Розмір шрифту

A

В’язання

ВʼЯЗА́ННЯ — плеті­н­ня з ниток. Роз­різняють В. ручне (гачком або спицями, голками, дротами) і машин­не.

В. ручне гачком. Гачки були кістяні, деревʼяні, металеві, від 2-ї пол. 20 ст. — пластмасові. Для В. здавна використовують грубо прядені руками нитки або фабричні вовняні, лляні, бавовняні. За функціонал. при­значе­н­ням ручне В. гачком роз­поділяється на три групи: 1) В. побут.-госп. речей (сітки, неводи, гамаки); 2) В. гачком художнє — мереживо; 3) В. ажур. одягу (блузи, сукні, жакети, головні убори), компонентів вбра­н­ня (пояси, комірці, манжети), а також сумок.

Генеза В. побут.-госп. речей в українців сягає істор. глибин. Гачки для плеті­н­ня виявлені в Україні серед речових знахідок трипіл. культури. У давнину гачком плели неводи. Давня укр. назва сплетеного гачком невода — «мережа», звідси й «мережити». Художнє В. ві­доме в Україні-Русі у 10–11 ст. Археол. дані свідчать, що у княжу добу жінки плели очіпки — «волосники» у ви­гляді густої сітки із золотих або сріб. ниток. Таку сітку-очіпок зна­йдено археологами у Львові. Із літопис. джерел ві­домо, що в 11 ст. ченці Києво-Печер. лаври вʼязали головні убори (клобуки). Золоте і срібне мереживо за­стосовували в Україні і в на­ступні часи. Особливо воно було поширене у 16 ст. для оздобле­н­ня одягу знаті. У 17–18 ст. виготовленим зі сріб. або золотої ниток мереживом прикрашали одяг укр. вельможі, козац. старшини, знатні жінки. Зразки мережив руч. роботи 18 ст., вʼязаних із золотих, сріб., вовняних, шовкових ниток, при­знач. для оздобле­н­ня жін. суконь, зберігаються у Харків. істор. музеї. В актах 1705 у майні, конфісков. в Охтир. полковника Івана і його сина Данила, разом з ін. речами були спідниці-саяни, облямовані нім. мереживом із золотої та сріб. ниток. Широке побутува­н­ня вʼязаних речей засвідчують музейні екс­понати 19–20 ст. Виплетеними смугами мережива прикрашали, як і в попередні столі­т­тя, краї рушників, скатертей, покривал. Мереживом і далі оздоблювали очіпки, хустки, подоли сорочок, фартухів, комірці, низ рукавів, носові хустинки. Давнішими елементами композицій з мережива були стовпчики, сітка, ромбоподібні мотиви, найхарактерніші з яких — ромб, «павучки», «квіточки», трикутники, свастика, насі­н­ня плодів. По­ступово значе­н­ня цих символів стерлося у памʼяті народу, давні символи збагатилися додатк. елементами (листочками, квітами, гачками). Схематичні давні геометризов. знаки пере­творилися на стилізовані або реалістично трактовані галузки, троянди, волошки. Символічні зображе­н­ня на вʼязаних серветках, скатертинах, рушниках із християн. символікою свідчать про їхнє оберегове або ритуал. при­значе­н­ня. Ажурні мереживні речі від­давали часто у церкви, для викори­ста­н­ня їх в інтерʼєрі та реліг. дійствах. Мережані узори виробів по­значені характер. локал. особливостями. Залежно від місц. традицій речі інтерʼєр. при­значе­н­ня, рушники, скатертини оздоблювали вузькою чи широкою каймою, яку викінчували гострими зубцями або робили їх овальними (якщо мереживом викінчували низ виробу). На Бойківщині край рушника обмережували у ви­гляді ажур. про­зорої сітки, на якій компонували геом. рослин. орнамент, утворений із роз­міщених у ряд шестипелюсткових квітів з листочками. На Волині краї рушника прикрашали мереживом, а на рушнику, від­ступивши від краю 15–20 см, вишивали хрестиком чорними нитками орнам. смугу, утворену з восьмипелюсткових зірок або восьмипелюсткових квітів, шир. 12–15 см, що імітувала мереживо. У центр. обл. України рушники на вужчих кінцях оздоблювали смугою мережива шир. 10–15 см, укладаючи орнамент із ромбоподіб. мотивів або геометризов. квітів. На Полтавщині оздоблювали мереживом не тільки по краях, але й по всьому полотнищу, вставляючи сплетену тасьму шир. 15–30 см, орнаментовану великими рослин. мотивами. Найчастіше в композиціях вставок домінують троянди з галузками і пупʼянками, калина, вино­градна лоза з листям і гронами вино­граду, дубове листя з жолудями. На Черкащині та пів­дні Київщини у мережаних вставках на рушниках використовують орнітоморфні мотиви («голуби», «пів­ники», «лебеді»), які виразно «читаються» на про­зорій сітці. На Чернігівщині і Слобожанщині майже вся площина рушника виконана мереживом. Скатертини на більшості тер. України декорували мереживом з усіх сторін. На Закарпат­ті, Бойківщині мережану смугу вставляли вздовж скатертини, вона зʼ­єд­нувала два її полотнища; мереживом прикрашали вужчі краї скатертини. Ажурні покривала, скатертини іноді виготовляли із заздалегідь виплетених квадратів, а в деяких місцевостях — із рельєф. розет.

В. спицями (дротами, голками) було поширене у 19 ст. Музейні колекції засвідчують широке побутува­н­ня вʼязаного одягу у 20 ст. Як правило, вʼязані вироби — без­рукавки, жакети, пальта-свитки оздоблювали традиційно кольоровими китицями, крученим шнуром, аплікацією; довгі гуцул. шкарпетки (капчурі) декорували у верх. частині або по всій довжині складним геом. орнаментом.

В УРСР вʼязані вироби створювали нар. майстри, значна частина з яких працювала в системах «Укрхудож­прому», СХУ. Художні зразки зберігаються в Музеї нар. архітектури та побуту, МУНДМ, МЕХП та ін.

Машин­не В. — виготовле­н­ня трикотаж. полотна, вироби з нього. У машин. В. звʼязок між петлями та їхнє взаємне роз­ташува­н­ня ви­значаються видом пере­плете­н­ня. Осн. способи В.: поперечно- та основовʼязальне. При першому суціл. нитка послідовно згинається у петлі одного петел. ряду, який, зʼ­єд­нуючись із попереднім, утворює трикотажне полотно. При другому петел. ряд утворюється системою ниток (основою), що прокладаються одночасно на всі працюючі голки машини (петлі послідовно пере­ходять з ряду в ряд). Вʼязал. машини бувають одинарні та двійні, із крючковими, язичковими, пазовими голками — залежно від виду голок; за формою голошень — плоскі і круглі. Осн. групи вʼязал. машин: панчіш. виробництва (кругло- і пло­скопанчішні), для виробле­н­ня білизни, верх. трикотажу, рукавиць. У кожній групі є машини різних типів і при­значе­н­ня, зокрема беретні, корсетні, для виробле­н­ня штуч. хутра. Продуктивність вʼязал. машин сягає 2 млн петель за хв. У техніці В. на вʼязал. мережив. машинах створюються мереживні тканини, мереживо. На Львів. трикотаж. ф-ці «Промінь» в екс­перим. цеху створювалися сучасні жін. моделі за нар. мотивами. Провід­ні художники — В. Лукач, Л. Мельникова.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2006
Том ЕСУ:
5
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
27880
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
356
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 27
  • середня позиція у результатах пошуку: 23
  • переходи на сторінку: 4
  • частка переходів (для позиції 23): 987.7% ★★★★★
Бібліографічний опис:

В’язання / Г. Г. Стельмащук // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-27880.

Viazannia / H. H. Stelmashchuk // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2006. – Available at: https://esu.com.ua/article-27880.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору