Джевецький Степан Карлович
Визначення і загальна характеристика
ДЖЕВЕ́ЦЬКИЙ Степан Карлович (26. 07. 1843, с. Кунка Подільської губ., нині Гайсинського р-ну Вінницької обл. — 23. 04. 1938, Париж) — винахідник. Навчався у Центральній школі мистецтв і ремесел (Париж). 1878 в Одесі випробував одномісний підводний човен власної конструкції, що рухався за допомогою мускульної сили людини. Наступного року в С.-Петербурзі побудував чотиримісний варіант човна, призначений для оборони приморських фортець, який був прийнятий на озброєння (загалом 50 од.). 1885 на його основі створив перший у світі підводний човен з електродвигуном, що працював від акумулятора. Одесит Володимир Кремінський, надихнувшись розробкою, запропонував альтернативну конструкцію підводного човна без застосування будь-яких механічних рушіїв (Креминский В. А. Заметки о подводном плавании и возможности постройки подводного судна. О, 1892). Згодом Джевецький разом із А. Криловим розробив проект човна водотоннажністю 120 т з паровими двигунами (1898 отримав 1-у премію на міжнародному конкурсі в Парижі). 1907 за його проектом побудовано підводний човен «Поштовий» з єдиним бензиновим двигуном для підводного і надводного ходу. Також працював у галузі авіації та повітроплавання, зокрема розробив теорію ізольованого елемента лопаті повітряного гвинта; був одним із засновників і товаришем голови (від 1882) повітроплавного відділу Російського технічного товариства. Від 1892 мешкав у Парижі, співпрацював з А.-Ґ. Ейфелем, займався переважно підприємницькою діяльністю. 2004 в Одесі йому встановлено пам’ятник.
Додаткові відомості
- Основні праці
- О сопротивлении воздуха в применении к полету птиц и аэропланов. С.-Петербург, 1887; Аэропланы в природе. Опыт новой теории полета. С.-Петербург, 1887; Теоретическое решение вопроса о парении птиц. С.-Петербург, 1891; Определение элементов гребных винтов // Мор. сб. 1892. № 9; Theorie generale de l’helice. 1920.