Розмір шрифту

A

Гіперреалізм

ГІПЕРРЕАЛІ́ЗМ (від гіпер... і реалізм) — напрям в американському та європейському мистецтві ран­нього постмодернізму. Ін. назви — супер­реалізм, фотореалізм, новий реалізм, го­строфокус. реалізм, слайдизм, документалізм, радикал. реалізм, оптич. реалізм, холодний реалізм, постпоп-ілюзіонізм. Виник на­прикінці 1960-х рр. у США як антитеза поп-арту, опозиція до поширених тоді живопис.-екс­пресив. абстракції та мінімалізму, як реакція на вплив на візуал. мистецтва фото­графії, кіно, телебаче­н­ня, фоторе­продукцій, реклами. У 1970-і рр. набув роз­витку в країнах Європи. Найбільш виразно проявився в живописі та скульптурі. В основі Г. — уведе­н­ня до традиц. худож. практик фотообразів, по­гляду на реальність крізь фотообʼєктив, поверне­н­ня до сюжетності та зображальності в мистецтві, інтерес до банал. побут. сцен, що від­творюють фрагменти індустр. урбаніст. середовища. Стилістика Г. будується на імітації фото­графії засобами живопису, прагнен­ні гранич. обʼєктивності у від­творен­ні предметів, вилучен­ні з худож. мови творів індивідуальності митця, для чого використовуються мех. засоби копіюва­н­ня: ре­проекція, роз­фарбува­н­ня мас­штаб. сітки, аеро­граф замість пензля, фарборозпилювачі, трафарети, акрил. фарби, шліфува­н­ня поверх­ні готової картини. Особлива увага приділяється зображен­ню блискучих поверхонь — скла, поліров. граніту, покри­т­тя автомобілів тощо. Серед митців цього напряму — Д. Едді, Р. Естес, Р. Ґоінґс, Р. Кот­тінґем, Б. Шонцайт, М. Морлі, Ч. Клоуз, Д. Кес­слер, Р. Бехтль, О. Флек, Ґ. Кановитц. Скульптура Г. (Дж. де Андре, Д. Гансон) — муляжі з живих фігур, натуралістично роз­фарбов. й одягнуті у готовий одяг. Д. Гоуерт, Й. Бен Йєгуда у такий самий спосіб створювали муляжі тварин, використовуючи хутро та шкіру.

У рад. мистецтві на­прикінці 1970– 80-х рр. Г. став першою легал. течією на тлі офіц. образотворчості соц. реалізму. По­значився у мистецтві Естонії (А. Кеск­кюла, А. Толтс, М. Кильк, І. Крууземе, Р. Там­мік, Е. Тегова, Х. Поллі), Латвії (М. Поліс), РФ (О. Волков, А. Петров, Є. Амаспюр). Серед укр. митців, які працювали у напрямі Г. — графік С. Гета, живописці С. Базилєв, С. Шерстюк. Використовуючи тех. засоби Г., твори вітчизн. митців мали на меті акцентувати увагу на несподіваності по­гляду на сучасність, зосереджуючись на сюжетах із приват. життя.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2006
Том ЕСУ:
5
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
30191
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
565
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 29
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 9): 137.9% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Гіперреалізм / Г. Я. Скляренко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2006. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-30191.

Hiperrealizm / H. Ya. Skliarenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2006. – Available at: https://esu.com.ua/article-30191.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору