Дніпропетровський завод металоконструкцій ім. І. Бабугкіна (ДЗМК)
«ДНІПРОПЕТРО́ВСЬКИЙ ЗАВО́Д МЕТАЛОКОНСТРУ́КЦІЙ ім. І. Бабушкіна» («ДЗМК») — підприємство будівельної промисловості. Розташ. у Дніпропетровську. Названо на честь рев. діяча марксист. спрямування І. Бабушкіна. Серед продукції — металоконструкції каркасів пром. і цивіл. будівель; каркаси нагрівал. печей для металург. промисловості; конструкції домен., мартенів. печей; конструкції з труб різного розміру; каркаси котлів; бункери, силоси, резервуари, газопроводи, водогони, пиловловлювачі, нагрівачі повітря; конструкції крокуючих екскаваторів; радіо-, телевізійні та ін. башти і щогли, опори ліній електропередач; естакади та галереї; однобалк. мост. крани; водонапірні башти; труби; баки, цистерни, чани; балки. З-д є єдиним в Україні виробником конструкцій для автодорож. та залізнич. мостів. Вироб. потуж. мост. кранів «ДЗМК» дозволяє виготовляти металоконструкції до 50 т. Заг. річна потуж. — понад 100 тис. т. Засн. 1890 як мост. цех Олександрів. пд.-рос. заводу (нині Дніпропетровський металургійний завод ім. Петровського) Брян. АТ. У складі цеху були розмічувал. та інструментал. майстерні, кузня. Випускав бл. 10 тис. т клепаної продукції на рік. Від 1930 — самостійне підприємство з сучас. назвою, річна потуж. якого вже складала понад 30 тис. т клепаних і звар. металоконструкцій і мостів. У довоєнні роки на «ДЗМК» виготовлено залізничні мости через Волгу побл. міст Кострома, Саратов, Горький (усі — РФ), через Оку, Зею, металоконструкції для Сталінгр. (нині м. Волгоград, РФ) і Харків. трактор. заводів, Кузнец. і Магнітогор. металург. комбінатів (обидва — РФ). Під час нім.-фашист. окупації Дніпропетровська завод евакуйовано у м. Новокузнецьк (РФ). Після війни забезпечував металоконструкціями підприємства чорної металургії Пд. СРСР. 1947 нагороджено орденом Трудового Червоного Прапора. У 1950–80-х рр. на «ДЗМК» були виготовлені металоконструкції найбільшої у світі домен. печі № 9 об’ємом 5 тис. м3 для гірн.-металург. комбінату «Криворіжсталь», телевіз. башт у Ленінграді (нині С.-Петербург, вис. 315 м) та у Києві (вис. 386 м), суцільнозвар. метал. мосту через Дніпро у Києві, унікал. розвід. мосту в Ленінграді; у 1990-х рр. — металоконструкції для заводу «Азовсталь», Алчев. металург. комбінату, Алчев. коксохім. заводу, Дніпроп. металург. заводу ім. Петровського, Міжнар. виставк. центру в Києві, криволіній. мосту через Дніпро в Запоріжжі; у 2000-х рр. — металоконструкції для стадіону «Металург» у Дніпропетровську, мостів через вхід у Гавань в Києві та через р. Зх. Двіна у м. Верхньодвінськ (Білорусь), Новоград-Волин. заводу з виробництва керам. плитки (Житомир. обл.), ангару для обслуговування пасажир. літаків (РФ; перекритий 8-ма фермами у прольоті довж. 144 м і вагою 327 т кожна). Після аварії на ЧАЕС тут споруджено армований каркас для саркофага й балки перекриття зруйнованого реактора 4-го енергоблоку. Від 1996 — ВАТ, від 2005 — у складі Холдингу металоконструкцій, керуючою компанією якого є ВАТ «Укрстальконструкція». Кількість працівників — понад 1 тис. осіб. Директор — Ю. Штанцель (від 2007).
Рекомендована література
- Катеринослав–Дніпропетровськ — 225: Видатні особистості та обличчя міста. Дн., 2001.