Вундеркінд
ВУНДЕРКІ́НД (нім. Wunder — диво і Kind — дитина) — дитина, що виявила винятковий для свого віку розумовий розвиток і обдарованість у науці, мистецтві, спорті, конструюванні тощо. В. — явище соціальне. Відкривають його оточуючі, часто вигадуючи для В. непосильну роль. Критерії В.: вік дитини (чим вона молодша, тим вище оцінюється створене нею незалежно від справжньої цінності її творіння); порівнювання і оцінювання здібностей дітей і дорослих («я, коли був таким, майже нічого не вмів»); гетерохронія розвитку механізму творчості (у 8 р. серед його складових — мислення, уяви, психомоторики та енергопотенціалу — домінує почуття як регулятор процесів творчості). Естетичні почуття В. стають інструментом творчості, і він здатен втілювати їх у матеріал. конструкції. Завдяки дії ланцюга чутливість–почуття–думка В. випереджає своїх ровесників. Нерідко В. згасають, що пояснюється їхнім вибором (або залежно від рішення батьків, відведеної ролі у соціумі) — стати першими. Боротьба за першість — це форсаж, втома і, як результат, руйнування внутр. гармонії механізму творчості. Необхідні індивідуал. підхід, терпіння, розпланована на багато років робота з В.