ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Державне регулювання підприємницької діяльності

ДЕРЖА́ВНЕ РЕГУЛЮВА́ННЯ ПІДПРИЄ́МНИЦЬКОЇ ДІЯ́ЛЬНОСТІ — система економічного, соціального, організаційного, правового та політичного забезпечення державою сприятливого середовища для формування і стійкого розвитку сучасного підприємництва й послаблення негативних тенденцій цього процесу. У період становлення підприємництва держава створює режим найбільшого сприяння для використання потенціалу підприємців і здійснює декілька основних функцій, головні серед яких — формування суб’єктів сучасного підприємництва, здатних до інноваційної ризикової діяльності в усіх сферах економіки. Цю функцію вона може ефективно виконувати шляхом забезпечення економічної свободи підприємницької діяльності; створення чітких «правил гри» на всьому економічному просторі країни; формування економічного механізму стимулювання за допомогою відповідної податкової, кредитної, страхової, амортизац. та інших науково обґрунтованих систем регулювання; ефективної системи освіти, підготовки, перепідготовки та підвищення рівня кваліфікації підприємців.

Друга функція держрегулювання — формування конкурентног середовища, у якому конкурентні переваги можна здобути шляхом безперервного оновлення технології і техніки на базі досягнень НТП; повної реалізації інноваційних і ризикових здібностей підприємців; впровадження інноваційного менеджменту та маркетингу; роздержавлення та раціональної приватизації; ефективного механізму антимонопольної політики; регулювання рівня відкритості вітчизняного ринку для іноземних конкурентів; раціонального протекціонізму експорту наукомісткої конкурентоспроможної продукції.

Ще одна функція Д. р. п. д. — створення умов для стійкого розвитку пропозиції товарів і послуг високої якості, вироблених на інноваційній основі, за допомогою стимулювання, цілеспрямованої орієнтації, підтримання підприємницьких структур у сфері виробництва. Формування пропозиції інноваційних товарів і послуг потребує відповідної орієнтації інноваційної політики держави, певної стратегії підприємницьких структур у рамках інноваційного циклу: фундаментальна наука — прикладна наука — сфера відтворення на всіх рівнях макро-, мезо- і мікроекономіки.

Державне регулювання процесу формування й розвитку підприємництва виконує також функцію стимулювання і безпосеред. формування попиту на інновац. продукцію. Це потребує, насамперед, розроблення системи держ. замовлень на наукомістку продукцію, які доцільно формувати у рамках держ. програм виробництва наукомісткої продукції для оборон. цілей; забезпечення держ. підприємств новітнім наукомістким устаткуванням; здійснення інтервенції продаж конкурентоспромож. продукції з метою приведення цін до соціально прийнятного рівня; створення резерву наукомісткої продукції на непередбачувані випадки, вплив на кон’юкту-ру ринку тощо.

У перехідний до змішаної економіки період державного регулювання може сприяти формуванню організац. і ринкової інфраструктури підприємницької. діяльності. Для цього необхідно, з одного боку, створити систему відповід. ринків: нац., регіон., місц.; з ін. — сприяти створенню системи установ, фірм, структур, що забезпечують процес формування, розвитку й підтримки всіх форм підприємництва (центрів інформ.-консультатив., наук. забезпечення, підготовки та підвищення кваліфікації кадрів підприємництва, лізинг. і маркетинг. обслуговування, інновац. центрів, союзів підприємців тощо). Однією з важливих функцій держ. регулювання є забезпечення соц. орієнтації процесу формування та розвитку підприємництва. Виконання цієї функції потребує орієнтації підприємницьких структур на досягнення не тільки екон., але й соц. ефекту, оскільки підприємницький тип відтворення є основою добробуту всіх чл. суспільства. Правильне розуміння ролі підприємництва орієнтує держ. регулювання на інновац. відтворення, інновац. стадію конкуренції, що підвищують рівень розвитку, а це, у свою чергу, веде до росту нац. багатства і створює можливості для підвищення добробуту всього населення.

Осн. принципи Д. р. п. д.: наук. розуміння екон. сутності, змісту, ролі підприємництва у розвитку економіки країни та матеріал. забезпеченні життєдіяльності суспільства; рац. протекціонізм сучас. підприємництва; забезпечення орган. поєднання екон. і соц. цілей; програмно-цільове регулювання; гарантованість держ. підтримки; гнучкий диференційов. підхід; мотивац. спрямованість держ. підтримки; різноманітність форм підприємницької діяльності.

Один із найважливіших напрямів формування системи Д. р. п. д. — правове забезпечення функціонування і розвитку підприємницької діяльності. Нині в Україні виникла потреба у системоутворюючому Законі «Про основи підприємницької діяльності», в якому доцільно дати визначення підприємницької діяльності, розкрити її організац.-правові форми, критерії для виділення малого, середнього і великого підприємництва, основи державного регулювання та підтримки підприємницької діяльності, механізм реалізації даного закону тощо. Крім того, необхідно розробити систему взаємопов’язаних з ним законів: «Про приватне підприємництво», «Про державне підприємництво», «Про спільне підприємництво», «Про корпоративне підприємництво», «Про основи малого і середнього підприємництва» та ін. Не менш важливий напрям — формування системи держ. регулювання процесу фінанс. забезпечення і підтримки підприємницької діяльності. Така система потребує якісного удосконалення політики оподаткування, кредитування, страхування, фінансування, амортизації, митної тощо.

Одним із ключових напрямів державного регулювання є сприяння формуванню системи організаційного інфраструктурного забезпечення підприємництва загалом. Для вирішення цього завдання необхідно створити ефектив. держ. орган координації діяльності мін-в і відомств, що здійснюють функції держ. регулювання підприємництва. Цю функцію могла б виконувати Рада із регулювання підприємництва при КМ України. Для ефектив. Д. р. п. д. необхідно прийняти концепцію довгострок. (на 10–15 р.) стратегії наук. забезпечення підприємництва і на цій базі будувати держ. інновац. політику та розробляти екон. механізм її реалізації. Ефективність Д. р. п. д. визначає наявність екон. контролю за держ. органами, що здійснюють таке регулювання, і процесом формування та функціонування підприємницьких структур. Його основні функції: контроль за виконанням державних програм з боку підприємницьких структур, що беруть участь у їх виконанні, та за ефективністю використання підприємницькими структурами цільових дотацій, пільгового оподаткування й ін. засобів державної підтримки.

Літ.: Михасюк І., Мельник А., Крупка М., Залога З. Державне регулювання економіки: Підруч. К., 2000; Государственное регулирование рыночной экономики: Учеб. Москва, 2001.

Л. М. Шаблиста

Рекомендована література

  1. Михасюк І., Мельник А., Крупка М., Залога З. Державне регулювання економіки: Підруч. К., 2000;
  2. Государственное регулирование рыночной экономики: Учеб. Москва, 2001.
завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Авторські права:
Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Том ЕСУ:
7-й
Дата виходу друком тому:
Дата останньої редакції статті:
2023
Тематичний розділ сайту:
EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ
26155
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
1 725
цьогоріч:
240

Державне регулювання підприємницької діяльності / Л. М. Шаблиста // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2007. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-26155. – Останнє поновлення : 2023.

Derzhavne rehuliuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti / L. M. Shablysta // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2007. – Available at : https://esu.com.ua/article-26155. – Last update : 2023.

Завантажити бібліографічний опис

Схожі статті

Живий ланцюг
Політика  |  Том 9  |  2009
В. П. Капелюшний
Державний кордон
Політика  |  Том 7  |  2007
І. В. Барановська
Державні премії України
Політика  |  Том 7  |  2007
В. С. Стогній, В. В. Вечерський, Л. І. Брюховецька

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагорунагору