Кривоніс Петро Федорович
КРИВОН́ІС Петро Федорович (29. 06(12. 07). 1910, м. Феодосія, нині АР Крим — 19. 10. 1980, Київ) — радянський державний діяч, залізничник, один з ініціаторів стахановського руху на залізничному транспорті. Герой Соц. Праці (1943). Депутат ВР СРСР 1–5-го (1937–62) та УРСР 7–10-го (1967–80) скликань. Державні нагороди СРСР. Навч. у Дніпроп. інституті інж. залізнич. транспорту (1930–31), закін. Моск. електромех. інститут залізнич. транспорту (1953). У 1913 сім’я К. переїхала до м. Слов’янськ (нині Донец. обл.), де й працював у паровоз. депо: слюсар (від 1924), пом. машиніста та машиніст (від 1929), нач. (1937–38). Влітку 1935 екіпаж К. провів зі Слов’янська у м. Лозова (Харків. обл.) вугіл. поїзд при новій ваговій нормі 1750 т з тех. швидк. 31,9 км/год. (замість 23,5 км/год., передбачених інструкцією). 1936 його бригада працювала на одному з перших паровозів серії ФД, довівши його швидк. до 80–90 км/год. 1938–39 та 1943–46 — нач. Пд.-Донец. залізниці, де запровадив кільцевий графік руху локомотивів, збільшивши їхній середньодоб. пробіг на 50–60 км та вагові норми поїздів. Від листопада 1939 — нач. Пн.-Донец. залізниці; у серпні–листопаді 1942 — уповноважений Наркомату шляхів сполучення по Пн. Кавказу, зокрема організовував просування потоків поїздів з евакуйов. насел. і вантажами, поєднавши це із перевезенням військ, боєприпасів, зброї тощо. У листопаді 1942 — лютому 1943 — нач. Томської залізниці (РФ), де забезпечував відправлення термін. вантажів для фронту. Від 1946 — у Києві: нач. Пд.-Зх. округу, від 1947 — керівник Донец. округу та чл. колегії Міністерства шляхів сполучення СРСР. 1953–80 — нач. Пд.-Зх. залізниці, на якій під його керівництвом локомотивне госп-во спочатку переведено на тепловозну, а до кін. 1970-х рр. — на електровозну тягу, на щебеневу основу (замість піщаної) покладено 3/4 залізнич. колії. Його ім’ям названо залізничну станцію на лінії Київ–Трипілля, площу у Києві, локомотивне депо та вулицю у Слов’янську, вулицю у м. Козятин (Вінн. обл.). 1972 у локомотив. депо Слов’янська на постаменті встановлено паровоз, на якому К. встановив рекорд. Автор кн. «Мои методы работы» (Х., 1935) та «Комплексное использование железнодорожного, автомобильного и водного транспорта» (К., 1960).
Ж. П. Крижна