Корещенко Арсеній Миколайович
КОРЕ́ЩЕНКО Арсеній Миколайович (06(18). 12. 1870, Москва – 06. 01. 1921, Харків) – композитор, диригент, піаніст, музичний критик, педагог. Закін. Моск. консерваторію (1888, кл. фортепіано С. Танєєва; 1891, кл. композиції А. Аренського), де відтоді й викладав, водночас у Синодал. училищі. За сумісн. 1894–96 – зав. муз. відділу г. «Московские ведомости», 1906–19 – проф. Муз.-драм. училища Моск. філармон. товариства. Від 1919 – проф. і ректор Харків. муз. академії. Виступав із сольними концертами, а також у складі ансамблів: у тріо з І. Гржималі (згодом К. Григоровичем) та А. Брандуковим, зі співаками Ф. Шаляпіним, С. Мигаєм та ін. Записував і вивчав фольклор народів Кавказу; був організатором і диригентом концертів вірм. та груз. музики у Москві (звучали його обробки пісень для хору й оркестру нар. інструментів, оригін. симф. твори на вірм. та груз. теми). Розвивав традиції П. Чайковського та А. Аренського. Серед учнів – рос. композитори М. Багриновський, М. Гарбузов, Г. Дудкевич, В. Лістова, В. Пасхалов. 1919 його учні О. Дзегельонок і Г. Лобачов організували у Москві Нар. консерваторію (від 1921 – Муз. технікум ім. К.).
Тв.: опери – «Бенкет Валтасара» (1891; поставлено 1892 у Великому театрі у Москві), «Ангел смерті» (1893, за М. Лермонтовим), «Крижаний дім» (лібрето М. Чайковського; поставлено 1900 у Великому театрі у Москві); балет «Чарівне дзеркало» (лібрето М. Петіпа; поставлено 1903 у Маріїн. театрі у С.-Петербурзі, 1905 – у Великому театрі у Москві); кантата «Дон Жуан» (за О. Толстим); для оркестру – «Лірична симфонія», «Вірменська сюїта», Баркарола; Концерт-фантазія для фортепіано з оркестром; Струн. квартет; п’єси для фортепіано; хори, романси; музика до вистав.
Н. Ю. Калачова
Основні твори
опери – «Бенкет Валтасара» (1891; поставлено 1892 у Великому театрі у Москві), «Ангел смерті» (1893, за М. Лермонтовим), «Крижаний дім» (лібрето М. Чайковського; поставлено 1900 у Великому театрі у Москві); балет «Чарівне дзеркало» (лібрето М. Петіпа; поставлено 1903 у Маріїн. театрі у С.-Петербурзі, 1905 – у Великому театрі у Москві); кантата «Дон Жуан» (за О. Толстим); для оркестру – «Лірична симфонія», «Вірменська сюїта», Баркарола; Концерт-фантазія для фортепіано з оркестром; Струн. квартет; п’єси для фортепіано; хори, романси; музика до вистав.