагони-платформи для лісових вантажів – на концерні «Раутарууккі» (Фінляндія). В активі – понад 150 моделей вантаж. вагонів. «Д.» має найширшу в Україні та СНД номенклатуру продукції вагонобудування, понад 80 % якої надходить на експорт. Протягом остан. десятиріччя відзначено низкою всеукр. і міжнар. нагород. Кількість працівників – бл. 4 тис. осіб. Ген. дир. – Ю. Шевченко (від 2006).
Ж. Б. Кузьмичова