Автобусо-тролейбусобудування Український Інститут
АВТО́БУСО-ТРОЛЕ́ЙБУСО-БУДУВА́ННЯ Український Інститут (ВАТ «Укравтобуспром») — головна наукова організація, що розробляє галузеву нормативну базу й виконує проектні роботи для автобусного і тролейбусного виробництва України. Підпорядк. Держ. комітету пром. політики України. Створ. 1965 як Гол. Союзне КБ на базі Упр. гол. конструктора Львівського автобусного заводу. До 1991 — Всесоюз. конструкторсько-експерим. інститут автобусо-тролейбусобудування. Був практично єдиною проект. і н.-д. установою Міністерства автомоб. промисловості СРСР, розміщеною в Україні. Проектну документацію розробляли для всіх автобус. заводів СРСР. Експерим. автобуси, які розробив інститут, здобули перемогу на міжнар. конкурсах у м. Ніцца (Франція, 1967–69). 1967 в інституті створено перший у світі міський автобус із низькою підлогою (300 мм), серію спеціаліз. автобусів для косм. програми СРСР та ін. Серед розробок 80-х рр. — великий міськ. автобус ЛіАЗ-5256 (виробник — Лікінський автобус. завод, РФ), ЛАЗ-5252 і міжміськ. автобус ЛАЗ-4207 (виробник — Львів. автобус. завод), модель 4209 (виробник — Тюмен. авторемонт. завод, РФ), модель 4212 (виробник — Старокостянтинів. завод «Металіст», Хмельн. обл.). Серед засн. Львів. автобус. конструктор. школи — В. Осепчугов, Р. Акопян, К. Атоян, М. Возний, В. Москальов, І. Смирнов, В. Гніпович, П. Присяжний та ін. Першим нач. КБ був перший дир. Львів. автобус. заводу — В. Кашкаданов. Від 1993 дир., голова правління ВАТ «Укравтобуспром» — Л. Крайник. У 90-х рр. створ. дві принципово нові моделі великих автобусів — ТУР-А171 (півтораповерховий) для міжнар. туризму та далеких поїздок (1997) і ТУР-А181 — міський, з низькою підлогою (360 мм), пристос. для перевезення інвалід. візків; малий автобус А091 «Богдан» (концерн «Укрпромінвест», від 2000 виробництво на Черкаському автобусному заводі); пересувні телестанції різних типів; багатофункц. напівпричепи (кафе, спальні для вахтових і ремонт. бригад, офіси та ін.); спеціалізовані автобуси на повнопривід. шасі (для будівництва нафто- і газопроводів). На базі інституту утворено тех. комітет із стандартизації, адм. орган Держстандарту України із сертифікації дорожніх транспорт. засобів, випробувально-сертифікац. центр (автополігон). Ведуться розробки спеціаліз. транспорт. засобів для МО України (джип, спец. шасі), завершуються роботи з проектування перспектив. дволанкового автобуса-тролейбуса для ВО Південний машинобудівний завод. У 1970–80 інститут випускав всесоюз. наук.-тех. вісник з автобусо-тролейбусобудування.
Л. В. Крайник