Розмір шрифту

A

Ґадамер Ганс-Ґеорґ

ҐАДА́МЕР Ганс-Ґеорґ (Gadamer Hans Georg; 11. 02. 1900, м. Марбурґ, Німеч­чина — 13. 03. 2002, м. Гайдельберґ, Німеч­чина) — німецький філософ. Доктор філософії (1927). Навч. у Марбур. та Фрайбур. університетах. Від 1929 — викладач Марбур. університету; 1939–47 — проф., 1946–47 — ректор Ляйпциз. університету; 1949–68 — завідувач кафедри філософії, почес. професор (до 2002) Гайдельбер. університету; викладав в університетах США до 1989. Засн. і ред. (від 1953) ж. «Philosophische Rundschau». Очолював Всезаг. нім. філос. спілку (від 1962), Гайдельбер. АН (1969–72), засн. і президент (до 1970) Між­нар. обʼ­єдн. сприя­н­ня геґелів. студіям. Ві­ді­грав вирішал. роль в об­ґрунтуван­ні герменевт. філософії, згідно з яким філософія в своїй основі — герменевтика. У дослідж. «Wahrheit und Methode. Grundzüge einer philosophischen Hermeneutik» («Істина і метод. Основи філософської герменевтики», Тюбінґен, 1960) роз­глянув про­блему філос. об­ґрунтува­н­ня гуманітар. наук. У дослідж. Ґ. ви­окремлюють 4 напрями: філос. герменевтика, герменевт. естетика, практ. філософія, істор.-філос. праці. У пояснен­ні природи ро­зумі­н­ня Ґ. наголошував на важливості перед­ро­зумінь (їх носієм є певна інтелектуал.-культурна традиція), діалогу й мови, мист. (естет.) досвіду, істор. ситуацій та повʼяз. із ними практ. зацікавлень. Мова як носій певних перед­ро­зумінь, які ми засвоюємо, водночас до­зволяє їх обговорювати та є осн. засобом для досягне­н­ня поро­зумі­н­ня між людьми. Концепція ро­зумі­н­ня Ґ. ґрунтується на понят­ті «зли­т­тя горизонтів», спонукає вступати в діалог із влас. перед­ро­зумі­н­нями. «При­єд­нуючи» чужий досвід, роз­ширюємо горизонти нашого ро­зумі­н­ня, роз­різняємо й оцінюємо одиничне. Ґ. вважав, що існує недооцінка ролі діалогу у мислен­ні. Стверджував, що часткове, субʼєктивне цінне тим, що містить у собі заг. значущість, збагачує заг. досвід ро­зумі­н­ня й уможливлює досягне­н­ня поро­зумі­н­ня між людьми різних культур і цивілізацій. Для Ґ. акцент на діалозі був не лише твор. на­становою: у влас. діалогах, інтервʼю, есе прагнув здійснити це практично. Філос. герменевтика Ґ. базується на провід. ролі естет. досвіду. Герменевтика Ґ. — філос. проясне­н­ня ро­зуму, яке тлумачив як рух і втіле­н­ня істор. традиції, завершеного в собі космосу. Ґ. заперечував субʼєктивіст. естет. концепції, згідно з якими значе­н­ня твору зводиться до вражень (уявлень, почут­тів, на­строїв), що є суто індивідуальними, субʼєктивними. Мист. твір долучає нас до істини, від­криваючи пер­спективи нашого влас. буття; він не є прихов. алегорією, яка вказує на щось наявне. Мистецтво — не від­ображе­н­ня на- явного, а нароще­н­ня наших смислів (буття) шляхом від­кри­т­тя екзистенц. пер­спектив. Ґ. вказував, що ро­зумі­н­ня мист. твору через поясне­н­ня об­ставин його створе­н­ня виконує допоміжну роль; найважливіше у творі те, що він «промовляє» саме до нас, сучасний нам. Істину, від­криту твором мистецтва, Ґ. пояснював через поня­т­тя «алетея» — не­прихованість буття; твір мистецтва — гра прихованого та не­прихованого. Поня­т­тя «гра» — центр. в естет. герменевтиці Ґ. Мистецтво — це гра, символ і фестиваль. Мист. твір «виводить» за межі нашої зануреності у буден­ність, тому зу­стріч із твором мистецтва є фестивалем. Актуальність філософії Ґ. у сучас. Україні зумовлена особливостями пострад. ментальності, зокрема наголоше­н­ня на ролі діалогу як засобу дола­н­ня хибних упереджень на шляху досягне­н­ня взаєморо­зумі­н­ня у процесі становле­н­ня укр. модер. нації. Естет. герменевтика Ґ. пере­буває в опозиції до теорії від­ображе­н­ня, яку тривалий час вважали основою поясне­н­ня мист. творчості. Праці Ґ. зі­брано у кн. «Gesammelte Werke» (Tübingen, 1985), українською мовою опубл. кн. «Герменевтика і поетика: Вибр. тв. / Пер. з нім.» (К., 2001).

Літ.: Богачов А. Філософська герменевтика: Навч. посіб. К., 2006.

В. С. Лісовий

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2007
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
німецький філософ
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
25464
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
385
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 7
  • середня позиція у результатах пошуку: 5
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 5):
Бібліографічний опис:

Ґадамер Ганс-Ґеорґ / В. С. Лісовий // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-25464.

Gadamer Hans-Georg / V. S. Lisovyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at: https://esu.com.ua/article-25464.

Завантажити бібліографічний опис

Гуссерль
Людина  |  Том 6  |  2006
І. В. Бойченко
Дільтей
Людина  |  Том 7  |  2007
С. О. Плахотнюк
Луман
Людина  |  Том 18  |  2017
А. М. Єрмоленко
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору