Розмір шрифту

A

Воробйов Микола Панасович

ВОРОБ­ЙО́В Микола Панасович (12. 10. 1941, с. Мельникiвка, нині Смiлян. р-ну Черкас. обл.) — поет, художник. Національна премія України імені Т. Шевченка (2005). Навч. на філос. факультеті Київ. університету (1965– 68). Дебютував 1962 у г. «Молодь Черкащини» добіркою віршів з перед­мовою В. Симоненка. Став ві­домий 1965 завдяки публікації добірки поезій у ж. «Днi­про» (№ 3). Рукопис першої зб. «Срібний перстень» здав до видавництва «Молодь» у травні 1966 («внутр. рецензенти» В. Пʼянов та І. Драч оцінили рукопис позитивно). Рукопис другої зб. поезій «Зелені травʼяні зайчики» був прийнятий до роз­гляду видавництвом «Веселка» у липні 1967 й ді­став позитивні рецензії В. Шевчука та П. Воронька. Рукопис третьої автор. зб. «Без кори» також 1967 потрапив до видавництва «Радянський письмен­ник». У внутр. від­гуку на нього І. Драч писав: «Я гадаю, що рукопис поезії Вороб­йова дуже цін­ний для видавництва — якомога швидше треба допомогти молодому поетові видати книжку — тут багато прекрасних віршів, за які буде вдячний читач і які над­звичайно цікаво вплинуть на поетичний процес молодої української літератури. Маємо справу з над­звичайно обдарованим автором». Проте перед­бачуваному І. Драчем впливові В. на естетику й поетику укр. вірша здійснитися не судилось. Восени 1967 за вказівкою КДБ на митниці Борис­піл. аеропорту у Віри Вовк, котра від­літала до Бразилії, були зна­йдені і вилучені рукописні збірки поезій В.: «Срібний перстень», «Без кори» і «Букініст» (єдиний оригінал остан­ньої загубився в архівах КДБ). Спроба несанкціон. публікації на Заході була роз­цінена як «ідеол. диверсія», а сам поет 1968 від­рахований з університету. Жодна з офіційно пред­ставлених ним до ви­да­н­ня збірок світу так і не побачила. Від того часу й до горбачов. «пере­будови» серед. 80-х, виходу першої зб. «Пригадай на дорогу мені» (1985), а ще точніше — до при­йому в СПУ 1987 В. щорічно смикатиме КДБ задля «задушевних роз­мов». Проте на жодну «спів­працю» з системою В. ніколи не піде, а тому працюватиме сторожем колгосп. саду (1968), пожежником Київ. драм. театру ім. І. Франка (1969), інж. Центр. респ. ботан. саду АН УРСР (1969–71), матросом річк. опор. пункту № 6 (1972), охоронцем Київ. ін­ституту нар. господарства (1973), поштарем (1974), м. н. с. ЦДАМЛМ України (1975–77), молодшим ред. Укрхудож­прому та Респ. б-ки ім. КПРС (1975– 82), робітником пожежно-профес. охорони Київ. молодіж. театру (1983) та пожежником учбової кіностудії Ін­ституту театр. мистецтва (1984–90). Типова «внутр. еміграція», життя в «андерґраунді», що стосується кожного з поетів т. зв. київ. школи (М. Вороб­йов, В. Кордун, В. Голобородько, М. Григорів та ін.). Але ця соц. алієнованість поета спричинена також його світо­глядом та естетикою, несумісними з казен­ними на­становами часу і незаторкнутими його конʼюнктурою. У 60–70-і рр. модернi, метафiз., складнi для пере­сiч. читача твори В. цілком слушно викликали пiдозри та заперече­н­ня з боку офiц. критики, бо були чистим мистецтвом слова, заангажованого в про­блематику буття, а не волю влади. Становле­н­ня лірич. «я» від­бувається тут і тепер в індивід. (себто первин­ному) «дови­значен­ні» явищ, речей і станів. Адже «можна народитися, бути, тільки по­рвавши спочатку так звані органічні чи природні звʼязки, які склалися незалежно від тебе» (М. Мамардашвілі). Акт поет. сві­домості В. і починається з такої «природної редукції на собі, — зріза­н­ня всього, що наросло, всіх ідолів крові, ґрунту й пристрасті для досягне­н­ня певного метафізичного нульового стану. Стану ніби якоїсь можливої (але ще ніякої!) іншоістоти, яка чи не марсіанським — першим! — по­глядом дивиться на наші воруші­н­ня і коґнітації. Це зна­йома нам редукція до метафізичної межі світу з її кінцевим пунктом, де всі факти і стани рівноправні й рівнобайдужі, всі — рівновипадкові, як і їх смислова ієрархія й суб­ординація» (М. Мамардашвілі). Натурфілос. поезія В. народжується з особистіс. духов. суб­станціоналізації цього «метафізичного нульового стану». Остаточна сполученість (у точці первісного від­ліку) особистості й вічної без­кінечності світу є вищою мірою гуманістична, бо спростовує категорію небу­т­тя. Небу­т­тя немає — є без­кінечність пере­ходів одного в інше, хоча ми шкодуємо за тим і тим, є «воля і сум» — одне велике тремті­н­ня, що пронизує воду, камінь, дерево, небеса і людину. Окрім іншого, саме тут — витоки отієї індивід. свободи, або, точніше, волі, що ніяк не вписувалася в ідеол. матрицю доби і цілком слушно викликала гостре занепокоє­н­ня влади. Поет. зміст лірики В. і ясний до пронизливості (символ. смисли слова редукуються до першонайменува­н­ня), і незбагнен­ний, часто непохопний для дискурсив. мисле­н­ня, бо між лірич. «я» і дійсністю, яку це «я» спри­ймає всіма почу­т­тями і першономінує майже дитин­но, не існує «третьої сили» — сусп. сві­домості у ви­гляді досвіду типових реакцій, запитів, навіть потреб, у ви­гляді апеляції до цієї сві­домості, неодмін­ної з точки зору дискурсії. Психол.-емоц. порухи цього «я» виникають не з устал. уявлень про світ, а з устале­н­ня світу в актах його естетич. роз­пі­знава­н­ня. Художні враже­н­ня В. (що можуть стосуватися будь-чого, зокрема й про­блематики нац., а ширше — морал. буття, й аж ніяк не зводяться до від­сторон. меандрів уяви чи словес. гри) не потребують доказу, не апелюють до обʼєктив. досвіду і зна­н­ня, вони — самодо­статні. Це й зумовлює образну пластику його письма, ущільненого в головному для поета жанрі верлібру до рідкіс. чистоти. В. від­давна ви­ступає з оригін. маляр. роботами, що були пред­ставлені, зокрема, на ви­ставці Укр. галереї в Торонто (1992), в Мемор. квартирі-музеї П. Тичини (автор. ви­ставка «Весна», Київ, 1992), на бієнале «Українські примітивісти» (Київ, 1993), «Білий дощ» (галерея «Ірен», Київ, 2001) та ін. Для малярства В. характерна оригінальність образ. форм і метафоричність композицій, в яких можна помітити творче по­єд­на­н­ня фольклор. традицiй зi здобутками укр. авангарду (картини «Небесне дзеркало», 1975; «Але я в червоному», 1988; «Вісники дощу», 1990; «Нічний метелик», 1993; «Співи пташок», 2000; «Клітка — балкон — іній — сон», 2003). На Київ. кіностудії хронік.-докум. фільмів про В. — поета і художника — знято фільм «Майстер» (реж. П. Волошин, 1989). Лауреат літ. премій ім. П. Тичини (1992), «Благовіст» СПУ (1993), «Від Приятелів Руху» (США, 1994).

Додаткові відомості

Основні твори
Пригадай на дорогу менi. К., 1985; Мiсяць шипшини. К., 1986; Ожина обрiю. К., 1988; Прогулянка одинцем. К., 1990; Верховний голос. К., 1991; Іскри в слідах. К., 1993; Човен. К., 1999; Срібна рука. Л., 2000; Слуга півонії. К., 2004.; Лiт.: Макаров А. З народного кореня // Жовтень. 1986. № 7; Рябчук М. Вода догоряє під кленом // Вітчизна. 1986. № 9; Iвашко В. Iду на «я» // Вiтчизна. 1990. № 8; Сверстюк Є. Вiднайдена iмпровiзацiя Василя Стуса. Виступ Василя Стуса (в обговореннi поезiї М. Воробйова) // Сучаснiсть. 1991. № 9; Найден О. Микола Воробйов — поет i художник // СiЧ. 1992. № 9; Мишутіна Т. «Хто не трава хай про траву не говорить»: Інтерв’ю з Миколою Воробйовим // Україна. 1993. № 4; Моренець В. Хранитель променiв i ожини // Свiтовид. 1996. № 2.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2006
Том ЕСУ:
5
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
поет
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
29737
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
295
сьогодні:
1
Бібліографічний опис:

Воробйов Микола Панасович / В. П. Моренець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-29737.

Vorobiov Mykola Panasovych / V. P. Morenets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2006. – Available at: https://esu.com.ua/article-29737.

Завантажити бібліографічний опис

Євса
Людина  |  Том 9  |  2009
М. К. Возіянов
Євтушенко
Людина  |  Том 9  |  2017
І. М. Дзюба
Єгізаров
Людина  |  Том 9  |  2009
В. М. Басиров
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору