ЕНЦИКЛОПЕДІЯ
СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ
Encyclopedia of Modern Ukraine
A

Вміння

ВМІ́ННЯ – здатність людини як суб’єкта діяльності до успішного свідомого розв’язання практичної чи теоретичної задачі певного типу, тобто до досягнення певної мети за окреслених умов. Найчастіше В. трактується як одна з осн. форм володіння способом розв’язання задачі (системою операцій, реалізація якої суб’єктом із високою ймовірністю забезпечує досягнення мети). На відміну від навички, В. передбачає контроль свідомості над метою (вимогою задачі), умовами та результатами (проміж. й кінц.) її досягнення, виконув. операціями. Формування й функціонування кожного В. базується на володінні певн. навичками, знаннями, а також частк. В. (що забезпечують досягнення проміж. цілей для володіння даним В.). Напр., навички написання окремих літер і знання того, з яких літер складається певне слово, є передумовами формування й функціонування В. написати це слово; В. (і навички) написання окремих слів входять до структури В. написати речення, яке складається з цих слів. Творчі В. допомагають розв’язувати проблемні задачі, спираючись на певні принципи їхнього розв’язування, які виявились успіш. щодо багатьох задач. Багатство й досконалість В., якими володіє працівник, є ознакою його профес. компетентності, а формування і вдосконалення різноманіт. В. – одна з провід. функцій навч. у межах заг. та профес. освіти. Удосконалення В. може спрямовуватися на автоматизацію виконання особою послідовності операцій, якою реалізується це В. (його перетворення на навичку); на узагальнення здобутого В., його застосування (з необхід. корективами) до ширшого кола задач. Розвивал. можливості й соц. цінність процесу навчання визначаються формуванням творч., заг.-навч. і заг.-труд. В., котрі істотно підвищують рівень психол. забезпечення діяльності.

Літ.: Милерян Е. А. Психология формирования общетрудовых политехнических умений. Москва, 1973; Моляко В. А. Психология конструкторской деятельности. Москва, 1983; Гильбух Ю. З. Как учиться и работать эффективно. Минск, 1985; Максименко С. Д. Психологічний аналіз діяльності // Заг. психологія: Підруч. К., 2000.

Г. О. Балл

Рекомендована література

  1. Милерян Е. А. Психология формирования общетрудовых политехнических умений. Москва, 1973;
  2. Моляко В. А. Психология конструкторской деятельности. Москва, 1983;
  3. Гильбух Ю. З. Как учиться и работать эффективно. Минск, 1985;
  4. Максименко С. Д. Психологічний аналіз діяльності // Заг. психологія: Підруч. К., 2000.
завантажити статтю

Інформація про статтю

Автор:

Г. О. Балл

Авторські права:

Cтаттю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»

Бібліографічний опис:

Вміння / Г. О. Балл // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – К. : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2005. – Режим доступу : https://esu.com.ua/article-35180

Том ЕСУ:

4-й

Дата виходу друком тому:

2005

Дата останньої редакції статті:

Цитованість статті:

переглянути в Google Scholar

Для навчання:

використати статтю в Google Classroom

Тематичний розділ сайту:

EMUIDідентифікатор статті на сайті ЕСУ

35180

Кількість переглядівдані щодо перегляду сторінок на сайті збираються від початку 2024 року

342

Схожі статті

Лемківські вісті
Світ-суспільство-культура  |  Том 17  |  2016
І. Д. Любчик
Історія міст і сіл української РСР
Світ-суспільство-культура  |  Том 11  |  2011
С. Л. Зворський
Ніжинський дует баяністів
Світ-суспільство-культура  |  Том 23  |  2021
Г. В. Самойленко

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору