Розмір шрифту

A

Бальний танець

БА́ЛЬНИЙ ТА́НЕЦЬ — танець, який виконується на балах, танцювальних вечорах, а остан­нім часом і змага­н­нях. Роз­різняють Б. т. парний і масовий (формейшн; участь бере значна кількість пар, що синхрон­но, чітко виконують хореогр. композиції). У про­грамі змагань — пʼять європейських (ві­денський вальс, танго, фокстрот, вальс-бостон, квік-степ) та пʼять латиноамериканських (самба, румба, джайв, ча-ча-ча, пасадобль) танців. Б. т. виникли у 15 ст. в Італії на основі народних, але найбільшого пошире­н­ня й роз­витку набули в 16–17 ст. у Франції, що стала «законодавицею мод» у Б. т. Тоді ж за­знали пошире­н­ня масові придворні танці-променади зі свічками та смолоскипами у су­проводі спів­ів. 1661 Людовік ХІV заснував у Парижі Королів. академію танцю на чолі з інтен­дантом придвор. балів, хорео­графом П. Бошаном, який, крім пʼяти осн. позицій класич. танцю, роз­робив правила викона­н­ня Б. т., що суворо регламентували пози рук, ніг, послідовність викона­н­ня танц. комбінацій, водночас забороняли ім­провізацію, чітко ви­значали фігури найпопулярніших танців (павани, гільярди, бранля, куранти, бурре, ґавота, алеманди, сарабанди, чакони). У 18 ст., крім придворних, де змагалися пари та групи танцюристів, влаштовувалися платні бали для всіх шанувальників Б. т. 1767 у Парижі на березі Сени від­крили спец. приміще­н­ня для змагань на краще викона­н­ня різних танців, зокрема нових, вільних від придвор. канонів: риґодон, паспʼє, мюзет, контр­данс, екосез. У 19 ст. танці втратили величаво-аристократ. характер і стали ритмічно жвавими та демократичними (полька, канкан, галоп, лендлер, лансьє, мазурка, полонез). Від 90-х рр. 20 ст. набули знач. пошире­н­ня в світі як спорт. Б. т.

В Україні Б. т. зʼявилися у 17 ст. в середовищі польс. та укр. феод. верхівки, часто проводжувалися ви­ступами кріпац. оркестрів і балет. труп. Від серед. 19 ст. у Києві та ін. містах влаш-товували платні бали для широких кіл любителів танців, виконувалися полонез, мазурка, екосез, вальс та ін. Особливо популяр. були бали у Київ. будинку дворян. зі­бра­н­ня, де часто від­бувалися змага­н­ня танц. пар. На поч. 20 ст. у Києві зʼявилося кілька платних танц. залів. Поруч із вальсом модними стали пн.- та пд.-амер. блюз, фокстрот, вальс-бостон, чарльстон, ту-степ, ван-степ, квік-степ, а після 1-ї світової війни — арґентин. танго, румба, самба. У 10–20-х рр. у Києві, Харкові, Одесі, Катеринославі (нині Дні­пропетровськ) виникли школи Б. т. та клуби, де Б. т. набували ім­провізац. характеру, театраліз. форм і виконувалися на естрадах варʼєте, кабаре, мюзик-холів. У серед. 20-х pp. майже в усіх містах України створ. танц. класи й зали, набули популярності танго, фокстрот, квік-степ, чарльстон, які на поч. 30-х pp. офіційно заборонені як «пропаганда ворожої капіталіст. ідеології». Замість них намагалися популяризувати вига­дані падеґрас, падепатинер та ін. Від­родже­н­ня Б. т. припало на 60-і pp. Їх викладають у школах, виконують на молодіж. вечорах. У Лондоні створ. Всесвітню раду любителів Б. т. (від 1990 — Між­нар. федерація спорт. Б. т.), зав­да­н­ням якої є проведе­н­ня щоріч. змагань танцюристів, чемпіонатів країн Європи та світу, ви­значе­н­ня рейтингів виконавців. Від 1990 у складі Ради — Асоціація спорт. танцю України (АСТУ, президент С. Влох). Спільно з Академією танцю України АСТУ заснувала факультет спорт. Б. т. в Києві та філіал у Севастополі. Серед вихованців факультету — чемпіони світу В. Крикливий, Д. Влох. Каф. бальної хорео­графії та спорт. танцю працюють у Київ. університеті культури та мистецтв. У Севастополі діє Театр бального танцю (худож. кер. В. Єлізаров). За ріше­н­ням МОК спорт. Б. т. внесено до про­грами Олімпійських ігор 2004.

Рекомендована література

Іконка PDF Завантажити статтю

Інформація про статтю


Автор:
Статтю захищено авторським правом згідно з чинним законодавством України. Докладніше див. розділ Умови та правила користування електронною версією «Енциклопедії Сучасної України»
Дата останньої редакції статті:
груд. 2003
Том ЕСУ:
2
Дата виходу друком тому:
Тематичний розділ сайту:
Спорт
EMUID:ідентифікатор статті на сайті ЕСУ
40208
Вплив статті на популяризацію знань:
загалом:
336
сьогодні:
1
Дані Google (за останні 30 днів):
  • кількість показів у результатах пошуку: 9
  • середня позиція у результатах пошуку: 9
  • переходи на сторінку: 2
  • частка переходів (для позиції 9):
Бібліографічний опис:

Бальний танець / Ю. О. Станішевський // Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. – Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2003. – Режим доступу: https://esu.com.ua/article-40208.

Balnyi tanets / Yu. O. Stanishevskyi // Encyclopedia of Modern Ukraine [Online] / Eds. : I. М. Dziuba, A. I. Zhukovsky, M. H. Zhelezniak [et al.] ; National Academy of Sciences of Ukraine, Shevchenko Scientific Society. – Kyiv : The NASU institute of Encyclopedic Research, 2003. – Available at: https://esu.com.ua/article-40208.

Завантажити бібліографічний опис

ВСІ СТАТТІ ЗА АБЕТКОЮ

Нагору нагору