Розмір шрифту

A

Відчуження соціальне

ВІД­ЧУ́ЖЕ­Н­НЯ СОЦІА́ЛЬНЕ — су­спільне явище, що характеризує внутрішній роз­рив між інтересами, прагне­н­нями, очікува­н­нями, мотивами діяльності людини і виконуваними нею соціальними функціями та ролями. Це своєрід. стан суперечності між внутр. та зовн. жит­тє­проявом особистості, який означає пере­творе­н­ня діяльності людини або наслідків цієї діяльності на незалежну від самої людини силу, яка починає їй шкодити. Витоки цього явища криються, по-перше, у суперечностях сусп. від­носин, які, з одного боку, обʼ­єд­нують людей у певні цілісності і спільності, з іншого, — від­окремлюють одне від одного; по-друге, в опредмечуван­ні (обʼєктивації) трудової діяльності людини, коли наслідки цієї діяльності пере­стають їй належати. В. с. призводить до втрати людиною своєї волі; від­риву її від власності та результатів своєї праці, внаслідок чого вона потрапляє у стан соц.-екон. залежності і екс­плуатації ін. людьми (від­чуже­н­ня праці); до пере­творе­н­ня соц. середовища людини, су­спільства, держави і її ін­ститутів на ворожі й пригнічувальні або байдужі до неї сили (від­чуже­н­ня су­спільства); до спотворе­н­ня психології, духовного світу людини таким чином, що вона стає чужою для самої себе (самовід­чуже­н­ня).

К. Маркс, виходячи з міркувань Ґ. Геґеля про логіку самороз­витку абсолют. ідеї та її пере­творе­н­ня на природу (самовід­чуже­н­ня), роз­глядав В. с. як наслідок антагонізму між працею і капіталом (на­йманим працівником й капіталістом-власником), як соц. продукт приватно­власниц. від­носин, за яких опредмечена у продуктах праці сутність людини (особистості) від­окремлюється від їх творця. Він вважав В. с. істор. минущим явищем, на зміну якому приходить «поверне­н­ня людини до самої себе» за умов знище­н­ня капіталіст. форм при­власне­н­ня та їх заміни на су­спільно­власниц. від­носини. В Україні про подібні до від­чуже­н­ня праці явища у 18 ст. писав Г. Сковорода, який у своїх соц.-етич. творах проти­ставляв «сродный труд» усіляким формам «несродної» праці. Якщо Ґ. Геґель і К. Маркс, роз­глядаючи феномен від­чуже­н­ня, акцентували увагу на від­стороненості людини від наслідків її праці та створених нею цін­ностей, то Г. Сковорода — на тій важливій об­ставині, що від­чуже­н­ня праці призводить до спотворе­н­ня самої людської діяльності та її особистісних і соц. наслідків. Дещо ін. інтер­претації категорія В. с. набуває тоді, коли йдеться про від­чуже­н­ня людини від су­спільства. У цьому випадку тлумаче­н­ня феномену від­чуже­н­ня виходить за межі геґелів.-марксист. парадигми В. с. як роз­біжності між людиною та її опредмеченою за допомогою праці сутністю. Цей феномен повʼязується з ширшим колом тих істор.-конкрет. екон., соц., політ., юрид., морал., реліг. та ін. взаємоповʼязаних чин­ників, сукупність яких заперечує єд­ності прагнень, волевиявле­н­ня, сві­домості людини з її реал. бу­т­тям, діями і поведінкою. Від­чуже­н­ня су­спільства означає вороже ставле­н­ня до людини її соц. оточе­н­ня, від­стороненість від неї соц. ін­ститутів, організацій, різноманіт. угруповань, навʼязува­н­ня їй небажаних, нес­прийнятних для неї норм і цін­ностей. Ідеї В. с. як від­чуже­н­ня су­спільства висловив у свій час Ж.-Ж. Руссо, котрий звернув увагу на роз­біжність між «природним правом» людини, її природженою волелюбністю і тими пере­шкодами, які створює на шляху їх вияву становий роз­поділ су­спільства. На під­валинах цих ідей побудував свою концепцію від­чуженого «зовнішнього» П. Куліш, за світо­глядною концепцією якого людина по­стійно пере­буває у боротьбі між власним «серцем» та «зовнішнім», що означає не звичне довкі­л­ля, а шкідливу для морал. і духов. цілісності людини від­стороненість, якою є штучно створені речі, стосунки та викривлені цін­ності. Втіле­н­ням цих штуч. утворень є «місто», а соц. про­стір, у якому вони створюються і пере­важно пере­бувають, — міщанська Європа. Для П. Куліша «внутрішнім» є Україна, його первіс. осередком — хутір. «Зовнішнє», тобто місто і Європа, зосереджує у собі егоїзм, жадобу до роз­кіш. речей, зневіру, роз­бещеність тощо. Не вбачаючи закономір. і суперечливого характеру роз­витку капіталіст. індустр. цивілізації, П. Куліш вдавався до утопіч. проектува­н­ня «хуторянського» шляху подола­н­ня суперечностей між кордоцентрист. Україною і прагматич. Європою, зокрема він пропонував жителям міст роз­селятися по селах і хуторах, попереджуючи про руйнівні, соціопатолог. наслідки однобіч. індустріалізму, урбанізації та буржуазно-речовин­ної психології. Схожі ідеї роз­винув франц. соціолог Е. Дюркгайм, який засвідчив зро­ста­н­ня індивідуалізму, дезінтеграції та аномії (неви­зна­н­ня або байдужого ставле­н­ня до існуючих у су­спільстві норм) у пром., урбанізов. су­спільстві. Близькими до позиції Е. Дюркга­йма були по­гляди Ф. Тьон­ніса щодо В. с. як наслідку роз­риву індустр. су­спільства та його індивідоцентриських цін­ностей з традиц., держ.-общин. су­спільством, що функціонувало й роз­вивалось на колективіст. засадах. У 20 ст. наук. ідеї та концепції В. с. роз­роблялись пере­важно на особистісному рівні, у соц.-психол. і соц.-етич. аспектах, зокрема у 60-і рр. посилився інтерес до про­блеми самовід­чуже­н­ня людини. Неомарксисти (зокрема Х. Арендт, Г. Маркузе, Е. Фромм) у під­ході до виріше­н­ня теор. про­блем В. с. використовували положе­н­ня К. Маркса і неофройдистські та екзистенціалістські концепції, що випливали з аналізу соціогуманістич. й психол. чин­ників та атрибутів жит­тєдіяльності. Особливої популярності у 60–70-х рр. набула концепція одномір. людини як масового, типового явища (Г. Маркузе). За цією концепцією людина у сучас. світі по­збавлена само­стійності (самови­значе­н­ня), свободи вибору, інтегрована в сусп. від­носини і соц. норми поза своєю волею, є обʼєктом маніпулюва­н­ня зовн. владних сил і приречена на «одномірність» — по­збавлену унікал. особистісних рис соц. стандартність. Заслуговує на увагу концепція В. с. Х. Арендт, згідно з якою не приватна власність зумовлює ефект від­чуже­н­ня, а її від­сутність, що по­збавляє людину соц.-природ., морал. якостей, можливості набути повноцін­ної соціалізації. Окрім неомарксист. концепцій самовід­чужен­н­ня, протягом 2-ї пол. 20 ст. роз­роблялись структурно-функціоналіст. (Р. Мертон), культуролог. (Т. Роз­зак, Ч. Рейч), соц.-психол. (М. Макобі) та ін. його теор. версії.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2005
Том ЕСУ:
4
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Населені пункти
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
34425
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
311
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 13
  • середня позиція у результатах пошуку: 12
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 12): 1538.5% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Відчуження соціальне / Є. І. Суїменко // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-34425.

Vidchuzhennia sotsialne / Ye. I. Suimenko // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2005. – Available at: https://esu.com.ua/article-34425.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору