Розмір шрифту

A

Державне регулювання підприємницької діяльності

ДЕРЖА́ВНЕ РЕГУЛЮВА́­Н­НЯ ПІД­ПРИЄ́МНИЦЬКОЇ ДІЯ́ЛЬНОСТІ — система економічного, соціального, організаційного, правового та політичного забезпече­н­ня державою сприятливого середовища для формува­н­ня і стійкого роз­витку сучасного під­приємництва й послабле­н­ня негативних тенденцій цього процесу. У період становле­н­ня під­приємництва держава створює режим найбільшого сприя­н­ня для викори­ста­н­ня потенціалу під­приємців і здійснює декілька основних функцій, головні серед яких — формува­н­ня субʼєктів сучасного під­приємництва, здатних до ін­новаційної ризикової діяльності в усіх сферах економіки. Цю функцію вона може ефективно виконувати шляхом забезпече­н­ня економічної свободи під­приємницької діяльності; створе­н­ня чітких «правил гри» на всьому економічному просторі країни; формува­н­ня економічного механізму стимулюва­н­ня за допомогою від­повід­ної податкової, кредитної, страхової, амортизац. та інших науково об­ґрунтованих систем регулюва­н­ня; ефективної системи освіти, під­готовки, пере­підготовки та під­вище­н­ня рівня кваліфікації під­приємців.

Друга функція держрегулюва­н­ня — формува­н­ня конкурентног середовища, у якому конкурентні пере­ваги можна здобути шляхом без­перервного оновле­н­ня технології і техніки на базі досягнень НТП; повної реалізації ін­новаційних і ризикових здібностей під­приємців; впровадже­н­ня ін­новаційного менеджменту та маркетингу; роз­державле­н­ня та раціональної приватизації; ефективного механізму антимонопольної політики; регулюва­н­ня рівня від­критості вітчизняного ринку для іноземних конкурентів; раціонального протекціонізму екс­порту наукомісткої конкуренто­спроможної продукції.

Ще одна функція Д. р. п. д. — створе­н­ня умов для стійкого роз­витку пропозиції товарів і послуг високої якості, вироблених на ін­новаційній основі, за допомогою стимулюва­н­ня, цілеспрямованої орієнтації, під­трима­н­ня під­приємницьких структур у сфері виробництва. Формува­н­ня пропозиції ін­новаційних товарів і послуг потребує від­повід­ної орієнтації ін­новаційної політики держави, певної стратегії під­приємницьких структур у рамках ін­новаційного циклу: фундаментальна наука — прикладна наука — сфера від­творе­н­ня на всіх рівнях макро-, мезо- і мікро­економіки.

Державне регулюва­н­ня процесу формува­н­ня й роз­витку під­приємництва виконує також функцію стимулюва­н­ня і без­посеред. формува­н­ня попиту на ін­новац. продукцію. Це потребує, насамперед, роз­робле­н­ня системи держ. замовлень на наукомістку продукцію, які доцільно формувати у рамках держ. про­грам виробництва наукомісткої продукції для оборон. цілей; забезпече­н­ня держ. під­приємств новітнім наукомістким устаткува­н­ням; здійсне­н­ня інтервенції продаж конкуренто­спромож. продукції з метою приведе­н­ня цін до соціально прийнятного рівня; створе­н­ня резерву наукомісткої продукції на непередбачувані випадки, вплив на конʼюкту-ру ринку тощо.

У пере­хідний до змішаної економіки період державного регулюва­н­ня може сприяти формуван­ню організац. і ринкової інфра­структури під­приємницької. діяльності. Для цього необхідно, з одного боку, створити систему від­повід. ринків: нац., регіон., місц.; з ін. — сприяти створен­ню системи установ, фірм, структур, що забезпечують процес формува­н­ня, роз­витку й під­тримки всіх форм під­приємництва (центрів інформ.-консультатив., наук. забезпече­н­ня, під­готовки та під­вище­н­ня кваліфікації кадрів під­приємництва, лізинг. і маркетинг. обслуговува­н­ня, ін­новац. центрів, союзів під­приємців тощо). Однією з важливих функцій держ. регулюва­н­ня є забезпече­н­ня соц. орієнтації процесу формува­н­ня та роз­витку під­приємництва. Викона­н­ня цієї функції потребує орієнтації під­приємницьких структур на досягне­н­ня не тільки екон., але й соц. ефекту, оскільки під­приємницький тип від­творе­н­ня є основою добробуту всіх чл. су­спільства. Правильне ро­зумі­н­ня ролі під­приємництва орієнтує держ. регулюва­н­ня на ін­новац. від­творе­н­ня, ін­новац. стадію конкуренції, що під­вищують рівень роз­витку, а це, у свою чергу, веде до росту нац. багатства і створює можливості для під­вище­н­ня добробуту всього населе­н­ня.

Осн. принципи Д. р. п. д.: наук. ро­зумі­н­ня екон. сутності, змісту, ролі під­приємництва у роз­витку економіки країни та матеріал. забезпечен­ні жит­тєдіяльності су­спільства; рац. протекціонізм сучас. під­приємництва; забезпече­н­ня орган. по­єд­на­н­ня екон. і соц. цілей; про­грамно-цільове регулюва­н­ня; гарантованість держ. під­тримки; гнучкий диференці­йов. під­хід; мотивац. спрямованість держ. під­тримки; різноманітність форм під­приємницької діяльності.

Один із найважливіших напрямів формува­н­ня системи Д. р. п. д. — правове забезпече­н­ня функціонува­н­ня і роз­витку під­приємницької діяльності. Нині в Україні виникла потреба у системо­утворюючому Законі «Про основи під­приємницької діяльності», в якому доцільно дати ви­значе­н­ня під­приємницької діяльності, роз­крити її організац.-правові форми, критерії для виділе­н­ня малого, середнього і великого під­приємництва, основи державного регулюва­н­ня та під­тримки під­приємницької діяльності, механізм реалізації даного закону тощо. Крім того, необхідно роз­робити систему взаємоповʼязаних з ним законів: «Про приватне під­приємництво», «Про державне під­приємництво», «Про спільне під­приємництво», «Про корпоративне під­приємництво», «Про основи малого і середнього під­приємництва» та ін. Не менш важливий напрям — формува­н­ня системи держ. регулюва­н­ня процесу фінанс. забезпече­н­ня і під­тримки під­приємницької діяльності. Така система потребує якісного удосконале­н­ня політики оподаткува­н­ня, кредитува­н­ня, страхува­н­ня, фінансува­н­ня, амортизації, митної тощо.

Одним із ключових напрямів державного регулюва­н­ня є сприя­н­ня формуван­ню системи організаційного інфра­структурного забезпече­н­ня під­приємництва загалом. Для виріше­н­ня цього зав­да­н­ня необхідно створити ефектив. держ. орган ко­ординації діяльності мін-в і ві­домств, що здійснюють функції держ. регулюва­н­ня під­приємництва. Цю функцію могла б виконувати Рада із регулюва­н­ня під­приємництва при КМ України. Для ефектив. Д. р. п. д. необхідно прийняти концепцію довго­строк. (на 10–15 р.) стратегії наук. забезпече­н­ня під­приємництва і на цій базі будувати держ. ін­новац. політику та роз­робляти екон. механізм її реалізації. Ефективність Д. р. п. д. ви­значає наявність екон. контролю за держ. органами, що здійснюють таке регулюва­н­ня, і процесом формува­н­ня та функціонува­н­ня під­приємницьких структур. Його основні функції: контроль за викона­н­ням державних про­грам з боку під­приємницьких структур, що беруть участь у їх виконан­ні, та за ефективністю викори­ста­н­ня під­приємницькими структурами цільових дотацій, пільгового оподаткува­н­ня й ін. засобів державної під­тримки.

Літ.: Михасюк І., Мельник А., Крупка М., Залога З. Державне регулюва­н­ня економіки: Під­руч. К., 2000; Государствен­ное регулирование рыночной экономики: Учеб. Москва, 2001.

Л. М. Шаблиста

Додаткові відомості

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2023
Том ЕСУ:
7
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Політика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
26155
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
2 005
цьогоріч:
463
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 33
  • середня позиція у результатах пошуку: 14
  • переходи на сторінку: 6
  • частка переходів (для позиції 14): 1212.1% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Державне регулювання підприємницької діяльності / Л. М. Шаблиста // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007, оновл. 2023. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-26155.

Derzhavne rehuliuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti / L. M. Shablysta // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007, upd. 2023. – Available at: https://esu.com.ua/article-26155.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору