Розмір шрифту

A

Бестселер

БЕСТСЕ́ЛЕР (англ. bestseller, від best — кращий і sell — продаватися) — книжка, яка за конкретний період часу (тиждень, місяць, сезон, рік) має резонанс у су­спільстві, а від­так і значний успіх у покупців і читачів. Одна з осн. ознак Б. — фінансова успішність ви­да­н­ня, що забезпечує комерц. успіх його видавцям. У су­спільствах із роз­виненою інформ. структурою (США, Японії, країнах Європи) Б. стають пере­важно нові твори популяр. літ-ри (ви­да­н­ня котрих часто су­проводжується кіноверсією), біо­графії ві­домих політ. діячів, акторів і спів­аків. Інколи Б. стають виклади наук. гіпотез, які, не маючи до­статніх наук. аргументів, аби бути ви­знаними за доведений наук. факт, від­повід­ають внутр. прагнен­ню населе­н­ня бачити в собі ви­значну чесноту, або ж сконстру­йовані на основі якоїсь із актуал. фобій. Така апеляція до внутр. інстинктів дає змогу за актив. під­тримки ЗМІ «роз­крутити» книжку, яка на певний (пере­важно нетривалий) проміжок часу стає предметом роз­мов для пред­ставників усіх верств су­спільства. Б. не обовʼязково має бути книга, що має без­сумнівну художню вартість і витримує іспит часом. Здебільшого явище Б. повʼязане з поня­т­тям «мода», і як тільки мода на того чи ін. автора минає, Б. назавжди зникає з книжк. горизонту, і в кращому випадку його автор згадується у під­ручниках з історії літ-ри як істор. факт. У той же час наявність у літ-рах Б. свідчить про роз­виненість книговидав. галузі, і навпаки.

У країнах з менш роз­виненою інформ. інфра­структурою Б. можуть бути твори як класич. літ-ри (в СРСР в умовних списках Б. були «Три мушкетери» А. Дюма-батька), так і резонансні публікації книжок, наклади яких штучно стримувалися (укр. прикладом такого Б. слід ви­знати істор. роман у віршах Л. Костенко «Маруся Чурай», К., 1989). Парадоксал. чином у неринковій тоталітар. рад. Україні були свої Б., які забезпечували знач. фінанс. успіх видавцям. З-поміж укр. письмен­ників найбільш продаваними були пригодниц. роман Ю. Дольд-Михайлика «І один у полі воїн» та істор. романи П. Загребельного (особливо «Роксолана» і «Диво»), які роз­ходилися в сотнях тисяч примірників. Під час літ. буму 2-ї пол. 1980-х рр. — поч. 1990-х рр. у бідній на ресурси державі часто доводилося штучно стримувати книжк. наклади, які швидко щезали з крамниць, а поміж списків найпопуляр. книжок були наук.-популярні ви­да­н­ня про замовчуване минуле України і злодія­н­ня рад. режиму. Від серед. 1990-х рр. укр. книго­друкува­н­ня опинилося в тривалій і, здавалося, без­надійній кризі, під час якої серед. наклад книжки впав до 1– 3 тис. прим. Однак, навіть за цих часів, була книжка — Ю. Канигіна «Шлях аріїв. Україна в духовній історії людства»,– яка пере­вищила нац. рекорди по темпах продажів, не­зважаючи на скепсис фахівців щодо її наук. вартості. В остан­ні роки змінити ситуацію на краще намагаються організатори реклам. всеукр. рейтинг. акції «Книжка року», які від 2000 почали ви­значати «Український бестселер» у кількох номінаціях, сподіваючись у такий спосіб під­няти пре­стиж укр. книги, а від­так — і її наклади. Певного про­гресу в справі зро­ста­н­ня книжк. накладів досягнуто, але не на­стільки, щоб на початку 3-го тисячолі­т­тя говорити про укр. Б. як факт укр. книгови­да­н­ня. Дехто з сучас. критиків вважає, що поня­т­тям «Б.» в істор. пер­спективі можна користуватися й для означе­н­ня сталого інтересу покупців до тієї чи ін. книжки (автора), які хоча й не мають ажіотаж. попиту, але по­стійно продаються. За такого під­ходу без­перечно найбільшими укр. Б. слід ви­знати «Кобзар» Т. Шевченка та Біблію, що за сумар. накладами на порядок пере­вищують будь-які «найрозкрученіші» ви­да­н­ня, що користуються шаленим попитом лише протягом короткого часу.

Нині в Україні стають звичними рейтингові ви­значе­н­ня «кращих книг року» тощо (їх проводять г. «Книжник-ревю», ж. «Слово і час» та ін.), але через занепад книго­друкува­н­ня і книготоргівлі наклади «лауреатів читацьких симпатій» залишаються невисокими.

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Періодика
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
39557
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
192
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 50
  • середня позиція у результатах пошуку: 13
  • переходи на сторінку: 3
  • частка переходів (для позиції 13): 400% ★★★★★
Бібліографічний опис:

Бестселер / Д. В. Стус // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-39557.

Bestseler / D. V. Stus // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-39557.

Завантажити бібліографічний опис

Нова Україна
Періодика  |  Том 23  |  2021
В. А. Чорномаз
ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору