Розмір шрифту

A

Відокремлення школи від церкви

ВІД­ОКРЕ́МЛЕ­Н­НЯ ШКО́ЛИ ВІД ЦЕ́РКВИ — кон­ституційно-правовий принцип, що під­креслює світський характер державної системи освіти і є гарантією дотрима­н­ня державою свободи совісті. В середні віки школа повністю пере­бувала під впливом Церкви, тому освіта мала пере­важно реліг. характер. В епоху Ренесансу шкіл. на­вча­н­ня набуло світського характеру. Просвітителі 17–18 ст. ви­ступали проти заси­л­ля реліг. догматики й схоласт. методів у контрольов. Церквою школах. Ідеї Великої франц. революції 18 ст., що пропагувала створе­н­ня обовʼязк., без­коштов. та світської школи, роз­вивали Й. Фіхте, Й. Пе­сталоц­ці, Ф. Шлейєрмахер, А. Дістервеґ, які намагалися вилучити ви­вче­н­ня релігії зі школи й від­давали духовенству лише право реліг. на­вча­н­ня в поза­шкіл. установах. У Зх. Європі на поч. 20 ст. боротьба за В. ш. від Ц. успішно закінчилася у Франції та Швейцарії. У Великій Британії за держ. по­становами 1918– 19 реліг. на­вча­н­ня стало необовʼязковим у заг.-осв. школах, у Німеч­чині 1919 школа була звільнена від на­гляду Церкви. У Рос. імперії церква і школа однаковою мірою пере­бували під контролем держави. Оста­н­ня навіть вважала, що вихов. вплив Церкви на школу значно менший, ніж того потребує громад. освіта. Така залежність Церкви і школи від держави до­зволила більшовикам без особливих труднощів знівелювати вплив релігії на школу. В. ш. від Ц. в СРСР зроблено за «рецептами» класиків марксизму, що вважали релігію «опіумом для народу». Деякі кон­ституції нових держав Європи від­ходять від крайнощів В. ш. від Ц. Так, у чес. Хартії осн. прав та свобод (1992) за­значено, що закон ви­значає умови щодо реліг. на­вча­н­ня в держ. школах, чим не заперечується можливість викла­да­н­ня Закону Божого. Спів­працю школи і Церкви не від­кидає також кон­ституція Литви.

В Україні під час визв. змагань 1917–21 пита­н­ня від­окремле­н­ня Церкви від школи зафіксовано в Проекті «Основного державного закону УНР», де ви­значається, що «характер публічних шкіл не може бути конфесійний». У Рад. Україні В. ш. від Ц. реалізовано шляхом повної заміни ви­вче­н­ня релігії принципами вульгар. атеїзму, що панував у всіх без винятку дисциплінах. У сучас. Україні принцип В. ш. від Ц. закріплено Кон­ституцією України (ст. 50) та Законом України «Про свободу совісті та релігійні організації» (1991).

В. С. Михайлов

Додаткові відомості

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2005
Том ЕСУ:
4
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Світ-суспільство-культура
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
34404
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
139
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 2
  • середня позиція у результатах пошуку: 3
  • переходи на сторінку: 1
  • частка переходів (для позиції 3):
Бібліографічний опис:

Відокремлення школи від церкви / В. С. Михайлов // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-34404.

Vidokremlennia shkoly vid tserkvy / V. S. Mykhailov // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2005. – Available at: https://esu.com.ua/article-34404.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору