Колір
КО́ЛІР — один із засобів образотворчого мистецтва для відображення матеріальних властивостей (у поєднанні зі світлотінню) предметного світу, а також об’ємного й просторового моделювання; якість окремого кольорового тону в ансамблі художнього твору чи мотиву. Здатність сприймати різнобарвні оптичні враження належить до природ. характеристик соняч. світла, яке, потрапивши в око людини, викликає зорові відчуття під час відбиття спектрал. складу випромінення. Як об’єктивна фіз. константа К. не належить до атрибутів предмета. Це науково доведене тлумачення, що залишається актуальним, пов’язане із відкриттям І. Ньютона та його дослідж. дисперсії світла. Перші результати практ. експериментів із призмою опубл. ним 1672 у часописі Лондон. королів. товариства «Philosophical Transactions», кінц. теор. висновки викладено у фундам. монографії «Opticks» («Оптика», Лондон, 1704). Серед недостовір. гіпотез того часу, що намагалися звести до спіл. знаменника та обґрунтувати взаємозв’язок світла і К., популярними залишалися погляди Аристотеля та Р. Декарта. Перший пояснював виникнення різнобарвності внаслідок різнопроцент. поєднання темряви зі світлом, другий пов’язував цей феномен із неоднаковою швидкістю обертання світлових часточок. Наоч. приклад дисперсії світла І. Ньютона, що продемонстрував розкладання соняч. проміння на спектрал. кольор. сегменти під час проходження світла через призму, спростував ці хибні теорії, довівши, що біле світло не є первісним, а складається із суми колір. компонентів, які є первинними, бо на їхню природу І. Ньютон ніяк не міг вплинути. За умов відсутності світла людині властивий феномен хроматич. бачення — пристосування зору до темряви. Явище дисперсії К. у природі можна спостерігати під час виникнення райдуги або переливів К. на гранях діамантів. Активізація сусп. інтересу до природи К. припала на поч. 19 ст. 1810 увагу європ. інтелігенції привернула праця нім. поета Й. Ґете «Zur Farbenlehre» («До теорії кольору»), присвяч. дискурсу суб’єктив. люд. сприйняття, що вперше акцентувала увагу на полярності проблематики К. — від об’єктив. параметрів оптич. існування до суб’єктив. природи враження. У тому ж році нім. художник-романтик Ф.-О. Рунґе видав трактат про системну диференціацію колір. відтінків «Farbenkugel oder Construction des Verhältnisses aller Mischungen der Farben zu einander und ihrer vollstandigen Affinität» («Кольорова куля, або Конструкція взаємозв’язків між усіма поєднаннями фарб та їх спорідненості»). 1816 нім. філософ-романтик, відомий прибічник ірраціоналізму А. Шопенгауер видав пр. «Über das Sehn und die Farben» («Про зір та кольори»).
Пошук нових можливостей під час зображення соняч. освітлення, що набув актуальності в практиці імпресіонізму, вперше витлумачив К. із позитивіст. точки зору, що світло — це сума колір. відтінків, які симультанно взаємодіють між собою. Таким чином, теорія фізики уперше подала наук. обґрунтування мистецтву, що від 2-ї пол. 19 ст. інспірувало у творчість аналіт. засади «концептування», тобто митець прагнув відтворити не «об’єктивну» тотожну дійсність, а власне суб’єктивне розуміння її природи. На поч. 20 ст. у мист. колах Європи стала відомою праця нім. естетика-ідеаліста В. Воррінгера «Abstraktion und Einfühlung» («Абстракція і чуттєве проникнення», 1908), присвяч. самодостат. впливу К. на внутр. світ людини, що надихнула передових митців того часу на остаточну відмову від миметич. зобов’язань минулих століть і сприяла популяризації абстракт. світобачення. Зміни локал. К. точно відповідають змінам освітлення, форми матеріалу, відстані. У мистецтві К. допомагає точно відтворити реал. предмети у реал. середовищі, розкрити ідей. зміст. Через К. митець виявляє істотне та характерне, використовуючи К. як композиц. фактор, допоміж. засіб образ. характеристики. Застосування К. залежить від техніки, стилю, виду мистецтва, автор. задуму. У широкому значенні К. поєднують зі змістом, колоритом, композицією, простором, фактурою. Властивість та якість окремого кольор. тону в ансамблі твору або мотиву залежить від поєднання з ін. тонами. У взаємовпливі тонів велику роль відіграє принцип кольор. контрасту між теплими (жовтуваті, оранжеві, червонуваті) та холодними (блакитні, синюваті, фіолетові), а також відтінками. Упродовж тисячоліть К. у міфол. та сакрал. системах багатьох народів світу відігравав важливу роль у нар. обрядах, богослужінні, геральдиці, декор.-ужитк. мистецтві тощо. Символіка К. зумовлена етнокультур. особливостями, її змінювали упродовж віків. Сакральним у всіх культурах світу був білий К.; чорний у більшості етнокультур — символ темряви, зла, смерті, диявола, пекла, Заходу, тощо. Червоний К. асоціювався із кров’ю, війною, ранами, смертю, любов’ю, чол. силою, вогнем; жовтий — із соняч. світлом; зелений — життям і водночас зі смертю; блакитний, синій — із небом, морем; коричневий — із землею; срібний — із Місяцем. В Україні символіка К. відігравала величезну роль і варіювалася залежно від означуваних предметів, регіон. особливостей, традицій. Вагоме навантаження К. має у писанках, квітах, вінку, вишивках. У практиці образотвор. мистецтва різних культур властивості кольору цінують за суб’єктив. параметрами худож. пріоритетів стилю, смаку та історично визначених етніч. традицій. К. поділяють на ахроматичні (білий, сірий, чорний), що становлять діапазон сірих відтінків, та хроматичні — різнобарвні спектральні. Ахроматичні відтінки кваліфікують як тони. Якщо під час поєднання двох хроматич. кольорів виникає сірий ахроматич. тон, та-ку пару називають додатковими К. (напр., червоний + зелений = сірий). На кольор. колі взаємодоповнюючі К. розташовують протилежно один до одного: жовтий-фіолетовий; червоний-зелений; синій-помаранчевий. Дослідж. колір. можливостей займаються дисципліни: фізика, хімія, фізіологія, психологія, естетика. Якість К. розглядається за нормами світлоти, чистоти, кольорової насиченості, яскравості, інтенсивності, контрастовості, тепло-холодності, симультан. впливу. Прадавні міфопоет. інтерпретації властивостей К. наділяють його якостями психол. ґатунку, пов’язуючи експресивну дію на світогляд людини із системою символіч. тлумачення сакрал. мистецтва, за канонами якого білий К. символізує святість; золотий — вічність та бездоганність; зелений — життя; синій — таїну; червоний — жертовність; блакитний — чистоту; жовтий — тепло і любов; багряний — величність. При витлумаченні кольору важливим чинником залишаються параметри етнічно-культур. орієнтації, що склалися впродовж тисячоліть на територіях окремих країн та цивілізацій. Виходячи з істор.-геогр. та соціокультур. передумов, що генетично відобразилися на розвитку ноематич. модусів свідомості, сконцентров. у традиціях фольклору, один і той самий К. у різних народностей отримує протилежно імпресивне означення. У ритуалах прощання з померлим китайці одягають білий одяг, тому що вони супроводжують людину у світ чистоти і неба, у «кращий» світ і тим самим вітають померлого. Аналог. подія у слов’ян пов’язана з атрибутами жалоби і неминучістю втрати, відповідно К. одягу — чорний. У традиціях Сіаму кожен день тижня співвідносять із колір. відповідником. Якщо людина прагне, щоб день був вдалим, вона має одягнути одяг відповід. кольору. Проблема К. в Україні перебуває на маргіналі сусп. інтересів, її розглядають як суміжну складову ін. галузей, дизайну чи декор.-ужитк. мистецтва. У монографії Р. Івенса зібрано осн. іншомовну літературу з К. Із питань методології викладання популярною залишається праця Й. Іттена. Дослідж. К. сьогодні відбуваються в контексті ін. галузей. Засвоєння символіко-комунікатив. характеристик К. імпліцитно присутнє в субстраті нац.-автентич. свідомості і постає важливою часткою заг.-культур. процесу формування будь-якої народності.
Рекомендована література
- Ивенс Р. Введение в теорию цвета / Пер. с англ. Москва, 1964;
- Шпара П. Е. Техническая эстетика и основы художественного конструирования. К., 1984;
- Техническая эстетика и основы художественного конструирования: Учеб. пособ. 3-е изд. К., 1989;
- Овсійчук В. А. Українське малярство Х–XVIII століть. Проблеми кольору. Л., 1996;
- Антонович Є. А., Василишин Я. В., Шпільчак В. А. Російсько-український словник-довідник з інженерної графіки, дизайну та архітектури: Навч. посіб. Л., 2001;
- Иттен Й. Искусство цвета / Пер. с нем. Москва, 2004;
- J. Albers. Interaction of Color: Revised and expanded edition. New Haven; London, 2006;
- D. Hornung. Kolor: kurs dla artystów i projektantów. Kraków, 2009