ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine

Розмір шрифту

A

Воробйов Микола Панасович

ВОРОБЙО́В Микола Панасович (12. 10. 1941, с. Мельникiвка, нині Смiлян. р-ну Черкас. обл.) — поет, художник. Національна премія України імені Т. Шевченка (2005). Навч. на філос. факультеті Київ. університету (1965– 68). Дебютував 1962 у г. «Молодь Черкащини» добіркою віршів з передмовою В. Симоненка. Став відомий 1965 завдяки публікації добірки поезій у ж. «Днiпро» (№ 3). Рукопис першої зб. «Срібний перстень» здав до видавництва «Молодь» у травні 1966 («внутр. рецензенти» В. П’янов та І. Драч оцінили рукопис позитивно). Рукопис другої зб. поезій «Зелені трав’яні зайчики» був прийнятий до розгляду видавництвом «Веселка» у липні 1967 й дістав позитивні рецензії В. Шевчука та П. Воронька. Рукопис третьої автор. зб. «Без кори» також 1967 потрапив до видавництва «Радянський письменник». У внутр. відгуку на нього І. Драч писав: «Я гадаю, що рукопис поезії Воробйова дуже цінний для видавництва — якомога швидше треба допомогти молодому поетові видати книжку — тут багато прекрасних віршів, за які буде вдячний читач і які надзвичайно цікаво вплинуть на поетичний процес молодої української літератури. Маємо справу з надзвичайно обдарованим автором». Проте передбачуваному І. Драчем впливові В. на естетику й поетику укр. вірша здійснитися не судилось. Восени 1967 за вказівкою КДБ на митниці Бориспіл. аеропорту у Віри Вовк, котра відлітала до Бразилії, були знайдені і вилучені рукописні збірки поезій В.: «Срібний перстень», «Без кори» і «Букініст» (єдиний оригінал останньої загубився в архівах КДБ). Спроба несанкціон. публікації на Заході була розцінена як «ідеол. диверсія», а сам поет 1968 відрахований з університету. Жодна з офіційно представлених ним до видання збірок світу так і не побачила. Від того часу й до горбачов. «перебудови» серед. 80-х, виходу першої зб. «Пригадай на дорогу мені» (1985), а ще точніше — до прийому в СПУ 1987 В. щорічно смикатиме КДБ задля «задушевних розмов». Проте на жодну «співпрацю» з системою В. ніколи не піде, а тому працюватиме сторожем колгосп. саду (1968), пожежником Київ. драм. театру ім. І. Франка (1969), інж. Центр. респ. ботан. саду АН УРСР (1969–71), матросом річк. опор. пункту № 6 (1972), охоронцем Київ. інституту нар. господарства (1973), поштарем (1974), м. н. с. ЦДАМЛМ України (1975–77), молодшим ред. Укрхудожпрому та Респ. б-ки ім. КПРС (1975– 82), робітником пожежно-профес. охорони Київ. молодіж. театру (1983) та пожежником учбової кіностудії Інституту театр. мистецтва (1984–90). Типова «внутр. еміграція», життя в «андерґраунді», що стосується кожного з поетів т. зв. київ. школи (М. Воробйов, В. Кордун, В. Голобородько, М. Григорів та ін.). Але ця соц. алієнованість поета спричинена також його світоглядом та естетикою, несумісними з казенними настановами часу і незаторкнутими його кон’юнктурою. У 60–70-і рр. модернi, метафiз., складнi для пересiч. читача твори В. цілком слушно викликали пiдозри та заперечення з боку офiц. критики, бо були чистим мистецтвом слова, заангажованого в проблематику буття, а не волю влади. Становлення лірич. «я» відбувається тут і тепер в індивід. (себто первинному) «довизначенні» явищ, речей і станів. Адже «можна народитися, бути, тільки порвавши спочатку так звані органічні чи природні зв’язки, які склалися незалежно від тебе» (М. Мамардашвілі). Акт поет. свідомості В. і починається з такої «природної редукції на собі, — зрізання всього, що наросло, всіх ідолів крові, ґрунту й пристрасті для досягнення певного метафізичного нульового стану. Стану ніби якоїсь можливої (але ще ніякої!) іншоістоти, яка чи не марсіанським — першим! — поглядом дивиться на наші ворушіння і коґнітації. Це знайома нам редукція до метафізичної межі світу з її кінцевим пунктом, де всі факти і стани рівноправні й рівнобайдужі, всі — рівновипадкові, як і їх смислова ієрархія й субординація» (М. Мамардашвілі). Натурфілос. поезія В. народжується з особистіс. духов. субстанціоналізації цього «метафізичного нульового стану». Остаточна сполученість (у точці первісного відліку) особистості й вічної безкінечності світу є вищою мірою гуманістична, бо спростовує категорію небуття. Небуття немає — є безкінечність переходів одного в інше, хоча ми шкодуємо за тим і тим, є «воля і сум» — одне велике тремтіння, що пронизує воду, камінь, дерево, небеса і людину. Окрім іншого, саме тут — витоки отієї індивід. свободи, або, точніше, волі, що ніяк не вписувалася в ідеол. матрицю доби і цілком слушно викликала гостре занепокоєння влади. Поет. зміст лірики В. і ясний до пронизливості (символ. смисли слова редукуються до першонайменування), і незбагненний, часто непохопний для дискурсив. мислення, бо між лірич. «я» і дійсністю, яку це «я» сприймає всіма почуттями і першономінує майже дитинно, не існує «третьої сили» — сусп. свідомості у вигляді досвіду типових реакцій, запитів, навіть потреб, у вигляді апеляції до цієї свідомості, неодмінної з точки зору дискурсії. Психол.-емоц. порухи цього «я» виникають не з устал. уявлень про світ, а з усталення світу в актах його естетич. розпізнавання. Художні враження В. (що можуть стосуватися будь-чого, зокрема й проблематики нац., а ширше — морал. буття, й аж ніяк не зводяться до відсторон. меандрів уяви чи словес. гри) не потребують доказу, не апелюють до об’єктив. досвіду і знання, вони — самодостатні. Це й зумовлює образну пластику його письма, ущільненого в головному для поета жанрі верлібру до рідкіс. чистоти. В. віддавна виступає з оригін. маляр. роботами, що були представлені, зокрема, на виставці Укр. галереї в Торонто (1992), в Мемор. квартирі-музеї П. Тичини (автор. виставка «Весна», Київ, 1992), на бієнале «Українські примітивісти» (Київ, 1993), «Білий дощ» (галерея «Ірен», Київ, 2001) та ін. Для малярства В. характерна оригінальність образ. форм і метафоричність композицій, в яких можна помітити творче поєднання фольклор. традицiй зi здобутками укр. авангарду (картини «Небесне дзеркало», 1975; «Але я в червоному», 1988; «Вісники дощу», 1990; «Нічний метелик», 1993; «Співи пташок», 2000; «Клітка — балкон — іній — сон», 2003). На Київ. кіностудії хронік.-докум. фільмів про В. — поета і художника — знято фільм «Майстер» (реж. П. Волошин, 1989). Лауреат літ. премій ім. П. Тичини (1992), «Благовіст» СПУ (1993), «Від Приятелів Руху» (США, 1994).

Додаткові відомості

Основні твори
Пригадай на дорогу менi. К., 1985; Мiсяць шипшини. К., 1986; Ожина обрiю. К., 1988; Прогулянка одинцем. К., 1990; Верховний голос. К., 1991; Іскри в слідах. К., 1993; Човен. К., 1999; Срібна рука. Л., 2000; Слуга півонії. К., 2004.
Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2006
Том ЕСУ:
5
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Людина
Ключове слово:
поет
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
29737
Вплив статті на популяризацію знань:
266
Бібліографічний опис:

Воробйов Микола Панасович / В. П. Моренець // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-29737.

Vorobiov Mykola Panasovych / V. P. Morenets // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2006. – Available at: https://esu.com.ua/article-29737.

Завантажити бібліографічний опис

Євса
Людина  |  Том 9  |  2009
М. К. Возіянов
Євтушенко
Людина  |  Том 9  |  2017
І. М. Дзюба
Єгізаров
Людина  |  Том 9  |  2009
В. М. Басиров
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору